Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Styrket sammenhæng mellem teori og praksis

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Styrket sammenhæng mellem teori og praksis"— Præsentationens transcript:

1 Styrket sammenhæng mellem teori og praksis
Hvordan er det - når det er rigtig godt? v/Berit Hvalsøe Centerchef for sundhed og rehabilitering University College Sjælland

2 Praktikken skal, i samspil med uddannelsens teoretiske dele, styrke den studerendes læring og bidrage til opfyldelsen af uddannelsens mål for læringsudbytte. Uddannelsesinstitutionen skal sikre, at der er en klar sammenhæng mellem den teoretiske undervisning og praktikken med udgangspunkt i den studerendes mål for praktikken, og at der til stadighed tilvejebringes det nødvendige antal praktikaftaler (kilde: Bekendtgørelse af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser) Formelt grundlag

3 UCSJ – kvalitet i praktik
UCSJ er institutionsakkrediteret Kvalitetssystemets processer inkluderer dialog med uddannelsesudvalgene og aftagere - og ser dette samspil som en væsentlig driver i valideringen af uddannelsernes indhold og relevans – og udvikling Institutionen står på en kvalitetspolitik for praktik, som alle uddannelser/udbud skal leve op til ( UCSJ – kvalitet i praktik

4 Ernæring og sundhedsuddannelsen i UCSJ som case
Ankerhus, Sorø: Uddanner ca. 160 professionsbachelorer i sundhed og ernæring årligt, tre studieretninger: sundhedsfremme, forebyggelse og formidling(SFF)/ledelse, fødevarer og service (. Heraf ca. 20 kliniske diætister (KD) Relativt stort frafald på uddannelsen – ses også på landsplan En stor andel af praktikstederne har de studerende hidtil selv skulle finde – sker typisk ud fra deres interesser og geografi - understøttes af uddannelsen – en del af uddannelsens DNA Få faste samarbejdspartnere (forholdsvis faste aftaler for KD) Arbejdskrævende processer med at få alle i praktik – kan give udfordringer i forhold til kvaliteten Ernæring og sundhedsuddannelsen i UCSJ som case

5 Studerende skal opleve professionelle samarbejdspartere i praksis, der bidrager til deres læring og kvaliteten i uddannelsen Praktiksteder skal opleve, at de få et tilbagespil ud af samarbejdet med studerende og uddannelsen, der bidrager til udvikling af deres arbejdsplads/fagområdet/konkrete produkter Arbejdsmarkedet skal opleve dygtige studerende og efterspørge deres input og ”forstyrrelse” Praktikophold skal bidrage til, at studerende kan identificere virksomhedens/arbejdspladsens potentiale for udvikling og kvalitetsløft Visioner for praktik på ERSU: ”vi samskaber faglighed, udvikling og kvalitet”

6 Etablering af særlige talentudviklingsforløb, som sætter fokus på uddannelse af talentfulde studerende – der også er parat til at ydre noget ekstra Ide: Adgang til nye læringsarenaer Sætter fokus på og identificerer arbejdsmarkedsrettede kompetencebehov på et nuværende og kommende arbejdsmarked og implementere, omsætte og teste identificerede kompetencebehov i undervisningen, eventuelt og virksomhedsrettede undervisningsforløb Eksempel: talentspor

7 Eksempel: Learning by developing
Ide: Arbejde bevidst med at fastholde den læring der sker i mødet mellem den studerende og arbejdspladsen Understøttes af uddannelsesstedet Arbejdsplads og studerende lære og udvikler sig sammen – gensidig udviklingsproces Konkret: Workshops på arbejdspladsen og undervisningsstedet – med deltagelse af både studerende, undervisere og arbejdspladsen Eksempel: Learning by developing

8 Eksempel: tematiserede praktikforløb
Ide: Afdække de studerendes interesser og mål med uddannelsen - bygge en praktikpakke op omkring disse der omfatter uddannelsens praktikforløb Konkret: målrettet dialog med studerende - fokus på mål, interesser og drømme Understøttes af udvikling af kompetenceCV Eksempel: tematiserede praktikforløb


Download ppt "Styrket sammenhæng mellem teori og praksis"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google