Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef"— Præsentationens transcript:

1 Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef kli@bdk.dk

2 Beboerdemokrat og ansat Hvem er vi i dag?

3 Organisationen 8-10 helhedsplaner 1-2 central funktion Decentral placering Nærvær

4 Boligsocial PROJEKTLEDER BDK + Boligselskab + Landsbyggefonden Kommunen Andre lokale aktører Erfa-grupper Afdelingen/-er Landsbyggefonden Udvikl. Afdelingen BDK Styregruppen Selskabsbestyrelse/ arbejdsgiver Daglig chef, FF’er i BDK afd.kontor Central koordinator Diverse forvaltninger Andre kommunale indsatser i området Ressourcepersoner som er direkte aktører i helhedsplanen Myndigheder + SSP Frivilligorganisationer Sportsklubber, butikker, institutioner BL + BDK og egne Afdelingsbestyrelsen Ejendomsfunktionærgruppen Beboerudvalg (evt.flere) Enkeltbeboere

5 Udfordringerne Ledelse i en decentral organisation FF som chef Central faglig sparring og ERFA gruppe Tættere samspil med driften Styregruppen i hver helhedsplan Håndtering af værdigrundlag Nærvær Mangfoldighed I øjenhøjde – er der en grænse?

6 I øjenhøjde Hvad siger formanden/bestyrelsen? Den ”rå”: Vi kan altså godt selv finde ud af det her, det har vi gjort i alle de 28 år, jeg har boet her Vi skal vel godkende alt det han render rundt og laver i vores afdeling? Han skal vel se og få arrangeret nogle flere udflugter og noget med mad Er han nu ved at prøve at få ejendomsfunktionærerne over på sin side? Hvem tror han egentlig, han er?

7 I øjenhøjde Hvad siger formanden/bestyrelsen? Den mere ligeglade: Det er jo ikke meget, han får udrettet, men lidt har jo også ret Lad ham bare gå og hygge om børnene, så får vi andre fred Han vil vist gerne ha’, at vi i bestyrelsen hjælper ham, men han kan vel klare det selv, det er jo det, han er ansat til Jeg vil nu godt lige høres i alle spørgsmål, det er jo trods alt VORES afdeling

8 I øjenhøjde Hvad siger formanden/bestyrelsen? Den positive og konstruktive: Den tid vi bruger på helhedsplanen sammen med projektlederen kommer tifold igen Det bliver rart, hvis vi kan lære de unge at tage sig noget til, i stedet for at hænge på gadehjørnet. Så har vi hjulpet dem på vej Tænk hvis vi sammen kunne få flere beboere engagerede og få øget kontakten til lokalsamfundet

9 Udfordringerne At beboerdemokrati er et vilkår Vi arbejder i et politisk system PL er i sin rene form embedsmanden, mens beboerdemokratiet er folkestyret. Reelt er projektlederen også både besluttende og udførende Hvad sker der med magtbalancen? Føle sig truet – uklart hvem der bestemmer Identitetskrise for nogen

10 Beboerdemokratiet er et vilkår Balance mellem frihed til PL og beslutninger i bestyrelser. Vi kommer ind og rykker ved beboerdemokratiets kerne med helhedsplanernes organisering. Ejerskab og kommunikation Beboerdemokratiet er aktivitetsbaseret, mens helhedsplanerne er indsatsorienteret Man er mere sårbar når man er alene Hvis de først ser sig sur på dig er du mere udsat end hvis du havde tre kollegaer At får midler til uddannelse, bonus mv. afhænger af de nyeste oplevelser frem for mål og dokumentation Han er altid væk ham projektlederen Virkeligheden der blev væk

11 Forslag til løsninger Opstartsfase forlænges og intensiveres. Løbende forventningsafstemning Uddannelse i beboerdemokrati og den almene sektor Uddanne beboerdemokraterne i boligsociale helhedsplaner Skabe en organisation, der kan hjælpe projektlederne i udsatte positioner. Afsætte midler til de projekter beboerdemokraterne synes er de vigtige. Skabes en anerkendende kultur, kommunikation og ejerskab

12 Forslag til løsninger Man bør være mere end 1 person i helhedsplanen/området. Skabe grupper for de professionelle uden beboerdemokrater. Organisationsbestyrelsen skal være mere med i helhedsplanen Central funktion for støtte til alle medarbejdere. Administrativt system der kan hjælpe med det administrative og støtte PL Drejebog for implementering af boligsociale helhedsplaner 2012.

13 Spørgsmål og debat


Download ppt "Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google