Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan anvendes data på skoleniveau?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan anvendes data på skoleniveau?"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan anvendes data på skoleniveau?
Workshop Hvordan anvendes data på skoleniveau?

2

3 Formålet med at arbejde med data er at optimere skolens pædagogiske praksis

4 Program med denne workshop
At genbesøge ”det gode udviklingsforløb” Ledelsens særlige rolle i forhold til at arbejde med data Rolleafklaring Årshjul At få indblik i hvad dashboardet kan – hvilke data kan man finde der?

5 Forholdet mellem indsats og udfordring
Deltagerne er forskellige steder i processen, hvilket er ok, som denne tegning skitserer. Nogen skoler er ikke langt med planlægning af en indsats, og har store massive udfordrende rammevilkår…

6 Del 1: ”Viden om data”

7 EVA’s definition af data
Data er både kvantitative og kvalitative Data er fastholdte, så de kan genbesøges Data skal analyseres for at blive til viden Data handler om noget

8 Professionel dømmekraft
Data er velegnet til at blive nysgerrig, stille spørgsmål, og bidrage til fortløbende dialoger Fund Fra fokus i data til fælles fund Hvad viser data om… Problem Fra fund til fælles problem Hvilket problem peger dette fund på? Fortolkning Fra problem til fælles fortolkning Hvilke forklaringer har vi på dette problem? Handling Fra fortolkning til fælles handling Hvilke målsætninger vil vi opstille – hvilke handlinger vil vi igangsætte? ? Forskningsviden Data/Fund Nysgerrighed Kontekst/egne iagttagelser Professionel dømmekraft Skolens værdier; mål og indsatser Helle Bjerg

9 Det gode udviklingsforløb
Materialet er skabt således at ‘Det gode udviklingsforløb’ er grundlaget for arbejdet på skolen. Vi genbesøger dele af materialet fra kick off, hvor data bliver omtalt. Specielt i fase 1 og 4. Fase 1 og 2: Der er afsat to hele kapitler til at beskrive, hvordan skolerne kan arbejde med en systematisk afdækning og fælles refleksion over elevernes læringsforudsætninger og ”læringshuller”, og over hvordan eleverne i dag understøttes i deres læreproces, så de kan opnå et fagligt løft. Fælles klarhed over, hvad det er vigtigt at fokusere på fremadrettet i vurderingen af, hvilken indsats og med hvilket fokus der vil være bedst til at løfte eleven fagligt. Fase 3: Nogle af jer vil starte her – I vil allerede være igennem fase 1 og 2. Og det er helt fint! Det vigtige i fase 3 er, at I husker jer selv på de læringsforudsætninger, som I har talt igennem indtil nu, og at I meget gerne henter inspiration til en virkningsfuld indsats i både egen erfaring, andres erfaring og på sigt i redskabssamlingen.

10 Identificering af de elever, I ønsker at arbejde med i programmet
FASE 1 Rammen for denne fase er systematisk indsamling af data (kvantitative og kvalitative). Resultat: Grundlag for at identificere elevernes faglige, personlige og sociale udfordringer Form: Identificering af de elever, I ønsker at arbejde med i programmet Indsamling af supplerende (ny eller eksisterende) kvantitativ og kvalitativ data om de udvalgte elever I fase 1 skaber I en dyb indsigt i de elever, hele udviklingsforløbet handler om. Dette sker gennem systematisk indsamling af data (alt fra tests over registrerede baggrundsoplysninger til systematisk observation). Her er det vigtigt, at arbejdsgruppen er med til at styre processen og bl.a. udvikler redskaber/principper til systematisk dataindsamling. Her kan der hentes inspiration i vidensopsamlingen om dansk og vidensopsamlingen om matematik, der ligeledes er udviklet under programmet.

11 Det gode udviklingsforløb har skabelon til

12 Brug af data blandt lærere, pædagoger og ledelse kræver, at alle arbejder sammen og har en god fælles forståelse. Det bliver da lettere at bruge data til at kvalificere undervisningen og styrke elevernes læring. SFI 2017 Der er sat streg under fælles, da ”det gode udviklingsforløb” via dagsordner, netop tilstræber, at vi har samme forståelse af data og tolkningen af data. Fælles forståelse af og indsigt i elevernes udfordringer og hvilke faglige vanskeligheder eleverne har og hvilke(n) I vil arbejde med hos dem hver især + hvilke fremmende og hæmmende faktorer for elevernes læring og trivsel, I vil forholde jer til i hvilket forløb, I designer til eleven/gruppen af elever

13 Det gode udviklingsforløb: Skabelon til at vælge indsats for en gruppe af elever. Ud fra elevgennemgangen.

14 Fase 4 didaktisk planlægning
Hvorledes følger vi op (evaluering)? Data: Kvantitative data Kvalitative data (herunder observationer) Data bør også anvendelse i selve afprøvningen. Løbende og ved afprøvningens afslutning. ”Er vi godt på vej” og ”Nåede vi vores mål”

15 Redskaber til analyse og observation:
Fra ”Det gode udviklingsforløb”. Observations- og analyseskemaer til arbejdet med data, således at data bliver brugt systematisk også når forkøbet er i gang. Det afholdes en samtale mellem vejlederen/lederen og læreren/teamet efter observationen. Her gennemgås skemaet. Mål: at justere på indsatsen, så indsatsens mål indfries.

16 Ledelse er nøglen

17 Ledelsen & data Forudsætninger for databaseret skoleledelse:
Hvorfor gør vi som vi gør? Giver ressourcer/indsatser den forventede effekt? Hvem skal varetage opgaverne? Arbejds-/funktionsbeskrivelser Samarbejdsflader - - Hvad er det distribuerede mandat? - Mødekultur - Sparringsmuligheder Årshjul Kommunikation Hvorfor gør vi som vi gør? Har vi overtaget tidligere tiders praksis/kultur eller? Giver ressourcer den forventede indsats? Gennemgår indsatser systematisk Mødekultur – møder skal/bør resultere i konkrete handleplaner der skal påvirke den pædagogiske praksis Distribuerede mandat – hvad ligger implicit i vejlederrollen på din skole? Hvordan skal ”man” agere når der ses områder der ikke fungerer optimalt? Hvad er ledelsens/vejlederens rolle? Mv.

18 Hvem har fokus på hvilke data?
Rolleafklaring mellem ledelse, vejledere, lærere Nationale test Karaktergennemsnit Trivselsmålinger Systematisk opfølgning Diagnostiske og faglige test Vejledningssamtaler Systematiske observationer Lokale testresultater Dagligt arbejde – professionel dømmekraft Arbejdet med data på en skole, har vi forskellige roller og vi tilgår forskellige data. Pointen er, at vi mødes med de forskellige data-sæt og med notater og dialogen mellem de tre roller sikre et fælles afsæt og grundlag for den videre proces -> valg af indsats. Fokus på funktionsbeskrivelser Øvelsen: 1. Udfylde skema - individuelt 2. Drøftelser med sidemakker fra anden skole -

19 Øvelse 1. Udfylde skema - individuelt
2. Drøft med sidemakker fra anden skole: Understøtter rollefordelingen en kultur hvor data er med til at optimere skolens pædagogiske praksis? Giver drøftelsen anledning til re-vurdering af nuværende praksis?

20 Systematik - årshjul

21 En praksisfortælling – Kongerslev skole
Ledelsen udarbejder en minirapport . Fokus på sidste læringssamtale (procesmål og resultatmål) Gennemgang af data (kvalitetsrapporten + kommunale mål) Skolen konklusion og handlingstiltag Før samtalerne med vejledere – lærere, har ledelsen udarbejdet en status vedr. hele skolen. Rapporten skal anvendes til dialog med forvaltningen og medarbejdere

22 Ramme. Kongerslev skole
Alle (lærer og pædagoger)skal tilgå Læringssamtaler Data/observation/mikroteaching Dansk, matematik, eller trivsel ( ) Dialogskema

23 Kontrakt mellem forvaltning og

24 Årshjul for læringssamtaler Kongerslev skole

25 Årshjul for læringssamtaler Kongerslev skole

26 Årshjul for læringssamtaler Kongerslev skole

27 Årshjul for læringssamtaler Kongerslev skole

28 Årshjul for læringssamtaler Kongerslev skole

29 Udfordringer Kongerslev skole
At bruge det brede databegreb: Trivselsmåling Nationale test Faglige test Observationer Vejlederrollen. At alle vil tilgå vejledning frivilligt Opfølgning på mål At få flere ad hoc læringssamtaler At ledelsen kommer tæt på praksis

30 Bud på årshjul: Kongerslev skole

31 Del 2: De nye dashboards

32 Baggrund for det nye dashboard:
Udviklet til Læringskonsulenter Brugbart til at følge skolens og årgangens progression fagligt og indenfor trivsel At kunne analysere drenge og pigers udvikling Her finder du din skole:

33

34

35

36

37 At følge klasser over tid

38 Slide med drenge

39 Når vi udfordrer værktøjet lidt, hvad er så mulighederne for indsigt

40 Skolens effekt på drenge og piger
- ??

41 - ?? - ??

42 Læringsgab på en årgang mellem drenge og piger i DNT

43 Nationale læringsgab på køn for FSA

44 Afprøv dashboardet Her finder du din skole:
Hvad får I øje på? Hvad undrer jer? Hvad bliver I nysgerrige på? Hvis der er flere fra skolen, går I sammen som en gruppe. Er du alene, gå evt. sammen med din sidemakke og gennemgå de 3 spørgsmål skole for skole.

45 Opgave til næste temadag
Hvis muligt - medbring eget data-årshjul og eksempler på former og struktur for evaluerings-/læringssamtaler på jeres skoler. Vi glæder os til at se jer igen her i Odense d 

46 Formålet med at arbejde med data er at optimere skolens pædagogiske praksis


Download ppt "Hvordan anvendes data på skoleniveau?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google