Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Intro til Doku:SEN  Statistik  Evaluering og Narrativer  Intro til Indsatsteori  Indsatsteori.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Intro til Doku:SEN  Statistik  Evaluering og Narrativer  Intro til Indsatsteori  Indsatsteori."— Præsentationens transcript:

1 Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland

2 Program for dagen  Intro til Doku:SEN  Statistik  Evaluering og Narrativer  Intro til Indsatsteori  Indsatsteori (fortsat)  Kort- og langsigtede virkninger  Antagelser  Aktivitet(er) og udfordring/formål  Sparringsrum

3 Intro til Doku:SEN Definition  Doku = ”Dokumentation af ungdomsskolevirksomhed via”  SEN =  Statistik  Evaluering  Narrativer Samlet formål At levere kvantitative opgørelser suppleret med systematiske vurderinger af ungdomsskolens virksomhed, samt fortællinger herom = Spor 1 = Spor 2

4 Slutprodukter  Eget produkt  Jeres behov  MEN…Fremlæggelse på Juni konference?  Produkt til USF  Opsummering af hvad har de unge fået ud af at deltage i aktiviteten  Hvad har I/Ungdomsskolen lært ved at evaluere aktiviteten  Der er et skema…

5 Pause

6 Statistik  En generel debat  Statistikken som den ser ud i dag  Ønsker og behov til fremtiden  Hvordan opnår vi dem bedst?

7 Statistik  Statistikkens historie  Data indhentes på vegne af Undervisningsministeriet, som betaler for opgaven  USF indhenter data for første gang for skoleåret 1993/94 (21 år)  Få ændringer i specifikation og dataparametre  Samme basismodel: Sumtals opgørelser  Ungdomsskolernes holdning til statistikken  Besværlig og tidskrævende opgave  Konkrete forventninger til, hvilke sammenlignelige data USF skal kunne levere

8 Statistik  Statistikken i dag  Har siden 2012 været igennem en længere udviklingsproces  Data består fortsat af sumtals opgørelser  Bliver indberettet én gang om året  Hvad får Undervisningsministeriet i dag ?  Rå datamatrix bestående af sumtals opgørelser  Yderligere oplysninger og/eller analyser kræver direkte kontakt til USF  Mål med fremtidens statistik  Skabe en statistik der giver mening for ungdomsskolerne at bruge lokalt  USF: efterfølgende promovere ungdomsskolerne på landsplan

9 Statistik  Fremtidens statistik (ønsker fra UVM, USK + USF)  Kendte ønsker  Fremmøde- og frafalds %  Skel imellem holdelever  Mere tidsvarende data  Elevprofiler (UVM)  Politisk beslutsomhed er bygget op omkring statistisk dokumenteret udvikling

10 Statistik  Pilotprojekt  Søges igangsat i indeværende skoleår  Fokus  Elevprofiler  Anonymiseret cpr-niveau  Tidssvarende data  Løbende, automatisk indberetning (altid opdateret data i Lara)  Samarbejdspartner  Kolding Ungdomsskole, Carsten Adamsen, leder økonomi og IT  Andre ungdomsskoler?  Pilotprojektet = Fremtidens statistik

11 Statistik  Debatspørgsmål: 2 spor (i dag + i fremtiden)  Hvad kunne I forestille jer at bruge statistikken til?  Hvad skal der til, for at dette kan lade sig gøre?  I praksis?  IT?

12 Evaluering Definition  En systematisk, faglig vurdering af fx en institutions formåen eller kvaliteten af et forløb  En mulighed for at høste erfaring og udvikle ungdomsskolen, samt synliggøre de bløde værdier i skrift og tale Redskab  Indsatsteori

13 Narrativer Definition  Fortællinger om f.eks. undervisningen og dens resultater. Det handler om, hvordan systematisering af fortællinger kan skabe et billede af praksis Redskaber  Narrativ evaluering  Andre, eks. samtalesaloner

14 Intro til indsatsteori  En indsats er noget vi gør for at nå et bestemt mål  En indsatsteori er ikke en teori i videnskabelig forstand.  En indsatsteori er jeres antagelser på formel om hvordan en aktivitet fører til bestemte virkninger  Visualisering af sammenhængen mellem aktiviteter, antagelser og virkninger på længere sigt. Formål Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Udfordring

15 Indsatsteori Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Formål

16 Frokost

17 Indsatsteori Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Formål

18 Kort- og langsigtede virkninger Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt?  Indsatsen skal resultere i en virkning hos målgruppen  Virkninger skal være inspirerende og motiverende at opnå, samt realistiske!

19 Virkninger - Eksempler Esbjerg  Langsigtede virkninger  Undervisningsplanerne bruges som et dynamisk redskab til at skabe refleksion over praksis som bidrager til et fagligt løft  Virkninger  Sammenhæng mellem målsætninger og deskriptive udsagn  Bivirkninger  Indsigt og forståelse af undervisningsforløbet  Opmærksomhed og fastholdelses  Dialog til fælleslæring

20 Formulering – Find virkinger Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g  Hvad skal ”løsningen” på jeres udfordring være?  Hvilke virkninger skal indsatsen fører til?  Hvilken forandring skal målgruppen opleve?  Hvad vil I se virkninger skal opnås på langt sigt?  Hvad er realistisk at opnå på kortsigt?

21 Pause

22 Antagelser (Indsatsteori)  Hvorfor virker denne indsats?  Hvad antages at frembringe virkningerne hos målgruppen? Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger?

23 Eksempel - Antagelser Årshjul for evaluering og narrativer  At skabe rum til refleksion og sparring  forståelse for og udvikling af brugen af redskaber og metoder (EN)  Doku:SENskolernes regelmæssige og systematiske brug af redskaber og metoder sikrer valide resultater (EN)  Et attraktivt udstillingsrum for Doku:SENskolerne skaber motivation for at frembringe valid viden om de unges udbytte (EN)  Klar kommunikation fører til forståelse af og indblik i processen (S)

24 Antagelser (Indsatsteori)  Hvilke antagelser fører jer fra aktiviteter til virkninger?  Hvilke antagelser har I gjort om de forandringer som skal opstå i løbet af indsatsen?  Hvad antages at frembringe virkningerne hos målgruppen?  Hvorfor virker denne indsats? Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g

25 Aktiviteter og formål (indsatsteori)  Hvilke aktiviteter udløser, at jeres antagelser finder sted og fører til virkningerne?  Hvilken aktivitet kan løse jeres udfordring/ formål?  Hvad er jeres udfordring / formål?  Hvem er målgruppen? Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? Formål

26 Eksempel – Aktiviteter/formål/udfordring Årshjul  Hovedformål: Finde ud af hvad de unges udbytte af at deltage i US- aktiviteter er  Underformål: Stille redskaber og metoder til rådighed for US, der kan indsamle viden om de unges udbytte af deltagelsen, som kan videreformidles på lokalt såvel som landsplan  Aktivitet: Tilbyde og faciliterer redskaber og metoder til medlems- skolerne til at frembringe viden om de unges udbytte Statistik  Udfordring: At få ungdomsskoler til at indberette valide data inden deadline  Formål: At skabe en valid, kvantitativ opgørelse over ungdomsskolernes aktivitetsniveau så hurtigt som muligt efter endt skoleår  Aktivitet: At skabe en valid, kvantitativ opgørelse over ungdomsskolernes aktivitetsniveau så hurtigt som muligt efter endt skoleår

27 Find aktiviteter, formål og udfordringer  Hvad er jeres udfordring?  Hvad er formålet med den aktivitet som I vil evaluere?  Hvem er målgruppen?  Hvem skal inddrages i indsatsen? Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? Formål

28 Sparringsrum – 2 & 2  5 min fremlæg indsatsteori (Skole A)  3 min feedback (Skole B)  2 min kommentarer (Skole A)

29 Opsamling og evaluering af dagen  Hvad har I fået ud af dagen?  Klar til internat i november?  Hvor langt er I med indsatsteorien? 1. udkast?  Deadline  Onsdag d. 11. november

30 Tak for i dag og på gensyn


Download ppt "Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Intro til Doku:SEN  Statistik  Evaluering og Narrativer  Intro til Indsatsteori  Indsatsteori."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google