Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse."— Præsentationens transcript:

1 Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

2 Program Velkommen Siden sidst Hvorfor følelser? Eksempler på følelser
Betydningen af følelser Følelser hos andre Hvordan arbejde med det Hjemmeopgave Tak for i dag – feedback Vulkanen – billede på følelser Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

3 Siden sidst Spørgsmål og kommentarer siden sidst? Hjemmeopgave
Opfølgning på hjemmeopgaven kan være: Runde, hvor hver deltager deler en enkelt tanke/oplevelse eller ny erkendelse med gruppen Eller: Hvordan er det gået med at løse den? Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 3

4 Følelseslivet Mennesker med emotionelt ustabil personlighedsstruktur har ofte har vanskeligt ved at: Identificere følelser – at finde ud af, hvad man føler Udholde følelser – at holde bestemte følelser og fornemmelser ud Balancere mellem positive og negative følelser - de positive følelser fylder for lidt Forstå følelser – at forstå hvorfor følelserne er kommet, hvad de hænger sammen med Udtrykke følelser – at fortælle andre, hvordan man føler på en passende måde (ofte: Enten slet ikke sige noget eller eksplodere) Forsvarsmekanismer - kan gennemgås Se materiale i værktøjskassen Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

5 Følelser: Kompas og pejleredskab
Hvorfor følelser? Information om hvordan jeg har det i en given situation (subjektiv evaluering) Tilskynder til bestemte handlinger og oplevelser De grundlæggende følelser er kendte for mennesker i hele verden Alle følelserne kan have forskelligt niveau og intensitet Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

6 Betydningen af positive og negative følelser
Positive følelser Negative følelser Glæde / Hengivenhed Passion Entusiasme Positive forventninger Optimisme Håb Tilfredshed Lyst Frustration / Irritation / Utålmodighed Skuffelse Bekymring Skyld Frygt og angst Vrede Jalousi Sorg / Depression Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

7 Refleksion Hvilke følelser mærker du oftest?
Hvordan er din balance mellem det positive og det negative? Refleksion i gruppen Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

8 kan aldrig vide hvad andre tænker og føler, før man har spurgt.
Følelser hos andre Mennesker med Borderline kan have svært ved at tyde andre menneskers følelser Er gode til at identificere negative følelser hos andre, men har sværere ved de positive Tendens til at (mis)tolke andres neutrale eller positive følelser som negative Er på overarbejde med at scanne og tyde andre mennesker Man kan aldrig vide hvad andre tænker og føler, før man har spurgt. Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

9 Hjerner på overarbejde
Billederne viser reaktionen i hjernen på de forskellige ansigstudtryk Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

10 Hvordan kan der arbejdes med Følelsesregulering i terapien?
At være opmærksom på tanker og følelser hos sig selv og andre. Spørge efter en af- eller bekræftelse på vurderingen Blive opmærksom på at følelser kan ændres ved hjælp af opmærksomhed Arbejde med bevidstheden om at se sig selv udefra og sætte sig i andres sted Arbejde med ønsker og intentioner Give sig selv helle/time out til at få overblik Øve sig i at vende tilbage til ”der hvor det gik i kludder” og dele oplevelsen med den anden: Hvad skete der? Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

11 Hjemmeopgave Prøv at være opmærksom på dine egne følelser.
Prøv at være opmærksom på andres følelser, særligt de positive Spørg gerne til, hvad andre føler (for at tjekke din vurdering) Brug evt. APP’en How are you eller opmærksomhedsøvelsen i værktøjskassen om de 5 følelser. Du kan også printe dias med eksempler på følelser ud. Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

12 Hvad kan du selv gøre? Vejrtrækning Meditation
Opmærksomhedsøvelser på sanserne Fantasere Aktivere dig selv Distraher dig selv Kender gruppen andet? Mennesker er forskellige, og derfor er det ikke det samme som hjælper på alle Her kan du evt. udlevere: Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

13 Hvad var nyt/overraskende? Hvad var særligt brugbart?
Tak for i dag Hvad var nyt/overraskende? Hvad var særligt brugbart? Hvad var mindre brugbart? Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 13


Download ppt "Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google