Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Synergiskolerne Vestfyns Handelsgymnasium og Handelsskole indgår i et samarbejde med tilsvarende skoler i: Grindsted, Haderslev, Lemvig, Ribe, Skanderborg-Odder,
Det Internationale Område Studieområde 3/
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Almen sTudieforberedelse - AT
Synopsis VIP3/2012.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Synopsis VIP13 HH3.
Det Internationale Område
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Per Hansen Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Lars KunovDanske Erhvervsskoler Fremtidens institutionslandskab: Skal vi giftes eller bare.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Formål Valg af fag Blanket Pjece Valg af problem.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Studieretningsprojektet
Forløb i samfundsfag.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Læseløft Syd og ”Den sproglige Dimension”
Skriveperiode (synopsis)
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Mobilitet over Atlanten - erfaringer fra DK-USA programmet
Studieretningsprojektet 2017
Portfolio IT B.
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Hvad går det hele ud på?.
Det man ikke ser har man ikke ondt af
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Teopæd og den afsluttende opgave
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Demokrati og medborgerskab
Fællesevaluering for erhvervspraktikanter
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Biologi, geografi og kemi på HF
Mundtlig eksamen – international økonomi B
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Det internationale område Synergi-skolerne

Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole Lemvig Handelsskole & Handelsgymnasium Lemvig Handelsskole & Handelsgymnasium Ribe Handelsskole Ribe Handelsskole Ringkøbing Handelsskole & Handelsgymnasium Ringkøbing Handelsskole & Handelsgymnasium Skanderborg-Odder Handelsskole Skanderborg-Odder Handelsskole Tønder Handelsskole Tønder Handelsskole Varde Handelsskole & Handelsgymnasium Varde Handelsskole & Handelsgymnasium Vestfyns Handelsskole, Assens Vestfyns Handelsskole, Assens Vestjydsk Handelsskole, Skjern Vestjydsk Handelsskole, Skjern

Fælles rejseprogram Fælles målsætning om at tilbyde eleverne mulighed for opnå øget kendskab til og forståelse for andre landes befolkning, sprog, kultur og levevis. Fælles målsætning om at tilbyde eleverne mulighed for opnå øget kendskab til og forståelse for andre landes befolkning, sprog, kultur og levevis. Tilbydes både HG og HH-elever Tilbydes både HG og HH-elever For HH3’erne tilbydes forlagt undervisning som en del af DIO. For HH3’erne tilbydes forlagt undervisning som en del af DIO. Indholdet af rejseprogrammerne er derfor ændret en del i forhold til tidligere Indholdet af rejseprogrammerne er derfor ændret en del i forhold til tidligere

Destinationer for HH3-eleverne Brisbane, Australien – 4 uger Brisbane, Australien – 4 uger Beijing, Kina - 3 uger Beijing, Kina - 3 uger Boston, USA- 4 uger Boston, USA- 4 uger Dublin, Irland- 2 uger Dublin, Irland- 2 uger Brighton, UK- 3 uger Brighton, UK- 3 uger München, Malaga, Edinburgh, Norwich München, Malaga, Edinburgh, Norwich Cambridge, London Cambridge, London Evt. Indien Evt. Indien Leonardo tilskud Leonardo tilskud

Undervisningsforløb og aktiviteter Tidsramme 1. ”Finpudsning af værktøjskassen” – Introduktion og forberedelse af projekt uge Valg af fag til rapporten Valg af fag til rapporten 1½ blokdag i uge 38 Deadline for valg af fag – fredag kl Socioøkonomisk analyse af fokuslandet – ude eller hjemme – udarbejdelse af synopsis 2 ugers kurser i uge Synopsis fremlægges på destinationerne 3. Efterbehandling af projekt uge 40-41, Fremlæggelse af synopsis i grupper. Valg af titel til rapport og arbejde med problemformulering – individuelt. Uge 44 – fremlæggelse af synopsis i grupper Blanket 1: Valg af titel på rapport. Blanket 2: Fag, titel og problemformulering (uge 45) 4. Rapportudarbejdelse 3 dage i uge 46 (mandag - onsdag) Eksamen uge 51

Finpudsning af værktøjskassen Uge 38 Formålet med dette forløb er, Formålet med dette forløb er, At få overblik over det internationale områdeAt få overblik over det internationale område At repetere teoriAt repetere teori At arbejde med en tværfaglig opgaveAt arbejde med en tværfaglig opgave Arbejde med portfolioArbejde med portfolio Valg af fag til rapporten (min. 2 fag)Valg af fag til rapporten (min. 2 fag)

Portfolio Det Internationale Område Relevante noter fra de enkelte fag Relevante noter fra de enkelte fag Modeller mm. Modeller mm. Elevbrochuren Elevbrochuren Relevante links Relevante links Refleksionsskemaer Refleksionsskemaer Evalueringer Evalueringer Engelsk miniordbog Engelsk miniordbog Tværfaglig opgave + præsentation Tværfaglig opgave + præsentation

Socio-økonomisk landeanalyse Uge 40 og 41 (hjemme eller i udlandet) Uge 40 og 41 (hjemme eller i udlandet) Indsamle en række informationer vedrørende destinationslandet eller fokuslandet inden for følgende områder: Indsamle en række informationer vedrørende destinationslandet eller fokuslandet inden for følgende områder: MakroøkonomiMakroøkonomi Det politiske systemDet politiske system Kulturelle forholdKulturelle forhold Landets placering i det internationale samfundLandets placering i det internationale samfund Dette gøres gennem undervisning, besøg mm. Eleverne skal på baggrund af dette kunne give et bud, hvor landet er i en globaliseret verden målt på:Eleverne skal på baggrund af dette kunne give et bud, hvor landet er i en globaliseret verden målt på: Økonomiske kriterier, Kulturel indflydelse og politisk indflydelseØkonomiske kriterier, Kulturel indflydelse og politisk indflydelse Produkt: Synopsis som udarbejdes i grupper og som fremlægges mundtligt gruppevis

Synopsis En karakteristik af fokuslandet (destinationsland) En karakteristik af fokuslandet (destinationsland) Centrale problemstillinger (3 – 4 udvalgte) Centrale problemstillinger (3 – 4 udvalgte) Løsningsforslag til de udvalgte problemstillinger Løsningsforslag til de udvalgte problemstillinger Vurdering af løsningsforslagene Vurdering af løsningsforslagene Synopsen skal være på 3 sider, excl. et begrænset antal bilag. Forside, noter, litteraturliste og kildeangivelser tæller ikke med i de 3 sider. Synopsen er styrende for, hvad eleverne vælger at inddrage ved det mundtlige oplæg. Eleverne får en skriftlig evaluering. Tæller med i årskarakteren. Synopsen er styrende for, hvad eleverne vælger at inddrage ved det mundtlige oplæg. Eleverne får en skriftlig evaluering. Tæller med i årskarakteren. Skal indgå i elevernes portfolio

Efterbehandling i uge Gruppefremlæggelse af Synopsis (hjemme) Gruppefremlæggelse af Synopsis (hjemme) Få styr på noter, kilder, referater, opgaver mm. Få styr på noter, kilder, referater, opgaver mm. Refleksion i relation til teorier/modeller Refleksion i relation til teorier/modeller Informationssøgning Informationssøgning 1. blanket: Valg af titel (uge 44) 1. blanket: Valg af titel (uge 44) 2. blanket: Den endelige problemformulering skal afleveres og godkendes (uge 45) 2. blanket: Den endelige problemformulering skal afleveres og godkendes (uge 45) Eleverne skal selv være opsøgende i forhold til at få vejledning fra deres faglærere. Eleverne skal selv være opsøgende i forhold til at få vejledning fra deres faglærere.

Rapportudarbejdelse Uge 46 Uge 46 Mandag til onsdag: Skemafri Eleverne arbejder med deres rapporter Uge 51 Uge 51 Eksamen for de elever der udtrækkes til eksamen Eksamen for de elever der udtrækkes til eksamen Ingen intern eksamen for resten Ingen intern eksamen for resten

Fælles elevbrochure Studieområdet 2. del Studieområdet 2. del Tidsplan + Forklaring til tidsplanen Tidsplan + Forklaring til tidsplanen Anbefalinger til opbygning af portfolio Anbefalinger til opbygning af portfolio Krav til rapporten Krav til rapporten Rapportskrivning i praksis + Formalia Rapportskrivning i praksis + Formalia Hjælp til problemformulering Hjælp til problemformulering Hjælp til den sammenfattende reflektionsskrivning Hjælp til den sammenfattende reflektionsskrivning Eksamen Eksamen

FordeleUlemper Forlagt undervisning Flere destinationer Mister ikke undervisning God progression i studieområdet del 2 Sårbar ift. ny struktur Ingen fælles 3. års tur Flere lærere inde over samme fag

Spørgsmål ?