Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april 2016. Velkommen Program for dagen  Opsamling  Sparringsrum 2 & 2  Tegn og succeskriterier Frokost  Klargøring.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Advertisements

Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Om indsatsteori.
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Intro til Doku:SEN  Statistik  Evaluering og Narrativer  Intro til Indsatsteori  Indsatsteori.
Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Fortællerum og tendenser  Tegn og succeskriterier  Indsamlingsmetode – intro  Spørgeskemaer.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Doku:SENtorium Onsdag d. 3. februar Program for dagen  Velkommen og Fortællerum  Genopfriskning – Formålet med Doku:SEN  Evalueringsspørgsmål.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Fortællerrum  Den narrative samtale  Samtalesalon Frokost  Spørgeskema  Interviews.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
”Brug for alle” Temamøde den 18. juni Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
LUVM Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. januar Program for dagen  LU rum  Fortællerrum  Bytte – Bytte  Samtalesalon  Indsatsteori som redskab i.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
DokuSENtorium Tirsdag d. 16. august Program  Velkommen  Opsamling fra sidst v/Louise  Sparringsrum – Antagelser og virkninger  Sparringsrum.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Gennemførelse Lektion 6 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Ungdommens Folkemøde
Indsatsteori for årshjulet (EN)
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
Kort om mig: Oprindeligt udd cand.scient.pol
Indsatsteori for Statistik
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Team 1a Thyra, Charlotte, Poul
• Beskrivelse af projektets forandringsteori
Aktivitet/Kerneelement Resultater (kort sigt) Resultater (lang sigt)
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Walt Disneys kreativitetsmodel
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra en kritisk ven
Skoleudvikling i Praksis 1
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
[klik og indsæt kommunenavn]
At arbejde datainformeret
Innovation i humanistiske fag
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Videnskabeligt projekt
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Velkommen til ROADSHOW i GeoDanmark!
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Netværksmøde Den 4. juni 2019 Haslev Bibliotek
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Undervisningsplanlægning
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Hvordan anvendes data på skoleniveau?
Præsentationens transcript:

Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april 2016

Velkommen Program for dagen  Opsamling  Sparringsrum 2 & 2  Tegn og succeskriterier Frokost  Klargøring af indsatsteori  Dataindsamling & evalueringsspørgsmål  Startskema

Indsatsteori Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningerne? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Tegn Succeskriteriu m Dataindsamlin gs-metode Tegn Succeskriteriu m Dataindsamlin gs-metode

Opsamling fra sidst  Hvor er I henne I processen?  Udfordringer?  Løsninger?  Spørgsmål? Fase 1 Trin 1 Fase 1 Trin 2 Fase 2 Trin 1 Fase 2 Trin 2 Fase 1 Trin 1 Fase 1: Opstil en indsatsteori Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering

Sparringsrum 2 & 2 Fremgangsmåde  Find sammen 2 & 2  Hvem er A? Hvem er B?  B starter med at forklare A’s indsatsteori (7 min)  Dialog:  Havde B fat i det rigtige?  Fik A nogle indsigter om sin indsatsteori?  2 ting som A kan arbejde videre med (7min)  Gentag hvor A forklarer B’s indsatsteori

Pause

Introduktion til tegn & succeskriterier  Tegn og succeskriterier hænger sammen  Tegn = neutrale eller objektive  Hvad skal I kunne observere, når I evaluerer?  Succeskriterier = værdisættende  Hvor mange gange skal I observere X for at jeres indsats er en succes?  Kvantitative succeskriterier  Fokus på antal og omfang  Kvalitative succeskriterier  Fokus på indholdsmæssige forandring og tilvækst

Indsatsteori i praksis – tegn og succeskriterier  Tekst

Tegn Afholdelse af juni-konference Hovedformål Finde ud af hvad de unges udbytte af at deltage i US- aktiviteter er Tilbyde og facilitere redskaber og metoder til medlems- skolerne til at frembringe viden om de unges udbytte At skabe mening og forståelse for dokumentations -behovet vil føre til motivation for at dokumentere Et attraktivt udstillingsrum for Doku:SEN- skolerne skaber motivation for at frembringe valid viden om de unges udbytte Alle medlemsskoler bruger Doku:SEN Indsam.metode Spørgeskema, digitalt, okt-nov Antagelser Kortsigtede virkninger FormålAktiviteter Udfordring Langsigtede virkninger Doku:SEN- skolerne får viden om de unges udbytte USF videreformidler viden om de unges udbytte Omverdenen efterspørg, hvad de unge får ud af at deltage i aktiviteter i US, og det kan statistikken ikke vise. Underformål Stille redskaber og metoder til rådighed for US, der kan indsamle viden om de unges udbytte af deltagelsen, som kan videre- formidles på lokalt såvel som landsplan At skabe rum til refleksion og sparring  forståelse for og udvikling af brugen af redskaber og metoder Alle medlemsskoler kender til Doku:SEN Doku:SEN- skolerne har implementeret redskaber og metoder USF’s interessenter efterspørg viden, indsamlet via Doku:SEN Kendskab til Doku:SEN blandt medlemmerne Doku:SEN- skolernes regelmæssige og systematiske brug af redskaber og metoder sikrer valide resultater En regelmæssig opfølgning sikrer brug af redskaber og metoder samt fremdrift i processen Skolerne bruger redskaber og metoder mere end 1.sæson/årshjul Tegn Skolerne bruger redskaberne og metoderne Tegn USF følger op mundtlig og skriftlig Tegn Medlemmerne kan gengive hvad Doku:SEN er Indsam.metod e Spørgeskema, digitalt, okt-nov Tegn Medlemmerne kan gengive hvad Doku:SEN er Indsam.metod e Spørgeskema, digitalt, okt-nov USF modtager viden om de unges udbytte 1-5 år 6-8 år Succeskriteriu m Halvdelen af skolerne i årshjulet er med efter jul Indsam.metod e Opgørelse / sammentælling Indsatsteori for årshjulet (EN) Succeskriteriu m USF modtager viden fra 15% af skolerne Indsam.metod e Opgørelse / sammentælling

Optælling af kursuslister (år nul: 2013/14) At få ungdomsskoler til at indberette valide data inden deadline (1/10) At skabe en valid, kvantitativ opgørelse over ungdoms- skolernes aktivitetsniveau så hurtigt som muligt efter endt skoleår USF faciliterer processen omkring at indhente valide data Klar kommunikation fører til forståelse af og indblik i processen Regelmæssig kontakt til ungdomsskolerne og opfølgning sikrer indberetning af data inden for deadline Ungdomsskoler bruger aktivt statistik- vejledningen Ungdomsskoler indberetter valide data Afholdelse af statistik- workshop Ungdomsskoler bruger USF ved tvivlsspørgsmål USF bruger mindre tid på validering Efter 5 år har 60% af ungdomsskolern e været til statistik- workshop Alle ungdomsskoler har indberettet pr. 1/10 USF har kontaktet max 50% af medlemsskolerne i valideringsfasen Antagelser Kortsigtede virkninger Formål AktivitetUdfordring Langsigtede virkninger At skabe sparringsrum for medlemsskoler fører til forståelse af og indblik i statistikken Mulighed for hurtig og direkte kommunikation med ”eksperter” i statistik skaber valide data USF følger systematisk op på manglende indberetninger USF videreformidler data/resultater Medlemsskolern e indberetter valide data inden for deadline USF’s interessenter efterspørger viden som er indsamlet gennem statistikken Medlemsskoler klargøre data løbende USF kan hente opdateret statistikdata løbende Antagelser Valideringsar k 1-3 år 4-6 år Indsatsteori for Statistik

SMARTe succeskriterier  S – specifik  M – målbart  A – Attraktiv  R - Realistisk  T – Tidsbestemt

Hjælpespørgsmål Tegn  Hvad skal I kunne observere, når I evaluerer?  Hvilke tegn kigger I efter?  Hvor skal I kigge hen?  Hvad skal I kunne iagttage for at vide, at aktiviteten, antagelserne og virkningerne finder sted? Succeskriterier  Hvor mange gange skal I observere ”tegnet” for at jeres indsats er en succes?  Kvantitative succeskriterier  Fokus på antal og omfang  Kvalitative succeskriterier  Fokus på indholdsmæssige forandring og tilvækst Find tegn og succeskriterier

Frokost

Klargøring af indsatsteori til evaluering  Er kæden sammenhængende?  Hvad vil I gerne måle på?  Hvad er vigtig viden at få? Hvad er knap så vigtig? Hvis du ikke kan forklare det simpelt, har du ikke forstået det – Albert Einstein Fase 1 Trin 1 Fase 1 Trin 2 Fase 2 Trin 1 Fase 2 Trin 2 Fase 1 Trin 1 Fase 1: Opstil en indsatsteori Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering

Klargøring af indsatsteori til evaluering  Hvad er Riskus’ erfaringer?

Dataindsamlingsmetode og evalueringsspørgsmål Kvantitativ metodeKvalitativ metode IndsamlingsmetodeObservation - Optællinger Spørgeteknik - Spørgeskema Observation - Feltnoter Spørgeteknik -Interview -Narrativ tilgang DataNumerisk (tal)Non-numerisk (ord) DataanalyseStatistiske metoderKodning Kategorisering KvalitetskriterierReliabilitet Validitet Troværdighed Gennemsigtighed Sammenhæng UndersøgelsesfeltBreddenDybden

Evalueringsspørgsmål / Problemformulering  Hvilken viden vil I gerne have fat i?  Hvad har I brug for svar på?  OBS! Begræns jer!  Hvad er det vigtigste at vide?  Hvilken form for viden vil I bruge fremadrettet?  Jeres redskab = indsatsteorien  Virkningerne  Antagelser  Hvorfor nulpunkt kan være vigtig

Evalueringsspørgsmål / Problemformulering  Hvilken viden vil I gerne have fat i?  Hvad har I brug for svar på?  OBS! Begræns jer!  Hvad er det vigtigste at vide?  Hvilken form for viden vil I bruge fremadrettet?  Jeres redskab = indsatsteorien  Virkningerne  Antagelser  Hvorfor nulpunkt kan være vigtig Arbejd sammen Formulering af evalueringsspørgsmål -Hvilket post-it vil I evaluere? -Hvilken viden har I brug for?

EvalueringsspørgsmålOperationaliseringSpørgsmål Hvordan understøtter Doku:SEN ungdomsskolerne? GenereltKøn? Alder? DeltagelseHar du deltaget i hele forløbet? EvalueringserfaringSkala 1-4: Hvor meget evaluerede I inden din deltagelse i Doku:SEN? Den evaluerede aktivitet / hold Hvilken viden har du fået? Strukturen i Doku:SENSkala 1-4: Hvad synes du om længen? Redskaber i Doku:SEN1-4: Brugt indsatsteori? FremtidenOpstille indsatsteori? Eksempel

Pause

Startskema  Hjælperedskab Indsatsens betegnelse: Hvilket fokusområde? Hvad er indsatsen? Formålet med indsatsen: Målgruppen: Samarbejdspartnere: Hvem er involverede i indsatsen? Indsatsens rammer: Fagligt indhold og sammenhæng i indsatsen: Forventede effekter (succeskriterier) af indsatsen: Krav og forventninger til underviseren: Hvilke metoder anvendes/er i spil? Eks: statistiske, pædagogiske, didaktiske. Hvorfor virker denne indsats? Hvilke mekanismer synes især at have indflydelse på udfaldet? Hvordan virker denne indsats? Hvilken forskel gør indsatsen for eleverne? Hvilke positive indvirkninger har indsatsen for de unge? Hvad siger de unge? Hvordan oplever de unge indsatsen? Hvad er godt? Hvorfor er denne indsats god? Evt. konkrete fortællinger, observationer, interview med de unge – Opfølgning på indsats og evaluering: Hvilken forskel gør denne indsats i forhold til faglig løft? Styrker ved netop denne indsats: Udviklingspotentiale: Mulige udviklingsområder? Hvad kan vi gøre bedre? Hvad kan der udvikles på?

Dataindsamlingsmetode og evalueringsspørgsmål Spørgsmål??

Opsamling på dagen  Evaluering af i dag  Godt – mindre godt – hvad kunne forbedres?  Opgave til næste gang (onsdag d. 25. maj)  Hvilken post-it vil I evaluere?  Formulerer evalueringsspørgsmål  KonferenSEN 8. juni 2016  Månedssamtaler fra juni  Spørgsmål

Tak for i dag … og på gensyn d. 2. maj 2016