Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEgil Vilhelm Holst Redigeret for ca. et år siden
1
Siden sidst – gennemgang af planer og ideer Oplæg: modellering / observation Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem, vejledningssituation Modeler for læsevejlederens vejledning / funktion Opgave: nærlæsning af en tekst Til næste gang Læs og lær – vejlederrollen 1
2
Modellering Faglæreren skal være en god rollemodel vise nytten af brugen af fx redskaber og andre aktiviteter i den daglige undervisning Direkte undervisning i relevante redskaber og strategier vise hvad, hvordan, hvorfor Gradvis udvikling og beherskelse fra enkle arbejdsprocesser til komplekse Selvstændiggøre eleverne fra lærermodellering til selvbeherskelse 2
3
Udvikling af gode læsevaner Udvikling af tekstforståelse og metakognintiv bevidsthed Bevidsthed om: læsning en aktiv meningssøgende proces – et tænkearbejde relevante tekstforståelsesstrategier (hvad, hvordan og hvorfor) nødvendige faser i faglig læsning (før, under, efter) egen læring 3
4
Læselove (Arnbak) Du må ikke gå i gang med at læse, før du har gjort din hjerne parat til at læse noget nyt Du skal vide, hvad du skal bruge teksten til, før du går i gang med at læse Du må ikke springe ord og begreber, du ikke forstår, over Du skal gøre tekstens viden til din egen 4
5
Du må ikke gå i gang med at læse, før du har gjort din hjerne parat til at læse noget nyt Eleverne skal lære at få overblik over deres viden om emnet (eller deres ikke viden), så de kan bruge denne forhåndsviden konstruktivt i deres tilegnelsesproces Modellering: Hjælp eleverne med at aktivere deres viden om teksters emne fx gennem billeder, spørgsmål, egne erfaringer Lær eleverne at bruge redskaber til at få struktur og overblik over deres viden fx mindmap, diagrammer.. 5
6
Du skal vide, hvad du skal bruge teksten til, før du går i gang med at læse Eleverne skal forberede deres faglige læsning ved at se teksten an. Eleverne skal etablere et læseformål og bruge dette til at fokusere på centrale informationer i teksten Modellering: Læreren udpeger tekstens centrale elementer og det, eleverne efter læsning skal kende til Læreren fastsætter læseformål, formulerer spørgsmål til testen 6
7
Du må ikke springe et ord eller begreber over, du ikke forstår Eleverne skal lære at blive opmærksomme på ord i teksten, de ikke forstår Modellering: Brug samme ord og begreber i din gennemgang, som anvendes i teksten Udlever (eller gør den på anden måde synlig)en liste med centrale faglige ord og begreber og disses betydning (før læsningen) Sørg for, at eleverne kender fagord og begrebers funktion, at de kan forklare betydning, og at de ved, hvordan det udtales og skrives 7
8
Du skal gøre tekstens viden til din egen Eleverne skal lære at fokusere og fastholde tekstens centrale informationer Eleverne skal lære at gengive tekstens viden med egne ord Modellering: Visning og brug af forskellige notatteknikker Understregning, nøgleord, styrkenotater, sletning af unødvendig indformation, grafiske figurer, resume mm. 8
9
Hvor mange strategier? Gode læsere er bevidste om egen læring og bruger en række strategier Hvor mange forståelsesstrategier har den enkelte elev brug for at lære? Hvor mange forståelsesstrategier bør den enkelte elev bruge i sin faglige læsning? 9
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.