Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Doku:SENtorium Onsdag d. 3. februar 2016. Program for dagen  Velkommen og Fortællerum  Genopfriskning – Formålet med Doku:SEN  Evalueringsspørgsmål.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Doku:SENtorium Onsdag d. 3. februar 2016. Program for dagen  Velkommen og Fortællerum  Genopfriskning – Formålet med Doku:SEN  Evalueringsspørgsmål."— Præsentationens transcript:

1 Doku:SENtorium Onsdag d. 3. februar 2016

2 Program for dagen  Velkommen og Fortællerum  Genopfriskning – Formålet med Doku:SEN  Evalueringsspørgsmål Frokost  Indsatsteori som redskab i hverdagen  Sparringsrum – udfordringer fra nu og til aflevering  Opsamling

3 Fortællerrum  Hvor er I henne i processen?  Konkret, hvad har I gjort siden sidst?  Er der nogle udfordringer?  Har I brug for støtte eller sparring?

4 Genopfriskning - Formålet Formål At lave indsatsteori Klargøre indsatsteori Evaluere Se på resultater Samle resultater KonferenSEN

5 Genopfriskning - Formålet Definition  Doku = ”Dokumentation af ungdomsskolevirksomhed via”  SEN =  Statistik  Evaluering  Narrativer Samlet formål At levere kvantitative opgørelser suppleret med systematiske vurderinger af ungdomsskolens virksomhed, samt fortællinger herom

6 Genopfriskning - Formålet Fase 1: Opstil en indsatsteori  Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast  Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering Fase 2: Evaluering og erfaringsopsamling  Trin 1: Foretage evaluering  Trin 2: Erfaringsopsamling Fase 1 Trin 1 Fase 1 Trin 2 Fase 2 Trin 1 Fase 2 Trin 2 Fase 1 Trin 1

7 Genopfriskning - Slutproduktet  Slutprodukt  Jeres slutprodukt  USF’s slutprodukt

8 Genopfriskning - KonferenSEN Onsdag d. 8. juni Program  Oplæg??  2 x workshop-runder  Måske oplæg – UVM?  Frokost  Oplæg – Intercity Youth?  Oplæg – Heltidsundervisningen KKU?

9 Genopfriskning – belønning & bonus  Oprindeligt (belønning)  Dokumenterede resultater  Fælles sprog  Kvalitetsløft  Den nye gulerod (bonus)  1 stk. til Konferencen  1 stk. til Efterårskonferencen  2 stk. billetter til forarrangementet ifbm. landsmødet  1 stk. narrativ evaluering til 50% af normal pris (13.500 kr.)  1 stk. indsatsteori over aktivitet til 50% af normal pris (13.500 kr.)

10 Pause

11 Evalueringsspørgsmål

12  Hvilken viden vil I gerne have fat i?  Hvad har I brug for svar på?  OBS! Begræns jer!  Hvad er det vigtigste at vide?  Hvilken form for viden vil I bruge fremadrettet?  Jeres redskab = indsatsteorien  Virkningerne  Antagelser  Hvorfor nulpunkt kan være vigtig

13

14 Evalueringsspørgsmål Arbejd selv & spørg efter hjælp Formulering af evalueringsspørgsmål -Hvilken viden har I brug for? -Hvad er jeres fokus? -Hvad vil I gerne vide noget om? -Hvilket post-it vil I evaluere? Opsamling -Hvorfor måler i dette / vil gerne have viden om dette? -Hvad er tankerne bag at måle dette? -Giver tragten mening (Eva.spm – operationalisering – spm)?

15 Frokost

16 Indsatsteori som redskab i hverdagen  Hvordan bliver arbejdet og opgaverne ifbm indsatsteori naturlig del af jeres hverdag?

17 Etablere fritidsvejledningstea m på alle skoler i Odense Kommune Samarbejde etableres med skolen Etablering af fritidsvejledningsteams - Sammensættes af medarbejder fra Fritidsbutikken og en klubmedarbejder fra lokal området Fritidsvejledningsteams er veletablerede og velfungerende på alle skoler Tegn Ledelsen på skolen understøtter aktivt etableringen af fritidsvejledningsteam Succes Fritidsvejledningstea m er etableret på alle skoler i Odense Kommune Tegn Udvælge medarbejdere med kompetencer svarende til indsatsens mål Succes De lokale teams er sammensat og etableret Tegn Udvælge medarbejdere med kompetencer svarende til indsatsens mål Tegn Udvælge medarbejdere med kompetencer svarende til indsatsens mål Tegn Udvælge medarbejdere med kompetencer svarende til indsatsens mål Succes Fritidsspilfordeler rollen er foldet i klubberne og på skolerne Succes Gensidig henvendelse mellem lærere, elever og vejledere Succes Fast træffetid på alle skolerne Succes Fritidsvejledningstea m er etableret på alle skoler i Odense Kommune Fritidsvejled- ningsteam

18 Kortlægning af børn og unges fritidsaktiviteter fra 4 – 9 årgang Informationsbrev til lærer og forældre omkring formålet med klasse besøget Kortlægning og registrering af alle elevers fritidsliv fra 4 – 9 årgang Udlevering af løbeseddel til de ikke aktive børn, som har givet udtryk for et fritidsønske -At få overblik og kontakt til de ikke aktive børn og unge. -Synliggørelse af FV-teams på skolerne Tegn Opnå viden om børnenes aktuelle fritidsliv, ønsker og behov Succes Procentdel af eleverne i 4 – 9 årgang er kortlagt ved udgangen af 2016 Tegn -Forældre, børn og lærere er forberedt på mødet. Succes 1 Efter mødet har børn, forældre og lærere et kendskab og en viden om FV-teamet og de muligheder, der her foreligger, som de kan anvende fremadrettet Tegn 1 -Fritidshjul er præsenteret og brugt, som redskab for kortlægningen. -Registrering af ønsker. -Skabe kontakt med børnene Tegn 2 Strukturere og målrette indsats og ressourcer Succes -Der skabes viden om behov for indsatsen. -Viden om de positive aspekter ved et aktivt fritidsliv. -Etablere kontakt og være et genkendeligt ansigt hos børnene Succes 1 ? Tegn ? Tegn Kortlægningens resultater bruges aktivt på skolerne og i SSP samarbejdet af lærere, forældre, vejledere og skolernes ledelse Succes Kortlægningens resultater bruges aktivt i skole-hjem samtalerne, hvor FV- vejlederen og deltager. Kortlægning af børn og unges aktivitetsniveau

19 Ikke aktive børn og unge Fritidsvejledning af alle ikke aktive børn Brev og løbeseddel sendes til forældre af ikke aktive børn og unge via intra Kortlægningen af børnenes fritidsaktivitetsniveau gennemgås med klasselæreren Opfølgning og vejledning af de ikke aktive børn og unge Afklaring Alle ikke aktive børn og unge er vejledt, guidet til fritidsaktivitet Tegn -Fritidsvejledning er målrettet det enkelte ikke aktive barn. -Ikke aktive børn og unge er kortlagt. Succes Alle børn er vejledt. Tegn -Kontakt til forældre er taget af fritidsvejledningstea met Succes -Respons fra forældre. -Forældre er inddraget i processen og sammen med børnene opnår de erkendelse af de positive aspekter ved et aktivt fritidsliv. Tegn -Lærerne får viden om elevernes fritidsliv Succes Lærerne giver respons om det enkelte barn til fritidsvejledningstea met. Tegn -FV-teamet får henvendelser fra børn, lærere og forældre – følger op på dette. Succes Konkret handling på ønsker og behov. Tegn -Barnet er henvist til fritidsaktivitet Succes Barnet er støttet, ledsaget og evt. fastholdt i fritidsaktivitet. Tegn -Alle ikke aktive børn og unge har modtaget vejledning og er motiverede for aktivitet. -Børn og forældre er tilfredse med indsatsen og forstår motivet. Succes Procentdel af ikke aktive børn er blevet inkluderet og er aktive i en fritidsaktivitet.

20 Udsatte børn og unge Fritidsvejledning af sårbare børn og unge Henvisning fra fagproffessionelle omkring barnet Indledende møde med familien og barnet vedrørende afklaring af ønsker omkring fritidsaktivitet og motivation Kontakt til det organiserede forenings og fritidsliv Vejledning, ledsagelse og løbende orientering om barnets ve og vel i fritidsaktiviteten Barnet afsluttes At inkludere og fastholde de sårbare børn og unge i meningsfulde fritidsaktiviteter. Tegn Sårbare børn og unge henvises til FVUG Succes FVUG, + metoder og formål er kendt af de fagproffessionelle der skal henvise – Vigtigt at de fagprofessionelles chefer er opmærksomme på FVUG. Tegn -Udarbejdelse af informationsmateriale. -Synliggørelse af FVUG overfor relevante faggrupper. -Deltagelse i personalemøder. -Fagpersoner opnår viden om henvisningsmetoden Tegn Møde med barnet og familien om barnets fritidsønsker og motivation. Fokus på opbakning fra familien. Succes Samarbejdsaftale er underskrevet med barnet og barnets familie.. Tegn Møde med forening om det enkelte barns udfordringer. Kan foreningen rumme det – Det er vigtigt at både barn og forening får en god oplevelse.. Succes Barnet starter i fritidsaktivitet Tegn -Fritidslivet forankres i familien. - Vi gør det der skal til. Succes -Barnet får en succesoplevelse. -Barnets identitet og horisont udvides. -Forældre føler sig anerkendt og inkluderet i processen (får anerkendelse). -Barnet opnår robusthed gennem fastholdelse og fokuserer på de positive aspekter. Tegn -Barnet er stabilt deltagende. -Forældrene bakker om barnets fritidsliv. Succes -Barnet er fastholdt. -Forældre tager erfaringer med sig til yngre søskende

21 Sparringsrum Udfordringer fra nu til aflevering  Slutprodukt  Jeres eget produkt  USF’s slutprodukt  Andre udfordringer?  Dataindsamling?  Ressourceforbrug?

22 Opsamling  Evaluering af dagen i dag  Ønsker til næste gang (Tirsdag d. 19. april 2016)?  Opstartsmøde for Årshjul 2016/17  Fortæller om erfaringer?  Finde formål/udfordringer  Antagelser  Virkninger  Anbefalinger i processen  Eventuelt

23 Tak for jeres indsats i dag På gensyn tirsdag d. 19. april 2016


Download ppt "Doku:SENtorium Onsdag d. 3. februar 2016. Program for dagen  Velkommen og Fortællerum  Genopfriskning – Formålet med Doku:SEN  Evalueringsspørgsmål."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google