Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Teopæd og den afsluttende opgave

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Teopæd og den afsluttende opgave"— Præsentationens transcript:

1 Teopæd og den afsluttende opgave
Pædagogikum Studieordning 2014

2 Det overordnede teopæd-spørgsmål
Kan kandidaten analysere og udvikle sin faglige og pædagogiske praksis i relation til fag, elever og skoleform? Udvikling af undervisningspraksis via den afstand, teoretisk distance kan give: 3.personsperspektivet

3 Om prøven i studieordningen
Kandidaten skal på akademisk niveau i opgaven kunne: identificere en relevant almen- og fagdidaktisk problemstilling i relation til egen praksis analysere problemstillingen med afsæt i relevant pædagogisk og didaktisk teori, herunder redegøre for det analytiske grundlags centrale kategorier relatere den pædagogiske og didaktiske analyse til egen undervisningskontekst og -erfaring med henblik på at identificere potentialer for pædagogisk og didaktisk udvikling samt skitsere og vurdere mulige pædagogiske og didaktiske interventioner Den afsluttende prøve består af en skriftlig opgave som afvikles i slutningen af uddannelsens 2. semester. Besvarelsen har et omfang mellem 15 og 20 normalsider, og der er afsat 37 arbejdstimer i en på forhånd fastlagt uge til udarbejdelse af besvarelsen.

4 Opgavebesvarelsen - formalia
Der skrives til den pædagogisk-/didaktisk-kyndige gymnasielærer Mellem 15 og 20 normalsider (2400 anslag pr. side, inklusive mellemrum). Forblad, indholdsfortegnelse, litteraturside og bilag tæller ikke med. Opgaven skrives med noter og litteraturliste Kandidaten skal: demonstrere tilegnelse af bred almenpædagogisk og fagdidaktisk viden demonstrere evnen til at arbejde analyserende og perspektiverende med stoffet, således at der vises overblik over områdets betydning ift. fx fagets mål og skolens samlede mål Tyngden i opgaven skal ligge i afsnit, hvor teori og praksis kobles. Teori som hjemmel fremfor som påstand

5 Opgaveingredienserne
Et tema En problemformulering Et undervisningsforløb NB: brug jeres aktioner, medtag forberedelsen til dem og refleksionerne over, hvad der hændte. – givet (udmeldt i januar) - kandidaten formulerer selv Selvfremstillet Afprøvet eller tænkt

6 Teopæd-opgaven - arbejdsgang
Afgræns dit emne inden for et af de to temaer så du kan anvende din viden om både almenpædagogik og fagdidaktik så du kan reflektere over din egen undervisningspraksis (intenderet og realiseret) i faget/fagene og perspektivere til hele uddannelsen og til gymnasiet som helhed. Tænk hvordan din undersøgelse skal fokuseres Formulér problemformulering (skal ikke godkendes) Find et egnet undervisningsforløb: Beskriv intention bag din planlægning og evt. aktion, lav observationer over, hvad der sker i praksis, skriv evt. dagbog efter de afholdte timer, få evt. andre til at observere, lav måske undersøgelser af elevprodukter. Samarbejd evt. med vejledere/ kursusleder/de andre kandidater på skolen. Vælg DIN litteratur Du sammensætter selv dit prøvegrundlag: Der er ikke krav om en bestemt mængde sider – men husk at demonstrere bredden i uddannelsen. Husk rent faktisk at anvende den litteratur, du vælger. Se på Lectio litteraturlister fra modulerne – også de fagdidaktiske!

7 Problemformuleringen?
Brug måske Hobels model “Når vi nu ved at… hvordan kan det så være…” eller Lav et overspørgsmål - og underspørgsmål eller… Brug pentagonen

8 Vurderingsgrundlag Om du inden for temaet kan:
afgrænse og formulere et didaktisk problem gennemføre en fornuftig analyse og diskussion af det beskrevne forløb, der besvarer problemet har fokus på eleverne, forløb, fag gennem hele opgaven har relevant teoretisk hjemmel i argumentationen perspektivere med henblik på potentielle didaktiske udviklingsmuligheder analyse og disk er er i forlængelse af temaet og som redegør for den teori, hvormed det er set kandidatens begrundede valg

9 Dobbelt genreforventning
Kandidaten skal beherske genrenormer, leve op til diskursfællesskabets normer Kandidaten skal undersøge en sag, søge løsning på et problem Kandidat skal via teopædopgaven som ytring tilegne sig diskursfællesskabets redskaber og dermed opnå agency (blive reflekterende praktiker). Midlet: at forstå og udvikle sin praksis vha. et teoretisk blik – dialektik mellem teori: at anlægge et kritisk blik på og praksis: at udføre. Sprog, tænkning, skriftlighed fordrer eftertanke → læringspotentiale. Udøvende praksis vil suppleret med refleksion i en akademisk forståelsesdimension over praksis føre til professionel kompetence. Vygotsky – internaliseringsproces via mediering - selvrefleksion i artefaktet - teopædopgave – en sproglig disciplin, der afslører et bagvedliggende system.


Download ppt "Teopæd og den afsluttende opgave"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google