Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Walt Disneys kreativitetsmodel

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Walt Disneys kreativitetsmodel"— Præsentationens transcript:

1 Walt Disneys kreativitetsmodel

2 Walt Disneys kreativitetsmodel

3 Walt Disneys kreativitetsmodel
En af Walt Disneys medarbejdere sagde engang: ”Der var faktisk tre forskellige Walt Disney – Drømmeren, Realisten og Kritikeren. Man vidste aldrig, hvem af dem, der dukkede op til et møde”. Robert Dilts har siden hen transformeret disse tre identiteter til en strategi, som kan anvendes på arbejdspladsen og i privatlivet, til at fremme den kreative tankeproces. Strategien tager udgangspunkt i Walt Disneys fantastiske evne til at udvikle sine medarbejdere og idéer på. Han evnede at adskille de tre faser for at sikre sig at kreativiteten ikke blev underkuet. Ved aldrig at blande de tre faser, formåede han at skabe kreativitet i alle henseender.

4 3 faser Drømmeren Realisten Kritikeren

5 Drømmeren Drømmeren er den visionære, der ser det store billede og de store sammenhænge og ved, at alt er muligt Drømmeren træder i karakter i brainstormings- eller ”ønske-fasen” Drømmeren formulerer sig positivt og hen imod, og finder ud af, hvad idéen vil tilføre verden

6 Realisten Realisten er den handlingsorienterede, der sætter tidsrammer og organiserer aktiviteterne hen imod målet Realisten handler som om et mål er opnåeligt Realisten træder i karakter i ”hvordan-fasen” og planlægger Realisten sørger for at omdanne ideer til praktisk handling, inddrager erfaringer i form af tidligere succeser og sikrer fremskridt

7 Kritikeren Kritikeren er den logiske, analyserende rolle, der spørger til, hvad der kan gå galt Kritikeren vil undgå problemer og prøver at finde eventuelle huller i planen Kritikeren træder i karakter i ”er der overhovedet en chance for…? fasen” Kritikeren sørger for at løsningen er økologisk og sikrer sig, at vi får de gode ting med fra den gamle idé – eller måde at handle på Kritikeren kan sagtens modtage ideer fra andre, men sorterer i dem

8 Udfordringen For langt de fleste ligger udfordringen i den første fase, hvor idéerne skal genereres og kreativiteten skal styre forløbet. Det vil være naturligt for mange at bevæge sig i den kritiske fase, samtidig med at de arbejder i drømmefasen, og dette vil være en stopklods for mange af de rigtig kreative idéer. Derfor er det helt essentielt at adskille de tre faser, ellers vil fremgangsmåden IKKE fungere.

9 Løsning For at imødekomme denne udfordring, udrettede Robert Dilts en fremgangsmåde, der kan sikre at kreativiteten ikke bliver underkuet i forløbet.

10 Fremgangsmåde Udvælg 3 fysiske lokationer og navngiv dem med “Drømmeren”, “Realisten” og “Kritikeren”. De 3 lokationer må ikke være for tæt på hinanden. Første skridt er at tænke tilbage på et øjeblik, hvor du var i stand til at tænke, drømme og fantasere om nye idéer uden, at der var nogen, som satte begrænsninger for dig. Træd derefter ind i “Drømmeren” og genlev dette øjeblik. Andet skridt er, at tænke tilbage på en tid hvor du var realistisk omkring, hvordan du ville udføre en bestemt plan, så den ville lykkes for dig. Træd derefter ind i “Realisten” og genlev dette øjeblik. Sidste skridt er at tænke tilbage på et øjeblik, hvor du var i stand til at give konstruktiv kritik og identificere problemer. Træd derefter ind i “Kritikeren” og genlev dette øjeblik. Det er vigtigt at denne lokation er forholdsvis langt fra de to andre lokationer.

11 Fremgangsmåde Nu vælger du et mål, som du gerne vil opnå. Derefter går du igen ind i “Drømmeren” og visualiserer dig selv opnå dette mål. Du skal forestille dig, at du er en karakter i en film, og visualisere forløbet frem til din succes. Du skal slippe dine hæmninger og forestille dig forløbet præcis, som du har lyst til. Hvis du har svært ved at se dit succesforløb for dig, kan du bruge en af følgende hjælpemidler: Husk en anden succeshistorie fra dit personlige liv, og genlev denne Specificer dit hændelsesforløb til mindre dele, så alle dele af processen bliver visuel for dig Find en metafor eller analogi, der kan hjælpe dig med at tænke kreativt

12 Fremgangsmåde Træd igen ind i “Realisten” og gennemgå det forløb, som du lige har drømt dig til. Bemærk hvilke ændringer der må laves, for at realisere din drøm og organisér herefter. Lav en handleplan for at nå din drøm. Træd derefter ind i “Kritikeren” og identificer om der mangler noget, og evaluer på den endelige løsning.

13 Fremgangsmåde Som sidste skridt i processen, går du nu tilbage til “Drømmeren” og indarbejder alle de oplysninger, som du har indsamlet i “Realisten” og “Kritikeren”. Du SKAL huske at du er i “Drømmeren”, hvor ALT er muligt, så du må igen tænke kreativt for at indarbejde dine nye input.

14 Fremgangsmåde Nu skal du kontinuerligt bevæge dig fra “Drømmeren” til “Realisten” til “Kritikeren”, ind til du har fundet en løsning, der indarbejder alle de input, som du har fået på de tre forskellige lokationer. Drømmeren Realisten Kritikeren

15 Konklusion Robert Dilts har erfaret, at det ved at arbejde med denne fremgangsmåde 3-4 gange begynder at have en virkning og, at de kreative processer kommer hurtigere og hurtigere. Indarbejd denne metode i din dagligdag og se, om ikke det skaber et naturligt innovativt mindset for dig.


Download ppt "Walt Disneys kreativitetsmodel"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google