Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016."— Præsentationens transcript:

1 At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016

2 Ordet ”logbog” stammer fra den maritime verden, hvor en logbog bruges til at optegne oplysninger om kurs, fart, meteorologiske forhold osv. ”På et skib bliver logbogen ført af skibsfører eller styrmand. Der gøres notater om skibets position, om den kurs, der er valgt, hvordan vind- og vejrforhold er undervejs, og hvorvidt den afstukne kurs følges, eller der er afdrift, som der må justeres for. Observationer, arbejder og tildragelser undervejs, der har betydning for sejladsen, indføres ligeledes. Optegnelserne i logbogen står til rådighed for de personer, der har interesse og andel i skib og last.” (Søfartsstyrelsen, Weilbach, 1990) Logbog - betydning Ida Marie Rasmussen 2016

3 Hvad er en logbog? Ikke en dagbog
Refleksioner over daglige arbejdsopgaver og oplevelser i skolen og praktikken Ved at nedskrive tanker, får vi mulighed for at vende tilbage, videreudvikle og anvende dem som grundlag for mere nuanceret tænkning Hvad er en logbog?

4 Præsentationsskrivning
Hvis tænke- skrivning skal ændres til præsentations- skrivning, skal du: - Sortere - Ordne - Strukturere - Bearbejde Tænkeskrivning - For mig selv - Forklare for mig selv - Mange idéer - Uorden - Spontant - Uformelt - Brainstorm - Tegning - Stikord Processen er vigtigst Præsentationsskrivning For en læser Formidle tanker Forklare for andre Følge en idé Orden Gennemtænkt Officielt sprog Produktet er vigtigst Ida Marie Rasmussen

5 For at kunne sikre kvalitet i pleje og omsorg er det nødvendigt at kunne reflektere. At reflektere betyder tilbagekaste eller tænke over noget. Her er logbogen et godt redskab. Man kan reflektere på forskellige niveauer, og i din uddannelse kommer du til at arbejde med alle niveauer. Refleksion

6 At reflektere, mens man handler, og ændre på sine handlinger undervejs
Refleksion i handling

7 Refleksion over handling
Kritisk tilbageblik på handlingen efterfølgende. Hvad tænkte, følte og oplevede du? Hvad undrede dig? Vurdere eller evaluere Indhold: hvad opfatter, tænker, føler eller handler jeg ud fra? Proces: hvordan blev opgaven udført/problemet løst, hvilke metoder blev anvendt? Hvordan er det forløbet eller foregået? Refleksion over handling

8 Refleksion over refleksion
Reflektere over egen måde at reflektere på – metarefleksion. Selviagttagelse Præmisser: Hvorfor opfatter, tænker, føler eller handler jeg, som jeg gør? Hvilket ”syn” ligger til grund for dette? Er det hensigtsmæssigt? Er der andre måder at opleve/tolke situationen på? Refleksion over refleksion

9 Refleksionsspørgsmål/spørg dig selv
Hvad har jeg lært? Hvad har jeg undret mig over? Hvordan blev problemer løst? Hvordan blev opgaven løst? Hvilken rolle havde jeg undervejs? Hvad følte jeg? Hvad gik godt, og hvad gik mindre godt? Hvad vil jeg gøre anderledes næste gang – og hvorfor? Hvad kunne være en forklaring på de andre i gruppens synspunkter/meninger/holdninger/reaktioner? Hvilke kompetencer har jeg brug for at udvikle – teoretisk og praktisk Refleksionsspørgsmål/spørg dig selv

10

11 Mange forskellige udtryksformer kan bruges i en logbog f.eks.:
Tegninger Tabeller Oversigter Fotos Interviews Udklip Digte

12 Hvad skal du bruge en logbog til?
Dele af din logbog skal/kan være kun din, og andre dele kan du have et ønske om at vise til dem, der følger dig undervejs i din læreproces En logbog er for din egen skyld og til din egen glæde og gavn – ikke for dine underviseres Kan laves på papir eller computer, der er mange fordele ved en digital version: billeder, videoer mm. Tænk over formuleringerne Træner dit skriftsprog og dine formuleringer Træner dit fagsprog Dokumentation for din udvikling, og det du lærer Hvad skal du bruge en logbog til?

13 Hvad skal du bruge en logbog til?
Kan bruges til at synliggøre din udvikling af kompetencer over for dig selv, tutor, lærere og praktikvejledere, dialoggrundlag mellem dig og vejledere. Kan bruges til at evaluere din læreproces og sætte nye faglige og personlige mål. Fastholde tanker, undren, idéer som du kan arbejde videre med. Må gerne laves i slutningen af skoledagen Hellere lidt og ofte – frem for meget og sjældent Lav den primært for din egen skyld Skal laves Hvad skal du bruge en logbog til?

14 Målsætning Hvad - er mit mål? Hvorfor – skal jeg lære det?
Hvordan – skal jeg så arbejde for at nå frem til mit mål? Nåede jeg så målet? Hvordan kan jeg finde ud af, om jeg nåede målet, hvordan jeg nåede målet, og hvordan skal jeg så huske og holde fast i det, jeg har lært? Ida Marie Rasmussen 2016


Download ppt "At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google