Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i"— Præsentationens transcript:

1 Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i
Afdeling for Operation og Anæstesi (AOA) Refleksion med klinisk sygeplejelærer

2 Hvorfor læringstimer? Hensigten med læringstimer er at du får rum og mulighed for at udvikler refleksive kompetencer, herunder udvikling af kritiske og analytiske evner. Koble teori og praksis eller få vejledning i forskellige problemstillinger. Målet er at du; kan foretage aktive og velovervejede valg i forbindelse med egen læring kan knytte nye teoretiske opdagelser på tidligere erfaringer kan koble teori og praksis er kritisk i forhold til egen og andres praksis kan redegøre for forskellige perspektiver på praksissituationer er bevidst om egne holdninger

3 Læringstimer er et tilbud til dig
Hvordan? Læringstimer er et tilbud til dig Kliniske sygeplejelærer har ansvaret for og afholder disse timer. De varer 1 time hver 14. dag i løbet af din kliniske undervisningsperiode og du deltager sammen med andre sygeplejestuderende fra afd. for Operation og Anæstesi som er på samme uddannelsesniveau. Den første læringstime vil indeholde dialog om samarbejdsaftaler, hvilket indhold samt metoder du/I vælger

4 Refleksion - en proces, der skaber ny forståelse
I praksis benytter man mere og mere en kritisk vurdering af egen praksis, dvs. den form for kommunikation og pleje, man anvender. Hvad er det, man faktisk gør, og hvorfor? Hvordan virker det egentlig? Kunne det gøres anderledes? Med positiv kritik kan man forny sin praksis/pleje. Det er derfor vigtigt, at vi er forberedt derpå og kan anvende refleksion, da det er en væsentlig del af plejen og den udviklingsproces, der foregår i hele sundhedssektoren. De fleste oplevelser vil passere forbi uden at sætte sig særlige spor. Men nogle situationer vender vi tilbage til gang på gang. Det er disse oplevelser, der vækker vores undren og nysgerrighed. Vi får lyst til at komme ”rundt om” oplevelsen og se den oppefra for at forstå, hvad der egentlig skete. Vi begynder at reflektere. I al sin enkelthed betyder, At vi ser den oplevede situation på en ny måde, og derved opnår vi en ny forståelse. Tit og ofte står vi i situationer, hvor vi bliver usikre. Umiddelbart kan vi have vanskeligt ved at forholde os til situationen og genkende den på baggrund af tidligere oplevelser. Sådanne problematiske situationer påvirker tankerne og slider på os. Hvis vi ikke får løsnet op for de frustrationer, som sådanne situationer giver os, vil de stå i vejen for vores videre faglige og personlige udvikling, hvilket er 2 uadskillelige dele (Anna Maria Kristensen Udviklingssygeplejerske Akutområdet, SVS)


Download ppt "Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google