Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober 2015. Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober 2015. Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum."— Præsentationens transcript:

1 Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober 2015

2 Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum x 2  kam-modellen  Opsamling på dagen

3 Tendenser i indsatsteorier  Udfordringer og/eller formål er præcise  Indsatsteori er ikke aktivitetsplan  Aktiviteterne  Se om aktiviteten Ikke kan formuleres som en aktivitet  Det vil gøre det nemmere når I skal evaluere  Antagelser  Mangler ofte begrundelsen for hvorfor det, som I har skrevet vil føre til virkningerne  Tegn  De er jeres ledetråde, så I ved hvad I skal kigge efter  Det er ofte her jeres aktiviteter kan ses  Alle mangler dataindsamlingsmetoden

4 Midtvejsevaluering - Doku:SENtorium 2015/16

5 Midtvejsevaluering MånedArrangement MartsOpstartsworkshop MajDoku:SENtorium AugustNarrativ workshop OktoberDoku:SENtorium FebruarDoku:SENtorium AprilDoku:SENtorium JuniKonferenSEN

6 Midtvejsevaluering ”Hvis dokumentationsindsatsen skal være meningsfuldt, er det vigtigt, at der bliver skabt en sammenhæng mellem kriterierne i dokumentationen og den faglige kerneopgave. Den enkelte medarbejder er nødt til at opleve, at det, der skal dokumenteres, også er væsentligt i en faglig sammenhæng” - Peter Dahler-Larsen, professor i evaluering, Syddansk Universitet

7 Midtvejsevaluering - Doku:SENtorium 2015/16

8 Refleksionsøvelse Evalueringsspørgsmål Hvilke konkrete erfaringer har repræsentanter fra de deltagende ungdomsskoler med Doku:SENtorium

9 Fortællerrum Evalueringsspørgsmål  Hvilke konkrete erfaringer har repræsentanter fra de deltagende ungdomsskoler med Doku:SENtorium  Hvordan har I arbejdet med indsatsteori?  Hvorfor valgte i denne fremgangmåde?  Hvad har I foretaget jer ”derhjemme”?  Hvad ville I ønske jer, at I havde foretaget jer?  Hvad forhindrede jer i at gøre det ønskede?

10 Pause

11 Narrativ Evaluering Evalueringsspørgsmål:  Hvilke konkrete erfaringer har repræsentanter fra de deltagende ungdomsskoler og USF med Doku:SENtorium

12 Narrativ Evaluering Evalueringsspørgsmål:  Hvilke konkrete erfaringer har repræsentanter fra de deltagende ungdomsskoler og USF med Doku:SENtorium A: Fortæller B: Facilitator C: Vidne (evt. 2 vidner eller flere) D: Referent

13 Narrativ Evaluering B interviewer A (10 min) Fortæl kort om et af de eksempler, du kom i tanke om i refleksionsøvelsen, om arbejdet i DokuSENtorium med indsatsteori og narrativ evaluering.  Hvad var det, du gjorde?  Hvad gjorde andre?  Hvad skete der ellers?  Hvad betød det, at du (andre) gjorde dette? – og for hvem?  Hvorfor har du valgt at fortælle om dette eksempel fra dig arbejde?  Hvad fortæller det om, hvad der er vigtigt for dig i arbejdet?  Fx hvilke værdier eller intentioner dit arbejde er drevet af?  Hvor har det bragt dig hen at tale om arbejdet på denne måde?  Hvad er du blevet inspireret til at gøre fremover i dit arbejde? C noterer stikord og sætninger fra det, A siger (ordret) D noterer konkrete ideer til forbedringer (særligt i svarende på det sidste spørgsmål)

14 Narrativ Evaluering 2) B interviewer C (5 min)  Hvad har du hæftet dig ved i fortællingen? Citer ordret to til tre pointer, som du har skrevet ned  Får du ud fra fortællingen en fornemmelse af, hvad det er for færdigheder, [navn] har? Eller hvad [navn] er god til?  Er der noget fra [navn’s] fortælling, som du kan genkende i dit eget arbejde? Det kan fx være fra de eksempler, du kom i tanke om i refleksionsøvelsen i dag?  Hvor har det bragt dig hen at lytte til [navn’s] fortælling?  Er der noget, du er blevet inspireret til at gøre fremover i dit arbejde? D noterer hovedpointer fra C bevidning. C godkender de nedskrevne hovedpointer.

15 Narrativ Evaluering 3) B vender tilbage til A (2 min)  Hvordan var det at lytte til bevidningen?  Hvor har det bragt dig hen at lytte til bevidningen?  Er der noget ydereligere, du er blevet inspireret til at gøre i dit eget arbejde? D noterer hovedpointer fra A bevidning. A godkender de nedskrevne hovedpointer.

16 Narrativ Evaluering 4) D læser hovedpointer og ideer til forbedringer op (3 min) Gruppen forholder sig til hovedpointerne og ideerne (er alle hovedpointer og ideer fra fortællingen med? Kan I genkende jeres ideer osv.) 5) I bytter rundt, så alle får en ny rolle I arbejder jer igennem punkt 1-4, indtil alle har været igennem fortæller-rollen

17 Opsamling - Plenum Hovedpointer & Ideer  Hvordan var det at træne narrativ evaluering?  Hvordan var det at evaluere på denne måde?  Hvad har det givet jer at evaluere på denne måde?

18 Frokost

19 Sparringsrum med narrativ Evaluering Interviewguide A: Narrativ evaluering (7 min) Fortæl om en konkret udfordring fra dit arbejde med jeres ungdomsskoles indsatsteori eller narrativ evaluering, eller andre dele i processen?  Hvad var det, du gjorde?  Hvad gjorde andre?  Hvad skete der ellers?  Hvad ville du ønske du/I havde gjort/foretaget jer?  Hvad forhindrede jer i at gøre det ønskede?  Hvorfor har du valgt at fortælle om netop dette eksempel? Hvad fortæller det om, hvad der er vigtigt for dig i arbejdet med indsatsteori?  Hvor har det bragt dig hen at tale om arbejdet med indsatsteori på denne måde?  Hvad er du blevet inspireret til at gøre i dit fremadrettede arbejde med indsatsteori

20 Sparringsrum med narrativ Evaluering Interviewguide B: Bevidning (3 min)  Hvad har du hæftet dig ved i fortællingen?  Citer ordret én til to pointer, som du har skrevet ned  Får du ud fra fortællingen en fornemmelse af, hvad det er for udfordringer/de oplevelser med [personen] har? Eller hvad [personen] er god til?  Er der noget fra [personens] fortælling, som du kan genkende i dit eget arbejde med jeres indsatsteori?  Hvor har det bragt dig hen at lytte [personens] fortælling? Er der noget, at du er blevet inspireret til at gøre i dit fremadrettede arbejde med indsatsteori Tilbage til fortæller (2 min)  Hvordan var det at lytte til bevidningen?  Er der noget yderligere, du er blevet inspireret til at gøre i dit arbejde?

21 Sparringsrum med narrativ Evaluering Opsamling  Hvilke anbefalinger og ideer kom I frem til?  Hvordan har strukturen været indtil nu?

22 Årshjul MånedArrangement MartsOpstartsworkshop MajDoku:SENtorium AugustNarrativ workshop Deadline (September) OktoberDoku:SENtorium FebruarDoku:SENtorium AprilDoku:SENtorium JuniKonferenSEN

23 Ændret årshjul?? MånedArrangement FebruarOpstartsworkshop MartsDoku:SENtorium MajNarrativ workshop Deadline (Før ferie) AugustDoku:SENtorium OktoberDoku:SENtorium FebruarDoku:SENtorium AprilDoku:SENtorium JuniKonferenSEN MånedArrangement FebruarOpstartsworkshop MartsNarrativ workshop MajDoku:SENinternat 1½ ”Deadline” AugustDoku:SENtorium OktoberDoku:SENtorium FebruarDoku:SENtorium AprilDoku:SENtorium JuniKonferenSEN

24 Sparringsrum – Om fremtiden  Hvor er I nu i jeres proces?  Skal til at måle / evaluere?  Kan en udefra forstå jeres indsatsteori?  Hvor henter I narrativerne?  Næste Doku:SENtorium 3. februar 2016  Hvor I tænkt jer at være til februar  Hvad skal I nå at have lavet inden vi mødes igen? Hvilke handlinger?  Hvilke handlinger skal have fundet sted?  Hvilke tegn skal I have observeret?  Kan I pege det ud i jeres indsatsteori?

25 Sparringsrum - Hvor langt i processen er I? Fase 1 Trin 1 Fase 1 Trin 2 Fase 2 Trin 1 Fase 2 Trin 2 Fase 1 Trin 1 Fase 1: Opstil en indsatsteori Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering Fase 2: Evaluering og erfaringsopsamling Trin 1: Foretage evaluering Trin 2: Erfaringsopsamling

26 Pause

27 Kam-modellen – Før Aktiviteten  Hvad har I skrevet ned?  Ligner svarene jeres indsatsteori?  Blev I inspireret til at ændre noget i jeres indsatsteori

28 kam-modellen – Efter aktiviteten  Hvad har I skrevet ned?  Ligner svarene jeres indsatsteori?  Blev I inspireret til at ændre noget i jeres indsatsteori?  Hvordan var det at arbejde med disse 2 skemaer?

29 Opsamling på dagen  Næste gang: Onsdag d. 3. februar 2016  Har I et behov for at mødes før?  Spørgsmål?  Forslag til emner næste gang?  Evalueringstrekanten

30 Tak for i dag og på gensyn


Download ppt "Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober 2015. Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google