Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konflikter og kommunikation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konflikter og kommunikation"— Præsentationens transcript:

1 Konflikter og kommunikation
Kap. 3

2 Hvad oplever du….??????

3 Konflikter opstår i alle relationer
Mellem kollegaer Mellem en medarbejder og en borger, samarbejdspartner, elev osv. Mellem medarbejder og leder Mellem mellemleder og øverste leder I parforhold og familier I venskaber Blandt studerende I øvrige relationer vi indgår i Det er hvordan vi møder en konflikt der er afgørende …

4 Hvad kan konflikter omhandle…
Hvordan man løser en opgave… Fordelingen af ressourcer… Vores forskelige værdier…

5 Konflikter opstår i alle relationer
Jeres fokus i dag er: Konflikter på arbejdspladsen

6 Se side 64 i ”Grundforløb 2”
Konflikttrappen En model der viser hvordan konflikter udvikler sig, hvis der ikke tages hånd om dem Se side 64 i ”Grundforløb 2”

7 Grønt stadie Uoverensstemmelse er den mildeste form for konflikt. Og den betragtes som en positiv konflikt. Uoverensstemmelsen kan føre til udvikling, ny forståelse og personlig erfaring, hvis den løses hurtigt og konstruktivt. Fokus er, i dette stadie, på konflikten og ikke personen.

8 Uoverensstemmelser Hvordan har i det med mindre uoverensstemmelser i hverdagen? Tror i alle oplever dem som ”fare-fri”?

9 Gult stadie

10 Gult stadie På andet trin sker der en personificering, og fokus flytter sig fra sag til person. Det er den anden, der ses som problemet. På tredje trin vokser problemet, man finder nye problemer og tager evt. tidligere konflikter frem. Der generaliseres sprogligt ved at bruge ord som du, altid og aldrig.

11 Gult stadie På fjerde trin opgiver parterne at tale sammen. De undgår og afviser hinanden og taler om hinanden men ikke længere med hinanden.  Samtale reduceres Kender i det? ”Stilleleg”, kold tavshed, mv

12 Rød konflikt .

13 Rød konflikt Her dannes fjendebilleder, åben fjendtlighed og polarisering Konflikten er nu ”en krig”, hvor de involverede anklager hinanden Konflikten kan være åben og synlig eller Parterne trækker sig og forsøger at undvige konflikten

14 Rød konflikt Den oprindelige problemstilling er stort set forsvundet, og konflikten handler næsten kun om modparten. Det handler om magt, om at opnå overtaget over modparten. Parterne bebrejder, fortolker og anklager hinanden Modparten ses som en fjende, der er helt uden for menneskelig rækkevidde

15 Rød konflikt På sjette trin er konflikten så alvorlig, at fjendtligheden er åbenlys for enhver, der er i nærheden af parterne. Konflikten fylder det hele, og parterne kommer med destruktive angreb mod hinanden – der kan være tale om både verbale og fysiske angreb. 

16 Rød konflikt At danne fjendebilleder er menneskeligt, og det bygger på at vi generaliserer, udelader og forvrænger ting fra helheldsbilledet – vi bliver subjektive i stedet for objektive. Vi handler ud fra dårlige erindringer/erfaringer, følelser og frygt mv og ikke ud fra neutrale, modne betragtninger.

17 Rød konflikt Polarisering, det at stille to modstridende standpunkter hårdt op mod hinanden.

18 https://www.youtube.com/watch?v=D93V2xw_deM Eksempel på konflikt 1 min

19 Konfliktoptrappende kommunikation
Du sprog Negative ord Aggressivt tonefald Afbryder Fokuserer på personen og ikke sagen Truende kropssprog Angriber/anklager

20 Konfliktoptrappende kommunikation
DU-Budskaber: (Virker ofte som et angreb) ”Du er altid så negativ” ”Du kommer altid for sent” Nedgør/er ikke anerkendende: ”Jeg forstår ikke hvad du mener” ”Jeg synes det er forkert, dét du siger”. ”Du skal også altid være på tværs” Fokuserer på fortiden: ”Det du gjorde dengang, var forkert” ”Jeg blev gal den dag du sagde dét og dét”

21 Konfliktnedtrappende kommunikation
Jeg sprog Lytter til ende Er interesseret Bliver på egen banehalvdel Stiller åbne spørgsmål Udtrykker følelser og behov Fokuserer på nutid og fremtid

22 Konfliktnedtrappende kommunikation.
Jeg i stedet for ”Du”/udtrykke egne behov og følelser: Når du siger sådan/gør sådan, så bliver jeg ked af det/irriteret/såret/vred mv. Jeg ville ønske vi kunne snakke om det på en anden måde. Jeg ville gerne, at der blev lyttet mere til, hvad jeg siger”

23 Konfliktnedtrappende kommunikation.
Stiller åbne spørgsmål: ”Hvordan påvirker det dig, når jeg siger sådan?”. ”Hvordan synes du det skal være i stedet for?” Hvornår passer det dig bedre, at vi snakker om det her?”

24 Konfliktoptrappende versus konfliktnedtrappende kommunikation
Se side 66

25 https://www.youtube.com/watch?v=G7W-ASmDLjo Eksempel på konflikt 8 min
Navn: Vibeke Knigge - København d Eksempel på konflikt 8 min


Download ppt "Konflikter og kommunikation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google