Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTove Torp Redigeret for ca. et år siden
1
Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland
2
Program for dagen Intro til Doku:SEN Statistik Evaluering og Narrativer Intro til Indsatsteori Indsatsteori (fortsat) Kort- og langsigtede virkninger Antagelser Aktivitet(er) og udfordring/formål Sparringsrum
3
Intro til Doku:SEN Definition Doku = ”Dokumentation af ungdomsskolevirksomhed via” SEN = Statistik Evaluering Narrativer Samlet formål At levere kvantitative opgørelser suppleret med systematiske vurderinger af ungdomsskolens virksomhed, samt fortællinger herom = Spor 1 = Spor 2
4
Slutprodukter Eget produkt Jeres behov MEN…Fremlæggelse på Juni konference? Produkt til USF Opsummering af hvad har de unge fået ud af at deltage i aktiviteten Hvad har I/Ungdomsskolen lært ved at evaluere aktiviteten Der er et skema…
5
Pause
6
Statistik En generel debat Statistikken som den ser ud i dag Ønsker og behov til fremtiden Hvordan opnår vi dem bedst?
7
Statistik Statistikkens historie Data indhentes på vegne af Undervisningsministeriet, som betaler for opgaven USF indhenter data for første gang for skoleåret 1993/94 (21 år) Få ændringer i specifikation og dataparametre Samme basismodel: Sumtals opgørelser Ungdomsskolernes holdning til statistikken Besværlig og tidskrævende opgave Konkrete forventninger til, hvilke sammenlignelige data USF skal kunne levere
8
Statistik Statistikken i dag Har siden 2012 været igennem en længere udviklingsproces Data består fortsat af sumtals opgørelser Bliver indberettet én gang om året Hvad får Undervisningsministeriet i dag ? Rå datamatrix bestående af sumtals opgørelser Yderligere oplysninger og/eller analyser kræver direkte kontakt til USF Mål med fremtidens statistik Skabe en statistik der giver mening for ungdomsskolerne at bruge lokalt USF: efterfølgende promovere ungdomsskolerne på landsplan
9
Statistik Fremtidens statistik (ønsker fra UVM, USK + USF) Kendte ønsker Fremmøde- og frafalds % Skel imellem holdelever Mere tidsvarende data Elevprofiler (UVM) Politisk beslutsomhed er bygget op omkring statistisk dokumenteret udvikling
10
Statistik Pilotprojekt Søges igangsat i indeværende skoleår Fokus Elevprofiler Anonymiseret cpr-niveau Tidssvarende data Løbende, automatisk indberetning (altid opdateret data i Lara) Samarbejdspartner Kolding Ungdomsskole, Carsten Adamsen, leder økonomi og IT Andre ungdomsskoler? Pilotprojektet = Fremtidens statistik
11
Statistik Debatspørgsmål: 2 spor (i dag + i fremtiden) Hvad kunne I forestille jer at bruge statistikken til? Hvad skal der til, for at dette kan lade sig gøre? I praksis? IT?
12
Evaluering Definition En systematisk, faglig vurdering af fx en institutions formåen eller kvaliteten af et forløb En mulighed for at høste erfaring og udvikle ungdomsskolen, samt synliggøre de bløde værdier i skrift og tale Redskab Indsatsteori
13
Narrativer Definition Fortællinger om f.eks. undervisningen og dens resultater. Det handler om, hvordan systematisering af fortællinger kan skabe et billede af praksis Redskaber Narrativ evaluering Andre, eks. samtalesaloner
14
Intro til indsatsteori En indsats er noget vi gør for at nå et bestemt mål En indsatsteori er ikke en teori i videnskabelig forstand. En indsatsteori er jeres antagelser på formel om hvordan en aktivitet fører til bestemte virkninger Visualisering af sammenhængen mellem aktiviteter, antagelser og virkninger på længere sigt. Formål Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Udfordring
15
Indsatsteori Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Formål
16
Frokost
17
Indsatsteori Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Formål
18
Kort- og langsigtede virkninger Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Indsatsen skal resultere i en virkning hos målgruppen Virkninger skal være inspirerende og motiverende at opnå, samt realistiske!
19
Virkninger - Eksempler Esbjerg Langsigtede virkninger Undervisningsplanerne bruges som et dynamisk redskab til at skabe refleksion over praksis som bidrager til et fagligt løft Virkninger Sammenhæng mellem målsætninger og deskriptive udsagn Bivirkninger Indsigt og forståelse af undervisningsforløbet Opmærksomhed og fastholdelses Dialog til fælleslæring
20
Formulering – Find virkinger Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g Hvad skal ”løsningen” på jeres udfordring være? Hvilke virkninger skal indsatsen fører til? Hvilken forandring skal målgruppen opleve? Hvad vil I se virkninger skal opnås på langt sigt? Hvad er realistisk at opnå på kortsigt?
21
Pause
22
Antagelser (Indsatsteori) Hvorfor virker denne indsats? Hvad antages at frembringe virkningerne hos målgruppen? Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger?
23
Eksempel - Antagelser Årshjul for evaluering og narrativer At skabe rum til refleksion og sparring forståelse for og udvikling af brugen af redskaber og metoder (EN) Doku:SENskolernes regelmæssige og systematiske brug af redskaber og metoder sikrer valide resultater (EN) Et attraktivt udstillingsrum for Doku:SENskolerne skaber motivation for at frembringe valid viden om de unges udbytte (EN) Klar kommunikation fører til forståelse af og indblik i processen (S)
24
Antagelser (Indsatsteori) Hvilke antagelser fører jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke antagelser har I gjort om de forandringer som skal opstå i løbet af indsatsen? Hvad antages at frembringe virkningerne hos målgruppen? Hvorfor virker denne indsats? Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g
25
Aktiviteter og formål (indsatsteori) Hvilke aktiviteter udløser, at jeres antagelser finder sted og fører til virkningerne? Hvilken aktivitet kan løse jeres udfordring/ formål? Hvad er jeres udfordring / formål? Hvem er målgruppen? Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? Formål
26
Eksempel – Aktiviteter/formål/udfordring Årshjul Hovedformål: Finde ud af hvad de unges udbytte af at deltage i US- aktiviteter er Underformål: Stille redskaber og metoder til rådighed for US, der kan indsamle viden om de unges udbytte af deltagelsen, som kan videreformidles på lokalt såvel som landsplan Aktivitet: Tilbyde og faciliterer redskaber og metoder til medlems- skolerne til at frembringe viden om de unges udbytte Statistik Udfordring: At få ungdomsskoler til at indberette valide data inden deadline Formål: At skabe en valid, kvantitativ opgørelse over ungdomsskolernes aktivitetsniveau så hurtigt som muligt efter endt skoleår Aktivitet: At skabe en valid, kvantitativ opgørelse over ungdomsskolernes aktivitetsniveau så hurtigt som muligt efter endt skoleår
27
Find aktiviteter, formål og udfordringer Hvad er jeres udfordring? Hvad er formålet med den aktivitet som I vil evaluere? Hvem er målgruppen? Hvem skal inddrages i indsatsen? Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? Formål
28
Sparringsrum – 2 & 2 5 min fremlæg indsatsteori (Skole A) 3 min feedback (Skole B) 2 min kommentarer (Skole A)
29
Opsamling og evaluering af dagen Hvad har I fået ud af dagen? Klar til internat i november? Hvor langt er I med indsatsteorien? 1. udkast? Deadline Onsdag d. 11. november
30
Tak for i dag og på gensyn
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.