Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING"— Præsentationens transcript:

1 WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING

2 "Så, nu har jeg læst det," sagde lille Ida til sin biologilærer, "men jeg forstod det ikke.”
"Hmm," sagde bio-Bent, der var en rar lærer, der gerne ville have, at Ida forstod teksten, "hvad var det, du ikke forstod?” "Ja, det ved jeg da ikke - den var bare total svær, den der tekst," sagde Ida. Bio-Bent kløede sig i skægget. "Nå, jamen så prøv at læse den igen,” sagde han lidt undvigende og luskede hen for at hjælpe den næste elev. I forlængelse af Stigs oplæg, vil vi gerne vise jer et eksempel på en ordveksling med en elev xxxxx. I kan måske nikke genkendende til dette, for hvad stiller man op, hvis en elev ikke har forstået det læste? Eleven i dette eksempel er ikke i besiddelse af en funktionel læsefærdighed, og læreren mangler redskaber til at gøre noget ved det. Der kan selvfølgelig være mange årsager til, at en elev ikke forstår det læste, og eleven udvikler ikke en funktionel læsefærdighed alene ved at lære sig nogle notatteknikker, men hvis eleven kender formålet med at læse teksten, og læreren samtidig kan lære eleven at tage hensigtsmæssige notater, vil det helt sikkert være et godt skridt på vejen.

3 L = A x F Læsning er Afkodning gange Forståelse
HVAD er LÆSNING…? L = A x F Læsning er Afkodning gange Forståelse

4 GRÅZONEELEVER – hvem er de?
Det er de elever, der er i risiko for at falde fra uddannelsen, fordi de har læse- og skrivevanskeligheder (uden at være ordblinde). Område / produkt / uddannelse

5 Hvordan opleves eleverne i den daglige undervisning?

6 Læsemagasinet om fagbøger:

7 Faglig læsning er tilegnelse af viden gennem læsning af tekst
Den unge skal være i besiddelse af visse basale læsefærdigheder og sproglige forudsætninger: en effektiv afkodning   alderssvarende sprogforståelse

8 God forståelse af fagtekster og effektiv læring forudsætter:
at læseren har et tilstrækkeligt kendskab til det faglige område og det faglige ordforråd at læseren kan aktivere relevant baggrundsviden om tekstens emne at læseren kan drage følgeslutninger på basis af det læste og kombinere informationer på tværs af tekster at læseren kan udnytte viden om fagtekstens særlige struktur (fx i valg af læsestrategi) at læseren kan opstille relevante læseformål og styre og regulere udbyttet af sine læseaktiviteter

9 Hvordan kan vi optimere elevernes faglige læsning?
Betydningen af elevens forhåndsviden for udbyttet af læsningen (tekstforståelsen) Brainstorm Mindmap 28. december 2018

10 Betydningen af et læseformål
Stil kvalificerede spørgsmål til teksten eller kapitlet Brug VØL-modellen

11 Udvikling af et godt fagligt ordkendskab
Søg aktivt efter informationer om ordets betydning i konteksten Brug ordkendskabskort Lav en ordbank

12 Udvikling af elevernes metakognitive indstilling til læsearbejdet
bevidsthed om teksttyper bevidsthed om læsestrategier Bevidsthed om læseformål og læseudbytte/ hvad er det, man søger svar på?

13 Gør tekstens tanker til dine!
understregning noter resumé Illustrationer eller grafiske modeller Tal med din makker/spørgsmål

14 Eks. fra workshop ”gruppeopgave”
3 tekster til bearbejdning En ”elev” i hver gruppe (skiftes) Hvordan vil I hjælpe eleven til at forstå indholdet (ordkort , Youtube mm.) Benytte post –it mand – gul kvinde - pink

15 Øvelse – fagtekst som skal bearbejdes……..
Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for at bjerge det. Gaster står klar ved fald, skøder og halse. Der slækkes af og hales villigt ned i halsen. Flaglinen bør være anbragt på den modsatte side af, hvor topsejlet bjærges. Nogle tekster kan være svære at forstå. De er med andre ord ikke særlig læsbare. Ofte er det nogle bestemte ord eller sætninger, der gør, at en tekst kan være svær at forstå. Laver man lidt om i teksten, kan man pludselig forstå, hvad der menes. Det kan fx være fagord eller passivformer. Nogle tekster kan være svære at forstå. De er med andre ord ikke særlig læsbare. Ofte er det nogle bestemte ord eller sætninger, der gør, at en tekst kan være svær at forstå. Laver man lidt om i teksten, kan man pludselig forstå, hvad der menes. Det kan fx være fagord eller passivformer. Jeres opgave er, at omformulere teksten, så den bliver lettere at forstå.

16 Hvordan vil I bearbejde denne tekst?
2.min. samtale – noter på post-it Hvad kan gøre en tekst lettere at læse og forstå?

17 Ringsted

18 ”CD-ORD 8" PÅ ZBC Kursusdag til alle lærere Support fra IT
Kurser til alle elever Hvordan kan programmet benyttes i undervisningen?

19 Vores mappe til faglærere/læsevejledere
Inspiration til formidling til faglærere, materialer og workshops Fronter et informations - og vidensdelingsforum ud til alle lærere Inspiration til din undervisning Relevante links og bøger


Download ppt "WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google