Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afStig Iversen Redigeret for ca. et år siden
1
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Workshop Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
2
Overblik Start og slut – forskningsfokus
Principperne i arbejdet med relationel kapacitet – baggrund, erfaringer og perspektiver. Relationel kapacitet & beredskaber. Jeres tur Dialog - spørgsmål & svar
3
MIKKEL PILGAARD MADSEN
Inspiration LEDELSE AF RELATIONEL KOORDINERING CARSTEN HORNSTRUP & MIKKEL PILGAARD MADSEN Ny viden:
4
Relationel kapacitet – hvad og hvorfor…
5
Trapper af sammenhæng…
Borgeren Få hjælp til at håndtere udfordringer Sammenhæng i de professionelles indsats Være reel samarbejdspartner De professionelle Orientering: Helhed, kendskab og respekt Adfærd: Videndeling, problemløsning og innovation Ledelse Rammesætning: Fælles vision & tydelige forventninger Involvering: Deltagelse & insisterende involvering
6
Sammenhæng i overblik Borgeren De professionelle Ledelse
Få hjælp til at håndtere udfordringer Sammenhæng i de professionelles indsats Være reel samarbejdspartner De professionelle Orientering: Helhed, kendskab og respekt Adfærd: Videndeling, problemløsning og innovation Ledelse Rammesætning: Fælles vision & tydelige forventninger Involvering: Deltagelse & insisterende involvering
7
Det organisatoriske baggrundstæppe…
Et hierarki med søjler i form af fag, funktioner og forvaltninger. Vækst i viden er vækst i specialisering. Vi løser ofte samarbejdsudfordringerne med nye strukturer
8
Borgerne på indlandsisen?
Komplekse borgere? Så skulle de da lige se en offentlig organisation med borgernes øjne! Hvordan sikrer vi fundamentet for dem, der ikke selv kan navigere i livet?
9
Et alternativt blik – borgernes organisation…
Forvaltning Enhed Opgaven Center Center Center Center Enhed 1 Enhed 2 Enhed 3 Enhed 4 Enhed 1 Enhed 2 Enhed 3 Enhed 4 Enhed 5 Enhed 1 Enhed 2 Enhed 3 Enhed 4 Enhed 5 Enhed 6 Enhed 1 Enhed 2 Enhed 3 Enhed 4 Enhed 5
10
Jo stærkere netværk jo bedre resultater
Relationel kapacitet Kvalitet/effektivitet Stofbh AlkoB Akade Hippo AMA KompK Mynd Kobbel 3 STU Sol-glimt Unge-bh. NOVA Team E Kobbel1 Uller. Pro-Aktiv DinInd Opsøg Bostø. Stop-pest Opgaven
11
Koordinering & kapacitet – forskelle og ligheder
Stofbh AlkoB Akade Hippo AMA KompK Mynd Kobbel 3 STU Sol-glimt Unge-bh. NOVA Team E Kobbel1 Uller. Aktiv DinInd Opsøg Bostø. Stop-pest Opgaven Koordinator SP Kirurger SOSU’er ADM Henvisende læge Teknikere Fysio-terapeuter Opgaven Relationel koordinering: Veldefineret og velkendt opgave (flyafgange, hoftepatienter). Kunder/borgere kommer til de professionelle på de professionelles fysiske domæner. Faggrupper & funktioner med specifikke/veldefinerede opgaver. Relationel kapacitet: Komplekse & dynamiske opgaver (udsatte borgere). De professionelle skal skabe samarbejdet på tværs af fysiske domæner. Faggrupper & funktioner der skal etablere samarbejde, når opgaverne kalder på det.
12
Hvor er det vigtigt? Nye løsninger Kaotiske Komplekse Komplicerede
Enkle Kendte løsninger Høj forudsigelighed Lav forudsigelighed
13
Opgavetyper, koordinering & kapacitet..
Nye løsninger Kaotiske RELATIONEL KAPACITET Komplekse Komplicerede RELATIONEL KOORDINERING Enkle Kendte løsninger Høj forudsigelighed Lav forudsigelighed
14
Hvad kan vi gøre? Nye løsninger Kaotiske Beredskab Komplekse
Komplicerede Strukturer Roller Rammer Enkle Kendte løsninger Høj forudsigelighed Lav forudsigelighed
15
Relationel kapacitet - at skabe effektive samarbejdsrelationer når og hvor der er behov.
Faggruppe Faggruppe
16
Dynamikkerne i Relationel Kapacitet
Adfærd: Vidensdeling Problemløsning Innovation Orientering: Samarbejdsorientering Gensidigt kendskab Gensidig respekt Den Produktive Sløjfe Sammenhængende Velfærdsløsninger Den uhensigtsmæssige sløjfe Adfærd: Specialiseret Viden Manglende løsningsorientering Vanetænkning Orientering: Indad-orientering (silo-tænkning) Manglende kendskab Manglende respekt Fragmenterede Velfærdsløsninger 16
17
Analyse: Mellem de involverede funktioner/faggrupper:
18
De konkrete udfordringer
Videndeling Samarbejde Kendskab Problemløsning Innovation Respekt Det typiske mønster – der er et manglende kendskab til andres opgaver, kompetencer og arbejdsbetingelser.
19
Relationel Kapacitet/Relationel Ledelse Tre skoledistrikter i samme kommune
4,00 Distrikt Syd 3,75/3,91 Distrikt Vest 3,58/3,71 Relationel Kapacitet 3,50 Distrikt Nord 3,26/3,39 3,00 3,50 4,00 Relationel Ledelse
20
26/12/201808/05/2018
21
Tanker, inspiration & spørgsmål…
22
Sidste nye fra forskningen
23
Elementerne i overblik
Borgeren Få hjælp til at håndtere udfordringer Sammenhæng i de professionelles indsats Være reel samarbejdspartner De professionelle Orientering: Helhed, kendskab og respekt Adfærd: Videndeling, problemløsning og innovation Ledelse Rammesætning: Fælles vision & tydelige forventninger Involvering: Deltagelse & insisterende involvering
24
Sammenhæng i overblik Borgeren De professionelle Ledelse
Få hjælp til at håndtere udfordringer Sammenhæng i de professionelles indsats Være reel samarbejdspartner De professionelle Orientering: Helhed, kendskab og respekt Adfærd: Videndeling, problemløsning og innovation Ledelse Rammesætning: Fælles vision & tydelige forventninger Involvering: Deltagelse & insisterende involvering
25
Borgeroplevet kvalitet
Sammenhæng mellem borgernes oplevede effekt og kvaliteten af relationel kapacitet Borgeroplevet kvalitet Borgeren oplever en sammenhængende indsats og at få hjælp til at håndtere udfordringerne. Borgeren oplever en usammenhængende indsats og at de ikke få hjælp til at håndtere udfordringerne. Relationel kapacitet 3 cases fra Hedensted Kommune (familieindsatser)
26
Faciliteret samarbejde - beredskabsopbygning
Beredskab i/på tværs af forvaltninger Faste møder med definerede møde- og arbejdsformer Gennemføres med faste mellemrum. Deltagere: Facilitator/leder og dem, der er involveret i sagen Meget komplekse opgave Et stort antal berøringsflader med professionelle på tværs af forvaltninger/sektorer. Store udgifter fordelt på flere foranstaltninger. Store udfordringer Skal håndtere de udfordringer, som medarbejderne ikke kan håndtere omkring ex. økonomi, faglige uenigheder, jura, o.l. Ledelsesberedskab Faste møder Gennemføres med faste mellemrum. Deltagere: Faste chefer/fleksibelt
27
Før og efter 2 møder Høj relationel kapacitet
Fagperson 6 Fagperson 1 Fagperson 6 Fagperson 1 Fagperson 5 Fagperson 2 Fagperson 5 Fagperson 2 Høj relationel kapacitet Middel relationel kapacitet Lav relationel kapacitet Ved ikke Fagperson 4 Fagperson 3 Fagperson 4 Fagperson 3
28
Jeres tur… Jeres egen praksis: Borgerne
Forvaltning Center Enhed 1 Enhed 2 Enhed 3 Enhed 4 Enhed 5 Enhed 6 Enhed Borgerne Jeres egen praksis: Hvor ser I styrker, udfordringer og muligheder for udvikling omkring de mest komplekse opgaver? Hvordan kan relationel kapacitet & bedredskab evt. understøtte processen?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.