Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Professionsidentitet og teori/praksis

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Professionsidentitet og teori/praksis"— Præsentationens transcript:

1 Professionsidentitet og teori/praksis
FSUS 2. februar 2017 Per Fibæk Laursen

2 Hovedbudskab Sundhedsprofessionerne har stærke og klare idealer
Men der er spændringer i forhold til (dele af) praksis og i forhold til en stor gruppe studerende Formiddagen opdelt i ‘diagnose’ og ‘behandling’

3 Hvad er en profession? Et erhverv med en teoretisk baseret praktisk kunnen At være professionel vil sige At vide At kunne At ville

4 Teori/praksis er centralt
Teori/praksis forholdet er pr definition centralt for en profession Teori/praksis forholdet gør professioner mere overlevelses- og udviklingsdygtige end håndværk Der skal være spændinger mellem teori og praksis

5 Mange relationer mellem teori og praksis
Teori som værktøj eller opskrift Teori som optik Teori som kritik Teori som ideal Teori som fortolkning Særligt for sundhedsprofessionerne er det komplekse teorigrundlag og de forskelligartede relationer mellem teori og praksis

6 Socialisation og refleksion
Socialisation er at blive en del af professionen ved at mestre dens kunnen, dele dens værdier og deltage i dens arbejdsfællesskab Refleksion er at kunne betragte praksis med en vis distance og bruge teori til begrundelse, analyse og overvejelse af alternativer Socialisation og refleksion skal balancere i professionsuddannelserne

7 Hvad skaber En stærk Professionsidentitet?
En veldefineret kompetence forskellig fra hverdagskunnen Klare grænser og helst monopol i forhold til andre professioner og erhverv Reelt teoribaseret praktisk kunnen Professionsetik Anerkendelse i form af fx autorisation Autonomi En lang historie

8 Styrker ved sundhedsprofessioner mht identitet og teori/praksis
De fleste sundhedsprofessioner har veldefinerede kompetencer Begrebet klinisk undervisning Integration af teori i klinisk undervisning og eksamener De kliniske undervisere er forholdsvis veluddannede Underviserne på professionshøjskolerne tilhører professionen Den tydelige socialisering ind i professionens fællesskab Sundhedsprofessionerne har en lang eller mellemlang historie

9 Summegrupper Har jeg glemt nogle styrkesider?

10 PAUSE

11 Udfordringer – et overblik
Spændinger mellem professionens idealer og en betydelig gruppe studerende Refleksion er svært for studerende De teoretiske grundlag og teori/praksis forholdene er komplekse Lav kvalitet og moral på nogle kliniske uddannelsessteder Professionshøjskolerne er ved at lægge afstand til professionerne

12 Summegrupper Er der andre centrale udfordringer?

13 Spændringer profession/studerende 1
Thomas Højrup: Livsformer Lønarbejder Karriere Selvstændig Personorienteret

14 Spændringer profession/studerende 2
Sundhedsprofessionernes uddannelser og ”officielle” identitet er stærkt præget af karrierelivsformens idealer Men en betydelig del studerende tilhører de tre andre livsformer Det skaber distance til uddannelsens krav og værdier

15 Spændringer profession/studerende 3
Er I enige, og hvis ja hvad gør vi så ved det?

16 Refleksion er svært for studerende 1
Idealet (Schön: Den reflekterende praktiker) er, at refleksion forbinder teori og praksis. Hvis refleksion skal være interessant, skal man kunne undres over det selvfølgelige og få øje på nye handlemuligheder. Men ofte degenererer det til en kontrol af, at de studerende kan den relevante teori.

17 Refleksion er svært for studerende 2
Er I enige, og hvis ja hvad gør vi så ved det?

18 Det teoretiske grundlag og teori-praksis relationerne er komplekse
Svært for studerende at manøvre med meget forskelligartet teori (fra fysiologi til etik) og tilhørende forskellige relationer mellem teori og praksis. Mere metakommunikation er måske en ide Men ellers tror jeg ikke, der er meget at gøre ved det. Det er et vilkår. Er I enige?

19 Lav kvalitet og moral på nogle kliniske uddannelsessteder
En klar melding fra nogle studerende, der blev interviewet til Brobygningsprojektet. Hvis det er en trøst: Det er også et problem inden for andre professioner. Hvad gør vi ved det?

20 Professionshøjskole og profession
Professionshøjskolerne danner store tværfaglige campusser Studiemiljøet bliver i højere grad et tværfagligt uddannelses- og ungdomsmiljø og i mindre grad et professionsmiljø Det er sket – der er næppe meget gøre ved det.

21 Fortvivl ikke! Sundhedsprofessionerne står stærkt sammenlignet med andre professioner. Husk at udvikling af den slags, vi her taler om, går langsomt.


Download ppt "Professionsidentitet og teori/praksis"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google