Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er relationel koordinering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er relationel koordinering"— Præsentationens transcript:

1 Relationel koordinering og pausekultur som en praktisk måde at håndtere arbejde og tid

2 Hvad er relationel koordinering
Kommunikation med særlige kvaliteter i forhold til at lykkedes med kerneopgaven Brobyggende samarbejde på tværs af grupper og faggrænser

3 Relationel koordinering ifølge Gittell
Løbende koordinering gennem: Fælles sprog og viden Fælles mål Gensidig respekt

4 God kommunikation ifølge Gittell
Timing og hyppighed Præcision: Præcis og rettidig kommunikation Problemløsnende

5 Casen : Relationel koordinering virker
- kortere indlæggelsestid - højere patient tilfredshed - færre smerter efter operation - færre genindlæggelser - højere job-tilfredshed - mindskede total-omkostninger

6 Hvad skal man undgå Bureaukratiske siloer
Individuelle performancemålinger Professionel lukkethed Tilbageholdelse af viden og specialiseringer Faglige hierarkier og statusforskelle Asymmetrisk magt

7 Tid og relationel koordinering?
Hvem taler sammen om arbejdet og hvornår og hvor ofte (hvem ekskluderes) Får de forskellige grupper den nødvendige viden på de rette tidspunkter Sættes der tid af til at få kenskab til hinandens arbejde Tid til at udvikle respekt mellem faggrupper

8 Social kapital: Relationel koordinering på dansk
Tillid – man stoler på hinanden (op og ned og lige hen) Retfærdighed (Fordeling, processer og mellemmenneskeligt) Samarbejdsevne (Om helheden) Kan ikke opnås uden kvalitet i tiden

9 Hva’ mæ’ pauser? Oplæg til diskussion

10 Hvad skal en pause kunne ud fra et perspektiv om sunde rytmer og kvalitet i arbejdslivet?

11 Pauser i et historisk perspektiv - Privat / offentligt - Spildtid - Fra fysisk til det mentale

12 Hvad er en pause? Stop i arbejdet Formel / uformel
Kollektiv / individuel Fastlagt (tilbagevendende) / tilfældig (variabel)

13 Tid til at være social Hvorfor er det vigtigt?
Skaber rytmer i hverdagen Opbygger organisatorisk kapacitet Buffer mod belastninger

14 Hvornår er man social i arbejdet
De kommunikative processers temporalitet Heraf det sociale livs temporalitet som en delmængde af de kommunikative processers temporalitet (eller er det iboende) Noget med rutiniseret social adfærd (f.eks. Pauser) Hvilke strukturer i de moderne arbejde fremmer og hæmmer det sociale liv i arbejdet

15 Pauser og produktivitet
Hvad betyder det for pausens kvalitet at den instrumentaliseres?

16 Diskussion Hvordan forholder det sig med pausekulturen på jeres arbejdsplads


Download ppt "Hvad er relationel koordinering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google