Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afOlaf Vestergaard Redigeret for ca. et år siden
1
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober 2015
2
Velkommen Programmet for dagen Refleksionsøvelse Fortællerrum Narrativ evaluering Frokost Sparringsrum x 2 kam-modellen Opsamling på dagen
3
Tendenser i indsatsteorier Udfordringer og/eller formål er præcise Indsatsteori er ikke aktivitetsplan Aktiviteterne Se om aktiviteten Ikke kan formuleres som en aktivitet Det vil gøre det nemmere når I skal evaluere Antagelser Mangler ofte begrundelsen for hvorfor det, som I har skrevet vil føre til virkningerne Tegn De er jeres ledetråde, så I ved hvad I skal kigge efter Det er ofte her jeres aktiviteter kan ses Alle mangler dataindsamlingsmetoden
4
Midtvejsevaluering - Doku:SENtorium 2015/16
5
Midtvejsevaluering MånedArrangement MartsOpstartsworkshop MajDoku:SENtorium AugustNarrativ workshop OktoberDoku:SENtorium FebruarDoku:SENtorium AprilDoku:SENtorium JuniKonferenSEN
6
Midtvejsevaluering ”Hvis dokumentationsindsatsen skal være meningsfuldt, er det vigtigt, at der bliver skabt en sammenhæng mellem kriterierne i dokumentationen og den faglige kerneopgave. Den enkelte medarbejder er nødt til at opleve, at det, der skal dokumenteres, også er væsentligt i en faglig sammenhæng” - Peter Dahler-Larsen, professor i evaluering, Syddansk Universitet
7
Midtvejsevaluering - Doku:SENtorium 2015/16
8
Refleksionsøvelse Evalueringsspørgsmål Hvilke konkrete erfaringer har repræsentanter fra de deltagende ungdomsskoler med Doku:SENtorium
9
Fortællerrum Evalueringsspørgsmål Hvilke konkrete erfaringer har repræsentanter fra de deltagende ungdomsskoler med Doku:SENtorium Hvordan har I arbejdet med indsatsteori? Hvorfor valgte i denne fremgangmåde? Hvad har I foretaget jer ”derhjemme”? Hvad ville I ønske jer, at I havde foretaget jer? Hvad forhindrede jer i at gøre det ønskede?
10
Pause
11
Narrativ Evaluering Evalueringsspørgsmål: Hvilke konkrete erfaringer har repræsentanter fra de deltagende ungdomsskoler og USF med Doku:SENtorium
12
Narrativ Evaluering Evalueringsspørgsmål: Hvilke konkrete erfaringer har repræsentanter fra de deltagende ungdomsskoler og USF med Doku:SENtorium A: Fortæller B: Facilitator C: Vidne (evt. 2 vidner eller flere) D: Referent
13
Narrativ Evaluering B interviewer A (10 min) Fortæl kort om et af de eksempler, du kom i tanke om i refleksionsøvelsen, om arbejdet i DokuSENtorium med indsatsteori og narrativ evaluering. Hvad var det, du gjorde? Hvad gjorde andre? Hvad skete der ellers? Hvad betød det, at du (andre) gjorde dette? – og for hvem? Hvorfor har du valgt at fortælle om dette eksempel fra dig arbejde? Hvad fortæller det om, hvad der er vigtigt for dig i arbejdet? Fx hvilke værdier eller intentioner dit arbejde er drevet af? Hvor har det bragt dig hen at tale om arbejdet på denne måde? Hvad er du blevet inspireret til at gøre fremover i dit arbejde? C noterer stikord og sætninger fra det, A siger (ordret) D noterer konkrete ideer til forbedringer (særligt i svarende på det sidste spørgsmål)
14
Narrativ Evaluering 2) B interviewer C (5 min) Hvad har du hæftet dig ved i fortællingen? Citer ordret to til tre pointer, som du har skrevet ned Får du ud fra fortællingen en fornemmelse af, hvad det er for færdigheder, [navn] har? Eller hvad [navn] er god til? Er der noget fra [navn’s] fortælling, som du kan genkende i dit eget arbejde? Det kan fx være fra de eksempler, du kom i tanke om i refleksionsøvelsen i dag? Hvor har det bragt dig hen at lytte til [navn’s] fortælling? Er der noget, du er blevet inspireret til at gøre fremover i dit arbejde? D noterer hovedpointer fra C bevidning. C godkender de nedskrevne hovedpointer.
15
Narrativ Evaluering 3) B vender tilbage til A (2 min) Hvordan var det at lytte til bevidningen? Hvor har det bragt dig hen at lytte til bevidningen? Er der noget ydereligere, du er blevet inspireret til at gøre i dit eget arbejde? D noterer hovedpointer fra A bevidning. A godkender de nedskrevne hovedpointer.
16
Narrativ Evaluering 4) D læser hovedpointer og ideer til forbedringer op (3 min) Gruppen forholder sig til hovedpointerne og ideerne (er alle hovedpointer og ideer fra fortællingen med? Kan I genkende jeres ideer osv.) 5) I bytter rundt, så alle får en ny rolle I arbejder jer igennem punkt 1-4, indtil alle har været igennem fortæller-rollen
17
Opsamling - Plenum Hovedpointer & Ideer Hvordan var det at træne narrativ evaluering? Hvordan var det at evaluere på denne måde? Hvad har det givet jer at evaluere på denne måde?
18
Frokost
19
Sparringsrum med narrativ Evaluering Interviewguide A: Narrativ evaluering (7 min) Fortæl om en konkret udfordring fra dit arbejde med jeres ungdomsskoles indsatsteori eller narrativ evaluering, eller andre dele i processen? Hvad var det, du gjorde? Hvad gjorde andre? Hvad skete der ellers? Hvad ville du ønske du/I havde gjort/foretaget jer? Hvad forhindrede jer i at gøre det ønskede? Hvorfor har du valgt at fortælle om netop dette eksempel? Hvad fortæller det om, hvad der er vigtigt for dig i arbejdet med indsatsteori? Hvor har det bragt dig hen at tale om arbejdet med indsatsteori på denne måde? Hvad er du blevet inspireret til at gøre i dit fremadrettede arbejde med indsatsteori
20
Sparringsrum med narrativ Evaluering Interviewguide B: Bevidning (3 min) Hvad har du hæftet dig ved i fortællingen? Citer ordret én til to pointer, som du har skrevet ned Får du ud fra fortællingen en fornemmelse af, hvad det er for udfordringer/de oplevelser med [personen] har? Eller hvad [personen] er god til? Er der noget fra [personens] fortælling, som du kan genkende i dit eget arbejde med jeres indsatsteori? Hvor har det bragt dig hen at lytte [personens] fortælling? Er der noget, at du er blevet inspireret til at gøre i dit fremadrettede arbejde med indsatsteori Tilbage til fortæller (2 min) Hvordan var det at lytte til bevidningen? Er der noget yderligere, du er blevet inspireret til at gøre i dit arbejde?
21
Sparringsrum med narrativ Evaluering Opsamling Hvilke anbefalinger og ideer kom I frem til? Hvordan har strukturen været indtil nu?
22
Årshjul MånedArrangement MartsOpstartsworkshop MajDoku:SENtorium AugustNarrativ workshop Deadline (September) OktoberDoku:SENtorium FebruarDoku:SENtorium AprilDoku:SENtorium JuniKonferenSEN
23
Ændret årshjul?? MånedArrangement FebruarOpstartsworkshop MartsDoku:SENtorium MajNarrativ workshop Deadline (Før ferie) AugustDoku:SENtorium OktoberDoku:SENtorium FebruarDoku:SENtorium AprilDoku:SENtorium JuniKonferenSEN MånedArrangement FebruarOpstartsworkshop MartsNarrativ workshop MajDoku:SENinternat 1½ ”Deadline” AugustDoku:SENtorium OktoberDoku:SENtorium FebruarDoku:SENtorium AprilDoku:SENtorium JuniKonferenSEN
24
Sparringsrum – Om fremtiden Hvor er I nu i jeres proces? Skal til at måle / evaluere? Kan en udefra forstå jeres indsatsteori? Hvor henter I narrativerne? Næste Doku:SENtorium 3. februar 2016 Hvor I tænkt jer at være til februar Hvad skal I nå at have lavet inden vi mødes igen? Hvilke handlinger? Hvilke handlinger skal have fundet sted? Hvilke tegn skal I have observeret? Kan I pege det ud i jeres indsatsteori?
25
Sparringsrum - Hvor langt i processen er I? Fase 1 Trin 1 Fase 1 Trin 2 Fase 2 Trin 1 Fase 2 Trin 2 Fase 1 Trin 1 Fase 1: Opstil en indsatsteori Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering Fase 2: Evaluering og erfaringsopsamling Trin 1: Foretage evaluering Trin 2: Erfaringsopsamling
26
Pause
27
Kam-modellen – Før Aktiviteten Hvad har I skrevet ned? Ligner svarene jeres indsatsteori? Blev I inspireret til at ændre noget i jeres indsatsteori
28
kam-modellen – Efter aktiviteten Hvad har I skrevet ned? Ligner svarene jeres indsatsteori? Blev I inspireret til at ændre noget i jeres indsatsteori? Hvordan var det at arbejde med disse 2 skemaer?
29
Opsamling på dagen Næste gang: Onsdag d. 3. februar 2016 Har I et behov for at mødes før? Spørgsmål? Forslag til emner næste gang? Evalueringstrekanten
30
Tak for i dag og på gensyn
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.