Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1."— Præsentationens transcript:

1 SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1

2 HVEM ER VI Margit Askevig Nikolaj Warming Læringskonsulenter Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 20162

3 PROGRAM 9:00Velkomst | Rammesætning | Intro 9:15Præsentation af Fælles Mål og Emu 10:00Udfordringer og styrker (Praksisøvelser) 10:30Pause 10:45Teoretiske modeller 12:00Frokost 13:30Praksisfortællinger og casearbejde 15:15Pause 15:30 Fremlæggelser 16:30Opsamling og afrunding Oversigt over dagens kursus SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 20163

4 DAGENS MÅL Når dagen er omme SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 20164 Deltagerne får inspiration til, hvordan det overordnede samarbejde mellem SSP og folkeskolerne kan styrkes og udvikles Deltagerne får inspiration til, hvordan reformelementerne kan bidrage til at styrke SSP konsulentens rolle i samarbejdet med folkeskolen Deltagerne får kendskab og navigationsfærdigheder til Fælles Mål og www.emu.dkwww.emu.dk

5 FOLKESKOLEREFORMEN Reformen lægger op til øget fokus på Læring fremfor aktiviteter Den enkeltes progression Tættere kobling mellem teori og praksis Øget tværprofessionelt samarbejde Reformen er en læringsreform SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 20165

6 INTENTIONER Samarbejdets fundament SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 20166 Folkeskolereformen Forskning Forebyggelse

7 FOLKESKOLEN Skolen som fælles læringsarena SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 20167 Forebyggelse Opbygning Kriminalitets- forebyggelse Opbygning Trivselsmålingen Tværfagligt samarbejde, herunder SSP Formålsparagraf: § 1, stk.3 (deltagelse, pligter, ligeværd) Undervisningsmiljølov - Antimobbestrategi Forældresamarbejde Forebyggelse Konkrete SSP indsatser AKT Den skærpede underretningspligt

8 LIVSLANG LÆRING Forskellige kompetencebegreber SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 20168 Kompetencer udvikles gennem brug af viden og færdigheder (personligt, socialt, fagligt og metodisk) i et gensidigt og vekselvirkende samspil. Færdigheder omfatter brug af tilegnet viden og knowhow til udførelse af opgaver og opgaveløsning Viden omfatter faktuel viden, teoretisk og begrebslig viden, procedure- eller principviden og praksisviden

9 LÆRINGSMÅL SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 20169 MÅLTRAGTEN Kompetencemål flerårige læringsmål Færdigheds- og vidensmål etårige læringsmål Læringsmål for et forløb

10 FÆLLES MÅL SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201610 EKSEMPEL PÅ DANSK

11 FÆLLES MÅL SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201611 Kompetencemål til en bestemt årgang

12 FÆLLES MÅL SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201612 Sammenhæng mellem kompetence, færdighed og viden

13 FÆLLES MÅL www.emu.dk Fra forsiden vælges Grundskole | lærere og pædagogisk personale Fra næste side vælges der så fag, og når du er inde i et fag vælges Fælles Mål, og derefter har du forskellige muligheder for at læse Fælles Mål for faget eller for at downloade Fælles Mål. Hvor kan jeg finde Fælles Mål SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201613

14 ØVELSE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201614 Udfordringer og styrker Brug 3 minutter på at nedskrive de udfordringer i forhold til folkeskolen du kan komme i tanke om i dit arbejde som SSP konsulent. Brug 3 minutter på at dele dine udfordringer med naboen Brug 3 minutter på at nedskrive de styrker du ser i dit arbejde som SSP konsulent i forhold til folkeskolen. Brug 3 minutter på at dele de styrker med din nabo

15 BARRIERER SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201615

16 LEAVITT SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201616 Kultur

17 ØVELSE 2 SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201617 I forhold til samarbejdet mellem skole og SSP, hvilke delsystemer har reformen især indflydelse på og hvilke påvirkninger på de andre delsystemer afføder dette. 4 minutter til at notere mindst 2 refleksioner Skole og SSP set i forhold til Leavitt

18 RELATIONSMODELLEN At lave læringsmål ud fra Fælles Mål SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201618 Aktiviteter Undervisnings aktiviteter Aktiviteter i den understøttende undervisning SSP aktiviteter

19 RELATIONSMODELLEN Relationsmodellen som planlægningsværktøj SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201619 LæringsmålAktiviteter Tegn på læringEvaluering Hvad er det nye eleverne skal lære? Hvad skal eleverne kunne ved afslutningen af forløbet? Hvilke aktiviteter fremmer elevernes læring mod det givne læringsmål? Hvordan skabes passende udfordringer og tilgange for alle? Hvad viser, at eleverne har nået målet eller er godt på vej? Hvordan vil elevernes læring konkret kunne iagttages? Hvad kan eleverne allerede, og hvor er de udfordret? Hvordan vil jeg undervejs give feedback?

20 RELATIONSMODELLEN Praksis eksempel SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201620 LæringsmålAktiviteter Tegn på læringEvaluering

21 SAMARBEJDE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201621 21 Roller i undervisningen Undervisnings- opgaver Børnenes læring og trivsel SSP konsulent Lærer Sociale mål Faglige mål Professionelle kompetencer Reflekterende dialoger Samarbejde Fælles værdier Evaluering

22 SAMARBEJDE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201622

23 OPSAMLING Kommentarer Spørgsmål Efter pausen ……. PAUSE - Vi begynder igen 13:30 Giver det mening SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201623

24 GRUPPEOPGAVE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201624 Step 1 | 30 minutter I skal på skift fortælle en praksisfortælling. Fokus kan både være på noget der ikke fungerer eller på noget der rent faktisk fungerede godt. Tag gerne udgangspunkt i et emne, forløb eller problemstilling som I er særlig optaget af. Når I har lyttet til gruppens praksisfortællinger, skal I beslutte jer for en praksisfortælling (casen), som I vil arbejde videre med.

25 GRUPPEOPGAVE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201625 Step 2 | 15 minutter Fælles refleksion med faste roller (udfordring, refleksion, handling) Den person hvis case er bragt i spil bruger 1 minut på kort at opridse casen Der vælges 2 personer, som I de næste 7 minutter spørger detaljeret ind til casen Den sidste person bruger 3 minutter til at spørge ind til, hvordan der kan handles på casen

26 GRUPPEOPGAVE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201626 Step 3 | 40 minutter I jeres gruppe skal I nu ud fra den udleverede skabelon udfolde, diskutere og perspektivere handlemuligheder.

27 GRUPPEOPGAVE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201627 Step 4 | 60 minutter Fremlæggelser Hver gruppe har 10 minutter til at fremlægge i plenum med fokus på Konkrete, nye handlemuligheder i praksis Eventuelle konkrete læringsmål Læringspointer fra gruppearbejdet

28 TJEK UD Kom vi i mål SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201628

29 TJEK UD Har jeg rykket mig i forhold til målene Er der noget jeg blev særlig optaget af Er der noget jeg kunne tænke mig at vide mere om Kom vi i mål SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201629 Deltagerne får inspiration til, hvordan det overordnede samarbejde mellem SSP og folkeskolerne kan styrkes og udvikles Deltagerne får inspiration til, hvordan reformelementerne kan bidrage til at styrke SSP konsulentens rolle i samarbejdet med folkeskolen Deltagerne får kendskab og navigationsfærdigheder til Fælles Mål og www.emu.dk www.emu.dk

30 AFRUNDING SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 201630 Spørgsmål Kommentarer www.emu.dk margit.askevig@stukuvm.dk nikolaj.warming@stukuvm.dk


Download ppt "SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google