Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Centralforeningen for Stampersonel

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Centralforeningen for Stampersonel"— Præsentationens transcript:

1 Centralforeningen for Stampersonel
Kursus : Introduktionskursus for nyvalgte Tillidsrepræsentanter og Suppleanter. Sted: Herning d februar 2018 Emne: Samarbejdsaftalen.

2 Aftale mellem Finansministeriet og Offentligt Ansattes Organisationer,
samarbejdsaftalen Aftale mellem Finansministeriet og Offentligt Ansattes Organisationer, CO10 - Centralorganisationen af 2010, Lærernes Centralorganisation og AC om samarbejde og samarbejdsudvalg i statens virksomheder og institutioner. Aftale om samarbejde og samarbejdsudvalg i staten. § 1. Formål Et velfungerende og løsningsorienteret lokalt samarbejde er afgørende for at opnå gode statslige arbejdspladser, der har fokus på kerneopgaven og er præget af kvalitet i opgavevaretagelsen, trivsel, fornyelse og effektivitet. Et godt lokalt samarbejde er et dialogforum, hvor beslutninger og nye ideer kan drøftes og udvikles mellem ledelse og medarbejdere.

3 Aftale mellem Finansministeriet og Offentligt Ansattes Organisationer,
samarbejdsaftalen Aftale mellem Finansministeriet og Offentligt Ansattes Organisationer, CO10 - Centralorganisationen af 2010, Lærernes Centralorganisation og AC om samarbejde og samarbejdsudvalg i statens virksomheder og institutioner. Aftale om samarbejde og samarbejdsudvalg i staten. § 1. Formål (fortsat) Ledelsen har ansvaret for, at arbejdspladsen udvikler sig og lever op til omgivelsernes krav og forventninger. Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre arbejdspladsens strategi og mål ud i livet. Formålet med samarbejdsaftalen er at fremme et konstruktivt lokalt samarbejde baseret på tillid og dialog. Aftalen fastlægger rammer for samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere med henblik på at involvere medarbejderne i arbejdet med arbejdspladsens mål og strategi.

4 Aftale mellem Finansministeriet og Offentligt Ansattes Organisationer,
samarbejdsaftalen Aftale om samarbejde og samarbejdsudvalg i staten. § 1. Formål (fortsat) Aftalen skal skabe det bedst mulige afsæt for, at samarbejdsudvalget med udgangspunkt i de konkrete udfordringer, behov og vilkår beskæftiger sig med det, der er relevant for den enkelte arbejdsplads og dens fremtid. Et tillidsfuldt samarbejde mellem ledelse og medarbejderrepræsentanter forudsætter, at de varetager deres funktion i gensidig respekt for hinandens roller og holder hinanden orienteret om væsentlige forhold af betydning for arbejdspladsen for at bidrage positivt til arbejdspladsens udvikling. Aftale mellem Finansministeriet og Offentligt Ansattes Organisationer, CO10 - Centralorganisationen af 2010, Lærernes Centralorganisation og AC om samarbejde og samarbejdsudvalg i statens virksomheder og institutioner.

5 samarbejdsaftalen af 2013 – Den er styrende for samarbejdet
Samarbejdsaftalen sætter rammerne Rammerne for samarbejdsudvalgenes arbejde er bestemt af Samarbejdsaftalen. Den senest gældende Samarbejdsaftale, blev indgået ved overenskomstforhandlingerne i 2013 mellem Finansministeriet og Centralorganisationernes Fællesudvalg, CFU.  Samarbejdsaftalen lægger vægt på, at et stærkt og løsningsorienteret lokalt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere er afgørende for en velfungerende statslig sektor. Med aftalen fra 2013 har samarbejdsudvalgene fået større mulighed for at tilrettelægge deres arbejde ud fra deres konkrete udfordringer, behov og vilkår. Det betydet at hvert enkelt samarbejdsudvalg kan beskæftige sig med præcis de opgaver, der er relevante for deres arbejdsplads.

6 samarbejdsaftalen & samarbejdssekretariatet

7 Gruppearbejde (10 minutter):
samarbejdsaftalen Hvordan får du som medarbejder indflydelse på ledelsesretten på din arbejdsplads, og i hvilke fora? Gruppearbejde (10 minutter): Kort drøftelse i grupperne. Nedskriv det I umiddelbart tænker. Præsenteres i plenum. Drøftelse i plenum.

8

9 Gruppearbejde (10 minutter):
samarbejdsaftalen Hvad skal der informeres om- og drøftes i samarbejdsudvalget? Gruppearbejde (10 minutter): Kort drøftelse i grupperne. Nedskriv det I umiddelbart tænker. Præsenteres i plenum. Drøftelse i plenum.

10

11 Gruppearbejde 10 (minutter):
samarbejdsaftalen Hvor tidligt skal medarbejderne informeres af ledelsen, set i forhold til informationspligten? Gruppearbejde 10 (minutter): Kort drøftelse i grupperne. Nedskriv det I umiddelbart tænker. Præsenteres i plenum. Drøftelse i plenum.

12

13 Kom frisk med bud i plenum 
samarbejdsaftalen Vi vil klage, vil vi! Men hvordan gør man det, og i hvilke tilfælde kan man det? Kom frisk med bud i plenum 

14

15 samarbejdsaftalen Gruppearbejde:
Med samarbejdets ”lov” (Samarbejdsaftalen af 2013) i hånden drøfter gruppen spørgsmålene, og finder svarene på de stillede spørgsmål. Hver gruppe sætter et stykke Flip-Over papir fast på vindue eller tavle. Gruppens talsmand/talskvinde skriver svar og bemærkninger på Flip-Over papiret. (Samt referencer til Samarbejdsaftalens punkter om det pågældende). Gruppens talsmand/talskvinde fremlægger svarene i plenum.

16 samarbejdsaftalen Spørgsmål:
Da det jo er SU, hvor ledelsesretten gælder, er det kun ledelsen der har informationspligt – eller hvordan er det lige med det? Chefen foreslår, at SU og arbejdsmiljøudvalget lægges sammen, men må I det, og er der noget man skal være opmærksom på i den sammenhæng? Chefen beordrer SU til aftenundervisning i Samarbejdsaftalen. Da det er udenfor normal arbejdstid gives der ikke arbejdstid for dette – er det efter reglerne i Samarbejdsaftalen? 4. I bliver enige med chefen om, at I ikke rigtigt gider den der Samarbejdsaftale – så I aftaler, at den ikke gælder på jeres arbejds- plads. Er det OK – og i givet fald, hvad er proceduren så? Da arbejdet i SU ofte kendetegnes ved fortrolighed er det ikke nødvendigt, at informere medarbejderne på arbejdspladsen om det der arbejdes med i samarbejdsudvalget – er det rigtigt? Der arbejder 30 personer på en statslig arbejdsplads – chefen mener dog ikke, at det er nødvendigt med et SU – så det vil han ikke oprette – må han undlade det? Hvis der er sket brud på informationspligten fra ledelsen, kan der klages til Samarbejdsnævnet – men hvad skal man gøre først? Hvis man ikke kan blive enige i Samarbejdsnævnet – så er det bare ærgerligt – SU er ledelsesret! Er det rigtigt?


Download ppt "Centralforeningen for Stampersonel"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google