Hvordan koordinerer vi samarbejdet om kerneopgaven?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Medarbejderudviklingssamtalen
Set i forældreperspektiv
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Uddannelse til tværfaglighed
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Styrket kundebetjening gennem et kompetent arbejdsfællesskab
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Den gode forandringsproces
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Projektlederens rolle(r)
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Hvad er relationel koordinering
Kodeks for offentlig topledelse
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Relationel koordinering i et temporalt perspektiv
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
FOA FTR og overordnede MED-rep. 6. juni 2011 Hans Hvenegaard Virksomhedens sociale kapital.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Konflikter og kommunikation
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Velkommen til Round Table
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Kodeks for godt arbejdsmiljø
APV, TRIVSEL OG SOCIAL KAPITAL 2017
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Mere MOST - mindre fravær
Centralforeningen for Stampersonel
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Tag snakken – bryd vanerne
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Akutteam Brøndby – Hvidovre Planlægning og opstart af Brøndby-Hvidovre Akutteam – set fra en leders perspektiv. Jens Jørgen Lemvig Leder Akutteam Brøndby-Hvidovre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hvordan koordinerer vi samarbejdet om kerneopgaven? Evt. undertitel 3-BAR konference: Social kapital i praksis København den 14. november 2013 Hans Hvenegaard

Samarbejdet skal ses i relation til kerneopgaven 18-09-2018 Hvem er det, der samarbejder – og om hvad - og i hvilke rammer? Samarbejdet skal ses i relation til kerneopgaven Hvilke grupper bidrager tilsammen til kerneopgavens løsning? Hvad skal samarbejdet indeholde for at få en optimal løsning af kerneopgaven? Hvilke rammer skal der være for, at samarbejdet bliver frugtbart?

Hospital - faggrupper Sengeafsnits-sygeplejerske Læge/Kirurg 18-09-2018 Hospital - faggrupper Sengeafsnits-sygeplejerske Læge/Kirurg SOSU-assistent Anæstesilæge Rengøring Kerneopgaven: Gøre patienterne… Samarbejde om løsning af løsning af kerneopgaven sker ofte i en arbejdsdelt organisation – her på et hospital – kirurgi Der er flere grupper end vist her – fx terapeauter, lægesekretærer Anæstesi-sygeplejerske Portør Operationssygeplejerske

Skole - faggrupper Ledelse Pædagoger Lærere Kerneopgaven: 18-09-2018 Skole - faggrupper Ledelse Lærere Pædagoger Kerneopgaven: Give skolebørnene… Pedeller Skole-sekretærer Der kan være forskellig vinkler på at se samarbejde om kerneopgaven: fx skolen. Kan ses på denne måde med fokus på faggrupper MEN også et andet perspektiv – næste PP Rengøring

Skole - afdelinger Ledelse Indskoling Kontor Mellemtrin SFO1 18-09-2018 Skole - afdelinger Ledelse Indskoling Kontor Mellemtrin SFO1 Kerneopgaven: Give skolebørnene… Her har vi et andet perspektiv på samarbejde om kerneopgaven – De forskellige ”trin” Der kan være ”lokale” kerneopgaver i indskolingen, som hænger sammen med den opgave mellemtrinet har – osv i f t overbygning/udskoling Udskoling SFO2 Service

18-09-2018 Samarbejdets konkrete form afhænger af Hvilken organisation vi kigger på ? Afgørende for hvilken kerneopgave, der er i spil og hvad der samarbejdes om XX Kommune Center Område Afdeling Lokal arbejdsplads Lokal afdeling fx Økonomi-afdeling Samarbejdet om den overordnede kerneopgaven (fx kommunes) sker gennem samarbejde om kerneopgaver på ”mellem” (fx forvaltning) niveauer - den overordnede skal være indarbejdet i de lokale kerneopgaver På lokalt niveau skal man igen finde sin kerneopgave - hvorom samarbejde skal foregå. Jo længere man kommer ud i organisationen, desto mere konkret blive beskrivelsen af kerneopgaven og tilsvarende på samarbejdet På nogle områder, kan man tale om ”hvad er det der er kerneopgaven i forhold til indiivder”: fx en fysisk psykisk handicappet beboer på en boenhed – Hvad er kerneopgaven i forhold til ham eller hende? Så samarbejdet bliver optimalt. fx Center for Teknik og Miljø fx område i hjemmeplejen fx skole

18-09-2018 Hvor sætter vi ind? Forbindende MED Brobyggende Samlende

Bedre samarbejde om kerneopgaven 18-09-2018 Bedre samarbejde om kerneopgaven Kommunikation og samarbejde Hyppighed Timing Præcision Problemløsning Fælles sprog og viden Fælles mål Gensidig respekt Faggruppe 6 Faggruppe 5 Faggruppe 1 Faggruppe 3 Faggruppe 2 Faggruppe 4 Kerne Dette er Gittells tanker og relationel koordinering Bedre produktivitet Bedre kvalitet Bedre trivsel

Brobygning vanskeliggøres af: Stærke professioner Stor specialist viden Manglende kendskab til samarbejdspartnernes bidrag til kerneopgaven Traditionsbundne status hierarkier

Sociale relationer i 2 ”ens” team (et eksempel) i 2 ”ens” team (et eksempel) Den effektive og trivelige gruppe Fokus på opgaven giver sammenhold Dialog om og ansvar for helheden Bruger energi på det de kan handle på Uformel ledere påtager sig et ansvar Gruppe med stor udskiftning og dårlig trivsel Fokus på det sociale Uformelle magtkampe Manglende accept af forskelligheder Interne uenigheder mindsker interessen for hele organisationen

Samarbejdet udleves gennem relationer – koordinering af relationer 18-09-2018 Det særlige ved samarbejde Samarbejdet udleves gennem relationer – koordinering af relationer Godt samarbejde kan ikke købes på markedet – det skabes og genskabes hele tiden i relationen Godt samarbejde er mere end summen af personernes samarbejdsevne i teamet, afdelingen eller institutionen: Samspil, relationer og dynamikker mellem mennesker

Samarbejdets infrastruktur er rammer for samarbejde og kommunikation 18-09-2018 Samarbejdets infrastruktur Samarbejdets infrastruktur er rammer for samarbejde og kommunikation Virksomhedens sociale infrastruktur Arbejdsorganisering og struktur Kommunikationssystemer Faggrænser Bygningsmæssige forhold Arbejdstidsplaner - Vagtplaner Mødestrukturer – refleksionsrum Procedurer og aftaler Kodeks for godt samarbejde og kommunikation Procedurer fx for samtaler om opgavestyring Samarbejdsfora – SU/MED

18-09-2018 Ledelse af samarbejde Generelt er samarbejdet ”selvledende” – indarbejdet i den daglige rutine i forbindelse med opgaveløsningen Leder opgaver og roller i det samlende, brobyggende og forbindende samarbejde: Tage fat, der hvor samarbejdet ikke fungerer - samarbejdsproblemløser Optimere samarbejdets infrastruktur – organisationsudvikler Optimere koordineringen af samarbejdet – relationel koordinator Skabe fælles mål for opgaveløsningerne i og mellem afdeling og faggrupper Etablere en fælles forståelse af kerneopgaven og gensidig viden om hinandens bidrag hertil Understøtte og sikre gensidig respekt Sikre optimal kommunikationskultur Være i dialog og feedback med medarbejdere Bidrage som rollemodel i tillidsfuld, anerkendende, retfærdig og respektfuldt samarbejde og kommunikation Samarbejde med tillidsvalgte om arbejdspladsens drift og udvikling

Samarbejde med kollegaer om opgaveløsningen - Opgavefokus 18-09-2018 Medarbejdernes bidrag til samarbejdet og arbejdspladsens samarbejdsevne Samlende samarbejde Samarbejde med kollegaer om opgaveløsningen - Opgavefokus Erfaringsformidler af observationer m.v. i arbejdets udførelse – videns- og erfaringsdeling Bidrage til den gode kommunikations- og adfærdskultur Have øje og øren for knas i samarbejde og kommunikation – ”tredjepart” Forsøge at forstå relationers karakter og gruppedynamikker Brobyggende samarbejde Som i samlende + Være i dialog med kollegaer/samarbejdsparter i andre afdelinger om samarbejdets form og indhold Forbindende samarbejde Være i dialog med leder om relevante drifts-, udviklings-, kollegiale- og personlige forhold. Bidrage til samarbejdet i møde- og samarbejdsfora

OK – aftale og arbejdsmiljølovgivning Rummet for AMR og TR’s opgaver i f t samarbejde OK – aftale og arbejdsmiljølovgivning Hoved-MED Organisationen Sektions MED Stabe Ledelse/drift Lokal MED AMR/TR Arbejdsplads Leder Hvis man skal forstå hvad AMR og TR kan bidrage med i styrkelse af samarbejdet om kerneopgaven - må vi se hvilken rolle og placering i organisationen de har. Grundlæggende er deres opgave at samarbejde med ledelsen og relevante forhold på arbejdspladsen – i hverdagen Der findes særlige fora, hvori man kan tage de mere overordnede principielle diskussioner – og samarbejde om at finde fornuftige veje for organisationene

AMR og TR’s opgaver og rolle omkring samarbejde 18-09-2018 AMR og TR’s opgaver og rolle omkring samarbejde Deltage i det forbindende samarbejde med ledere og chefer Løbende dialog med leder og chefer om drift, udvikling og personaleforhold Deltage i diverse samarbejdsfora med ledelse Være budbringer og løsningshjælper på relationelle forhold på arbejdspladsen Bidrage til udvikling af et tillidsfuld samarbejde Opgaver knyttet til det samlende og brobyggende samarbejde Bidrage til og være rollemodel for den gode kommunikations- og adfærdskultur Have øje og øren for knas i samarbejde og kommunikation – identificerer dårligdomme Være tilgængelig for kollegaer omkring relationelle forhold – minus terapeut

Samarbejde og ændringer i kerneopgaven 18-09-2018 Samarbejde og ændringer i kerneopgaven I takt med at kerneopgaven ændrer sig, ændrer samarbejdsrelationer sig også! Eksempler: - Rehabilitering i boenhed: Flere fysio- og ergoterapeuter kommer til og det ændrer noget af socialpædagogernes arbejde - Nye folkeskolelov: samarbejdet mellem lærer og pædagoger vil formentlig ændre sig - Gymnasieskolerne: Med AT forløb – tættere samarbejde på tværs af faggrupper - Sammenlægning af dele af statsamterne og ankestyrelsen: Ny opgaveprofil Ændringer i den sociale infrastruktur kan give ændrede samarbejdsrelationer - Udskillelse af operationsafdeling på hospital: nye samarbejdsflader mellem operationssygeplejersker og fx kirurger på sengeafsnit - Modulteam på professionsskoler: samarbejdsflader forandrer sig - Fortsæt selv listen!

Det videre forløb Sum med sidemanden: Hvad har vi hørt? (10 min) 18-09-2018 Det videre forløb Sum med sidemanden: Hvad har vi hørt? (10 min) Pluk i plenum: (5 min) Individuel og gruppeopgave: kortlægning af samarbejdsrelationer (30 min)

Øvelse – Kortlægning af samarbejdsrelationel 18-09-2018 Øvelse – Kortlægning af samarbejdsrelationel Individuelt: Hver deltager laver en kortlægning af sin afdelings/gruppes samarbejdspartnere og relationer – lige som denne figur (10 min) Relationer der bør styrkes for at få en bedre opgaveløsning markeres med rødt Relationer som fungerer godt i forhold til opgaveløsningen markeres med grønt Gruppe diskussion (15min) Giver det mening at lave denne øvelse? Vil den fungere på jeres arbejdspladser? Muligheder og begrænsninger Pluk i plenum: (5min) I kan finde nærmere beskrivelse af denne metode i hæftet ”Kom videre med social kapital” eller på www.arbejdsmiljøweb.dk/komvidere

Øvelse – Kortlægning af samarbejdsrelationeller 18-09-2018 Øvelse – Kortlægning af samarbejdsrelationeller Individuelt: Lav en kortlægning af din afdelings/gruppes samarbejdspartnere og relationer – lige som denne figur (du har 10 min) Vælg nogle samarbejdspartnere og skriv navnet i cirklen Relationer der bør styrkes for at få en bedre opgaveløsning markeres med rød eller stiplet streg (skriv stikord) Relationer som fungerer godt i forhold til opgaveløsningen markeres med grønt eller fuld steg (skriv stikord)