Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er."— Præsentationens transcript:

1 Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er velkomne til at bruge den, som den er eller redigere i den, så den får det omfang og indhold, der passer til jeres møde.

2 Dagsorden for mødet Rammesætning
Præsentation af HMUs forslag til Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser Introduktion til gruppearbejde Gruppearbejde Fremlæggelse af gruppearbejde i plenum Afrunding og næste skridt Dagsordenens punkt 1: Under dette punkt præsenteres dagsordenen for mødet og I fortæller om baggrunden for at HMU har lavet en Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser, herunder formålet med jeres drøftelser på dette møde. I kan hente inspiration til dette punkt på hjemmesiden: Forslag til tidsramme for de enkelte punkter: Rammesætning - baggrund og formål med mødet (5 min) Præsentation af HMUs forslag til Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser (5 min) Introduktion til gruppearbejde (5 min) Gruppearbejde (30-45 min) Fremlæggelse af gruppearbejde i plenum mhp. på eventuel fælles kondensering (15-30 min) Afrunding og næste skridt (5 min)

3 Rammesætning 1 Børne- og ungepolitikken beskriver vores fælles opgave
Vi stræber efter at give alle børn og unge det bedste afsæt for et godt liv Kræver fortsat udvikling af samarbejdet Vi kalder det Stærkere Fælleskaber Det handler om dialog og fælles refleksion over vores praksis koblet med erfaringer, observationer, data og forskningsbaseret viden Aarhus byråd har vedtaget børne- og ungepolitikken, som beskriver de mål og den opgave, som vi (alle ansatte i MBU) er sammen om at løse. Vi er fælles om at stræbe efter at gøre alle børn og unge, så dygtige som muligt. Skal det lykkes at realisere disse mål, kræver det fortsat udvikling af samarbejdet i Børn og Unge. Denne bestræbelse/dette arbejde har fået overskriften ”Stærkere Fællesskaber”. Stærkere Fællesskaber beskriver det værdimæssige afsæt, vi som ansatte i Børn og Unge må have, så vi vælger de bedste løsninger for børnene og de unge. Stærkere Fællesskaber er en stræben efter det excellente - at vi som ansatte, som organisation og i samarbejde med børnene, de unge og deres forældre hele tiden stræber efter at blive endnu dygtigere, så alle børn og unge får det bedst mulige afsæt for et godt liv. Det forudsætter, at vi løbende reflekterer over vores praksis og sætter den til debat - både individuelt og med hinanden på tværs af faggrupper og i tæt samspil med forældrene og børnene og de unge selv. I forbindelse med Stærkere Fællesskaber har man introduceret Nottingham/Kotters model med henblik på at drøfte, hvordan vi som organisation kommer fra vision til handling. Her genbesøger man løbende og drøfter organisationens mentale modeller, de systemer og strukturere man har til at understøtte arbejdet, ligesom man kigget på den adfærd vi ønsker - som en del af de faglige strategier.

4 Rammesætning 2 Hvordan udvikler vi Stærkere Fællesskaber og styrker samarbejdet? HMUs forslag til ny strategi: ”Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser” Erstatter disse tidligere strategier: Personale Strategien Ledelsesstrategien Organiseringsstrategien Kommunikationsstrategien Spørgsmålet er, hvordan skal vi udvikle vores praksis og flytte organisationen? Med andre ord: Hvordan udvikler vi stærkere Fællesskaber og styrker samarbejdet? Det handler i høj grad om personale, ledelse, kommunikation, organisering og samarbejde Børn og Unges Hoved-MED-Udvalg (HMU) har derfor udarbejdet et forslag til en ny strategi: ”Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser” Som organisation har vi hidtil haft nogle strategier for, hvordan vi arbejder med personale, ledelse, kommunikation og organisering. Hoved-MED-Udvalgets forslag til ny strategi erstatter disse 4 strategier.

5 Rammesætning 3 Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser
Skal sætte rammen for hvordan vi som ansatte og organisation udvikler samarbejdet Skal beskrive hvordan vi kommer fra vision til handling Skal binde organisationen tættere sammen Skal give mening lokalt Hoved-MED-Udvalget ønsker jeres input til den nye strategi Input fra alle Lokal-MED-Udvalg Input fra alle Område-MED-Udvalgene/FU-MED-Udvalget Opfordring til at man også drøfter Hoved-MED-Udvalgets forslag til ny strategi på personalemøder mhp. at man sender sine input til Lokal-MED-Udvalg I arbejdet med Stærkere Fællesskaber i Børn og Unge inviterer Hoved-MED-Udvalget (HMU) til en bred dialog om forslaget til den nye Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser. Hoved-MED-Udvalget ligger op til en bred dialog og beder derfor alle Lokal-MED-Udvalg og Område-MED-Udvalgene/FU-MED-Udvalget at drøfte forslaget til den nye Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser, som skal erstatte de tidligere strategier. Forslaget kan også med fordel drøftes på lokale personalemøder, som kan fremsende kommentarer til arbejdspladsens Lokal-MED-Udvalg. HMU opfordrer alle MED udvalg til at være opmærksomme på hvor i MED-pipelinen I befinder jer, herunder hvad jeres rolle og opgave er som MED-udvalg i MED-pipelinen, når I drøfter HMUs forslag til ny strategi. Konkret bedes I drøfte følgende 4 spørgsmål (se senere slide): Hvordan bidrager forslaget til ny strategi til udviklingen af samarbejdet om opgaveløsningen? Hvordan bidrager forslaget til ny strategi til, at vi konkret forpligter hinanden på at udvikle samarbejdet? Angiv hvis I har temaer/emner/overskrifter, der vil styrke forslaget til ny strategi, så udviklingen af samarbejdet fremmes bedst muligt? Eventuelle kommentarer

6 HMUs forslag til Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser 1
I Børn og Unge i Aarhus Kommune stræber vi – medarbejdere og ledere – efter at give alle børn og unge det bedste afsæt for et godt liv. Med visionen i børne- og ungepolitikken har byrådet sat ambitiøse mål for vores arbejde i et 0-18 års perspektiv. I forlængelse heraf har Børn og Unge skabt et fælles afsæt for organisationens stræben efter at nå visionerne, som vi har valgt at kalde ’Stærkere fællesskaber’. Kernen i ´Stærkere fællesskaber´ er, at vi med udgangspunkt i et fælles mindset styrker samarbejdet på tværs og lader os udfordre og inspirere af hinanden. Det handler også om fokus på personale, ledelse, kommunikation, organisering og samarbejde – om hvordan vi sammen skaber attraktive og bæredygtige arbejdspladser. Punkt 2 på dagsordenen: Her præsenteres Hoved-MED-Udvalgets forslag til Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser, som I evt. kan læse højt fra PowerPoint præsentationen. Det anbefales, at I forud for mødet sender Hoved-MED-Udvalgets forslag til Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser til deltagerne sammen med dagsordenen for mødet. Hvis I har gjort dette, kan I evt. droppe at læse strategien højt på mødet. Fordelen ved at læse strategien højt, er at alle kommer på omgangshøjde – også dem, som ikke har nået at læse forslaget til strategi forud for mødet. Hele strategien kan ikke stå på en slide, hvorfor den er delt op, så hvert af de 5 afsnit præsenteres på de følgende 5 slides. Strategien i sin helhed er: Forslag til Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser I Børn og Unge i Aarhus Kommune stræber vi – medarbejdere og ledere – efter at give alle børn og unge det bedste afsæt for et godt liv. Med visionen i børne- og ungepolitikken har byrådet sat ambitiøse mål for vores arbejde i et 0-18 års perspektiv. I forlængelse heraf har Børn og Unge skabt et fælles afsæt for organisationens stræben efter at nå visionerne, som vi har valgt at kalde ’Stærkere fællesskaber’. Kernen i ´Stærkere fællesskaber´ er, at vi med udgangspunkt i et fælles mindset styrker samarbejdet på tværs og lader os udfordre og inspirere af hinanden. Det handler også om fokus på personale, ledelse, kommunikation, organisering og samarbejde – om hvordan vi sammen skaber attraktive og bæredygtige arbejdspladser. Vi fremmer trivsel, samarbejde og et godt arbejdsmiljø Vi udvikler attraktive og bæredygtige arbejdspladser, der understøttes ved et stærkt samarbejde i MED. Vi har fokus på trivsel, samarbejde og et godt arbejdsmiljø, og skaber fælles udvikling og håndterer forandring via retfærdige, gennemskuelige og involverende processer. Vi viser, at der er sammenhæng mellem trivsel på arbejdspladsen og kvalitet i opgaveløsningen. God ledelse er derfor et fælles anliggende, som vi udvikler og skaber i fællesskab. Vi gør det attraktivt for alle medarbejdere og ledere at arbejde i Børn og Unge. Det betyder, at alle har indflydelse på eget arbejde og mulighed for fortsat at udvikle sig uanset erfaring. Alle skal opleve, at de bidrager til løsningen af den fælles opgave - at give alle børn og unge det bedste afsæt for et godt liv. Det skaber mening i arbejdet og styrker vores evner til at håndtere forandringer og løse de fælles opgaver. Vi samarbejder på tværs Vi lykkes i arbejdet med børnene og de unge gennem et tillidsfuldt samarbejde, hvor vi anerkender vores forskellige opgaver, kompetencer, erfaringer og perspektiver. Vi samarbejder på tværs af faggrupper, hierarkier og organisatoriske grænser for at skabe størst mulig progression for børn og unge, ansatte og organisationen som helhed. Det er en ledelsesopgave, at sætte retning og insistere på samarbejdet. Vi etablerer tid og rum til konstruktiv og kritisk refleksion Vi etablerer tid og rum til fælles refleksion over vores handlinger, der kobles med vores erfaringer, observationer, data og forskningsbaseret viden. Det skaber faglig udvikling og progression. Vi er nysgerrige på hinandens praksis, søger sparring og tilbyder vores hjælp. Vi sætter os selv i spil for i fællesskab at skabe kompetenceudvikling og læring, der styrker evnen til at træffe fagligt kvalificerede og oplyste beslutninger. Vi fremmer videndeling og sikrer den brede dialog Vi fremmer åbenhed, gennemsigtighed og gør det naturligt at dele viden og ideer til nye løsninger. I ord og handlinger er vi troværdige, respektfulde og engagerede. Vi tilpasser løbende strukturer og organisering, så vores ressourcer bringes bedst muligt i spil, og stræber efter en kultur, hvor et naturligt vidensflow knytter den daglige opgaveløsning og strategiske udvikling tættere sammen. Det betyder, at vi deler erfaringer og viden lokalt og på tværs af opgaver, fagligheder og ansvarsområder. At insistere på samarbejde og videndeling er en kollektiv forpligtelse og et individuelt ansvar.

7 HMUs forslag til Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser 2
Vi fremmer trivsel, samarbejde og et godt arbejdsmiljø Vi udvikler attraktive og bæredygtige arbejdspladser, der understøttes ved et stærkt samarbejde i MED. Vi har fokus på trivsel, samarbejde og et godt arbejdsmiljø, og skaber fælles udvikling og håndterer forandring via retfærdige, gennemskuelige og involverende processer. Vi viser, at der er sammenhæng mellem trivsel på arbejdspladsen og kvalitet i opgaveløsningen. God ledelse er derfor et fælles anliggende, som vi udvikler og skaber i fællesskab. Vi gør det attraktivt for alle medarbejdere og ledere at arbejde i Børn og Unge. Det betyder, at alle har indflydelse på eget arbejde og mulighed for fortsat at udvikle sig uanset erfaring. Alle skal opleve, at de bidrager til løsningen af den fælles opgave - at give alle børn og unge det bedste afsæt for et godt liv. Det skaber mening i arbejdet og styrker vores evner til at håndtere forandringer og løse de fælles opgaver.

8 HMUs forslag til Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser 3
Vi samarbejder på tværs Vi lykkes i arbejdet med børnene og de unge gennem et tillidsfuldt samarbejde, hvor vi anerkender vores forskellige opgaver, kompetencer, erfaringer og perspektiver. Vi samarbejder på tværs af faggrupper, hierarkier og organisatoriske grænser for at skabe størst mulig progression for børn og unge, ansatte og organisationen som helhed. Det er en ledelsesopgave, at sætte retning og insistere på samarbejdet.

9 HMUs forslag til Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser 4
Vi etablerer tid og rum til konstruktiv og kritisk refleksion Vi etablerer tid og rum til fælles refleksion over vores handlinger, der kobles med vores erfaringer, observationer, data og forskningsbaseret viden. Det skaber faglig udvikling og progression. Vi er nysgerrige på hinandens praksis, søger sparring og tilbyder vores hjælp. Vi sætter os selv i spil for i fællesskab at skabe kompetenceudvikling og læring, der styrker evnen til at træffe fagligt kvalificerede og oplyste beslutninger.

10 HMUs forslag til Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser 5
Vi fremmer videndeling og sikrer den brede dialog Vi fremmer åbenhed, gennemsigtighed og gør det naturligt at dele viden og ideer til nye løsninger. I ord og handlinger er vi troværdige, respektfulde og engagerede. Vi tilpasser løbende strukturer og organisering, så vores ressourcer bringes bedst muligt i spil, og stræber efter en kultur, hvor et naturligt vidensflow knytter den daglige opgaveløsning og strategiske udvikling tættere sammen. Det betyder, at vi deler erfaringer og viden lokalt og på tværs af opgaver, fagligheder og ansvarsområder. At insistere på samarbejde og videndeling er en kollektiv forpligtelse og et individuelt ansvar.

11 Beskrivelse af lokal case, emne eller problemstilling
I kan med fordel drøfte de 4 spørgsmål med afsæt i en relevant case, tema eller problemstilling, som I lokalt arbejder med lige nu. Dette for at koble drøftelsen af strategien og de 4 spørgsmål med noget konkret, som i alligevel skal arbejde med. Dette vil både gøre drøftelsen af strategien mere konkret samtidig med at I får arbejdet med jeres emne/problemstilling/case, herunder hvad jeres næste skridt vil være i styrkelsen af samarbejdet. HMU opfordrer alle MED udvalg til at være opmærksomme på hvor i MED-pipelinen I befinder jer, herunder hvad jeres rolle og opgave er som MED-udvalg i MED-pipelinen, når I drøfter HMUs forslag til ny strategi.

12 Gruppearbejde Følgende spørgsmål skal drøftes
Hvordan bidrager forslaget til ny strategi til udviklingen af samarbejdet om opgaveløsningen? Hvordan bidrager forslaget til ny strategi til, at vi konkret forpligter hinanden på at udvikle samarbejdet? Angiv hvis I har temaer/emner/overskrifter, der vil styrke forslaget til ny strategi, så udviklingen af samarbejdet fremmes bedst muligt? Eventuelle kommentarer Skriv jeres svar i A3 skabelon Hver gruppe præsentere kort sine svar i plenum efter gruppearbejdet Hver gruppe vælger en der fremlægger De udfyldte skabeloner afleveres til mødeleder Tid: I har XX minutter til gruppearbejdet Dagsordenens punkt 3: Under dette punkt introducerer I gruppearbejdet, herunder: Præsentation af de spørgsmål, der skal arbejdes med under gruppearbejdet (print evt. spørgsmålene til hver gruppe) Præsentation af den skabelon, som skal udfyldes i forbindelse med gruppearbejdet Print følgende til hver gruppe: Print denne slide, der beskriver gruppearbejdet til hver gruppe Skabelonen printes i A3 og hver gruppe for 2 eksemplarer med ud i gruppen mhp. udfyldelse (Find skabelonen på hjemmesiden) Print Hoved-MED-Udvalgets forslag til Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser, så der er et eksemplar til alle mødedeltagerne (find den på hjemmesiden) Sørg for at alle har noget at skrive med (kuglepenne, blyanter)

13 Grupper Gruppe 1 Gruppe 2 Gruppe 3 Navn, navn, navn… Er i lokale xxx
Lav evt. gruppeinddelingen på forhånd og skriv gruppeopdelingen på sliden Alternativt kan I lave grupperne på selve mødet Angiv evt. hvor grupperne skal være under gruppearbejdet Det anbefales af I laver grupper på 3-5 deltagere i hver gruppe alt afhængig af hvor mange deltagere der er på mødet. Jo mindre grupperne er jo større er chancen for, at drøftelsen i gruppen bliver meningsfuld for deltagerne og at alle får mulighed for at komme på banen. Bliver grupperne større end 5 deltagere pr. gruppe kan det blive vanskeligt at komme til orde og komme i dybden på en meningsfuld måde.

14 Dagsordenen punkt 5: Efter gruppearbejdet præsenterer hver gruppe deres input i forhold til spørgsmålene. Hvis der er mange grupper, skal hver gruppes fremlæggelse gøres kort, da tiden ellers let kan løbe fra jer. Hvis der er tale om et personalemøde med mange deltagere kan det måske være nødvendigt at en mindre gruppe efter mødet sætter sig og skriver de mange input sammen i en ny A3 skabelon eller word-dokument, der viser spændviden i gruppernes drøftelser. Dette mhp. at jeres opsamling sendes til jeres Lokale-MED-Udvalg. Der kan desværre ikke skrives ind i denne skabelon på sliden. Alternativt kan alle de udfyldte skabeloner fra gruppedrøftelserne sendes til jeres Lokale-MED-Udvalg, som så bruger de mange input i deres drøftelse. Hvis I er et Lokal-MED-Udvalg eller Område-MED-Udvalg kan I med fordel bruge den elektroniske skabelon på hjemmesiden til den fælles opsamling.

15 Afrunding og næste skridt
Resultaterne af drøftelserne sendes nu til: Input fra et personalemøde kan sendes til det Lokale-MED-Udvalg Input fra det Lokale-MED-Udvalg i form af udfyldt elektronisk skabelon uploades på hjemmesiden, hvorefter det vil blive tilgængeligt for alle. Input fra Område-MED i form af udfyldt elektronisk skabelon uploades på hjemmesiden, hvorefter det vil blive tilgængeligt for alle. Man kan se/læse andres input på Børn og Unges Hoved-MED-Udvalg behandler alle de mange input på deres møde i marts 2017 Den nye strategi forventes på plads den 25. april 2017 Dagsordenens punkt 6: Alt efter om der er tale om et personalemøde, et møde i det Lokale-MED-Udvalg eller et møde i Område-MED-Udvalget fortælles der under dette punkt, hvem jeres mange input sendes til: Derudover fortæller I om næste skridt: F.eks. hvornår jeres Lokal-MED-Udvalg eller Område-MED-Udvalg drøfter Hoved-MED-Udvalgets forslag til ny strategi, samt at Hoved-MED-Udvalget på sit møde i marts 2017 drøfter de mange input mhp. eventuel justeringer af deres forslag til Strategi for Attraktive og Bæredygtige Arbejdspladser. Planen er, at Hoved-MED-Udvalget tager endelig stilling til formuleringen af den nye strategi på deres møde den 25. april 2017.


Download ppt "Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google