Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Per Hansen Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Lars KunovDanske Erhvervsskoler Fremtidens institutionslandskab: Skal vi giftes eller bare.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Per Hansen Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Lars KunovDanske Erhvervsskoler Fremtidens institutionslandskab: Skal vi giftes eller bare."— Præsentationens transcript:

1 Per Hansen Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Lars KunovDanske Erhvervsskoler Fremtidens institutionslandskab: Skal vi giftes eller bare bo sammen?

2 Rapporterne er mange…

3 Mulighederne er mange… Øvrige aftalebaserede samarbejdsformer Administrative fællesskaber Fusioner Campussamarbejder

4 Behovene er mange… Hvad giver den bedste kvalitet? Hvad giver den bedste økonomi? Hvad giver de bedste samarbejdsrelationer? Hvad giver den bedste skole for eleverne? Hvad giver den bedste arbejdsplads for medarbejderne? Hvad giver det bedste for (lokal) samfundet?

5 Men er løsningen enkelt? Drøft med din sidemand følgende 3 udsagn: 1.Indenfor de næste 5 år vil sektoren opleve færre fusioner, men flere formaliserede samarbejder mellem skolerne 2.Gevinsterne ved fusioner er ikke tilstrækkelige sammenholdt med de ulemper, som der er 3.I fremtiden bør der kun være store institutioner der rummer både de erhvervsrettede og de almene uddannelser

6 Erhvervsskolernes situation maj 2016 Erhvervsuddannelserne Gymnasieuddannelserne Voksen- og efteruddannelse Økonomi Tendenser i institutionslandskabet Muligheder og barriere for øget samarbejde Overvejelser som en skole kan gøre Agenda

7 Erhvervsuddannelserne Målsætning er 30 % af en ungdomsårgang Status er 18,5 % Der er i det første år af reformen er der optaget 20% færre over 17 år. 105 uddannelser Gennemsnitlig 3 specialer Talent, højniveau og EUX EUX og praktikpladser Udbudsrunde?

8 Gymnasieuddannelserne Ikke en bibeskæftigelse for erhvervsskolerne. Udsigt til flere elever især på HTX

9 Voksen- og efteruddannelse 2010 1.053.648 kursister 2014 564.186 kursister 2015 488.109 kursister Økonomien svinger op og ned Ingen politiske målsætninger 3 partsforhandlinger - analyser

10 Konsekvenser af uddannelserne Små EUD hold presser økonomien og kvaliteten Voksen- og efteruddannelse er ekstremt usikker Gymnasieuddannelserne fylder mere og mere

11 Økonomi Omprioriteringsbidraget rammer alle taxametre og tilskud – herunder grundtilskud. Provenuet fra omprioriteringsbidraget overføres til Finansministeriet. Kilde: FL15, FFL16 og egne beregninger mio. kr. 2016201720182019 Besparelse på EUD 160320480640 Besparelse på E-GYM 57114170227 Besparelse på AMU/VEU 21426283 Samlet besparelse på erhvervsskoler i forhold omprioriteringsbidraget 238475713950

12 Konsekvenser af økonomien Skolerne skal levere: Mere kvalitet For flere elever For færre penge

13 Tendenser i institutionslandskabet 1. Multi institutioner fx Rybners Mega institutioner fx NEXT - Uddannelse København Udlægning af GF 1 fx Handelsgymnasiet Vestfyn Udlægning af HTX fx Skanderborg-Odder Center For Uddannelse Almene gymnasier der overtager EUD/HHX fx Lemvig

14 Tendenser i institutionslandskabet 2. Nye navne fx De Blå Gymnasium Haderslev Bananer fx ZBC og EUC Sjælland 10. klassecentre fx Learnmark Få almene (STX/VUC) der går sammen med erhvervsskoler

15 Muligheder og barrierer i praksis Per Hansen

16 EUC X-by Overvejelser for institutionssamarbejder

17 Udgangssituation på EUC X-by 1.Demografi: 15 årige 10 årige 2.Hvordan udvikler skolens uddannelser sig Udbud Aktivitet 3.Hvordan er kvaliteten? 4.Økonomi Kort sigt Lang sigt https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zJ RoVKTx725w.ka4VeVXvdfgY&usp=sharing

18 Kommunernes procentvise befolkningstilvækst fra 2013-2023

19 Institutionslandskabet omkring EUC X-by 1.Hvem er vores naboer? Erhvervsskoler Almene gymnasier VUC 2.Hvad er deres udgangssituation? 3.Kommunerne (10. klasse)

20 Konkrete mulighederne 1.Udbyg egen base evt. med 10. klasse 2.Fusion EUC Y-by 3.Tættere samarbejde med EUC Z-by 4.X-Købing Handelsskole 5.Lilleby almene gymnasium 6.VUC Nordnordvest 7.SOSU Sydsydøst

21 Skal – skal ikke Udfyld den udleverede tipskupon Drøft med sidemanden om din skole er fusionsmoden Drøft med de som sidder omkring jer, hvilke informationer I mangler

22 Debat Hvilke refleksioner vil I dele med os andre? Hvilke informationer savner I for at træffe beslutninger? Kan skolerne selv klare at skabe fremtidens institutionslandskab, eller skal de have hjælp? Hvor kontant skal hjælpen være?


Download ppt "Per Hansen Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Lars KunovDanske Erhvervsskoler Fremtidens institutionslandskab: Skal vi giftes eller bare."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google