Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema."— Præsentationens transcript:

1 Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium

2 Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema  Mere kvalitet i undervisningen

3 Om tid og skema på Nørre G Alle lærere kan aflyse, flytte og oprette moduler og aktiviteter i Lectio Der er tillid til og forventning om, at vi selv holder styr på modultid, elevtid og egen arbejdstid Man kan altid få hjælp af ledelsen

4 Planlægning af forløb Udgangspunkt: Ressourcer samt kernestof og faglige mål, IKKE skema. Overvejelse: Hvor er der fælles interesser og overlap mellem fagene?

5 Planlægning af forløb  Fælles interesser/kernestof er fundet  I hvilken rækkefølge skal stoffet præsenteres og af hvilke lærere?  Hvilke (del)mål arbejdes der efter?  Hvordan skal der arbejdes med stoffet? - Skal der bruges elevtid? - Er der moduler uden lærere?  Evaluering - Herunder medvirkende fags faglige mål  Indret skemaet så det passer

6 Eksempler på forløb  Folketingsvalg: Samfundsfag, dansk, mediefag og matematik  Jagten på den europæiske identitet: Historie, samfundsfag, dansk og mediefag  Litterær minimalisme: Dansk og engelsk

7 Forløb i forbindelse med folketingsvalg - overlap mellem fagene Mediefag, matematik, dansk og samfundsfag  Valgsystemer (samfundsfag og matematik)  Nyhedsformater, nyhedskriterier, kilder og nyhedsformidling – både i teorien og i praktisk produktion (dansk, mediefag og samfundsfag)  Valg, politisk system, dansk politik, demokrati (samfundsfag)  Kvalitative interviews med politikere(mediefag og samfundsfag)  Elevtid: Synopsis med krav fra alle fag udarbejdes på skolen

8 Studietur til Bruxelles ‘Jagten på den europæiske identitet’ INDHOLD:  Jagten på den europæiske identitet (fokus i både samfundsfag og historie)  Historisk baggrund for EU (langt tilbage i tid) – samfundsfag med fra 1950  Viden om EU’s politiske system, institutioner osv. (samfundsfag)  Dokumentarfilm (mediefag og dansk)  Medieværk i dansk: ’Præsidenten’ (bruger samme terminologi/teori som mediefag) OPGAVEN:  Der skal produceres en dokumentarfilm om EU og europæisk identitet  Der skal anvendes samfundsfaglig viden om emnet, og der skal indgå interviews med EU- parlamentarikere (elevernes ansvar at få aftaler). ELEVTID:  Indgår som en del af den samlede tid, der bruges – der skelnes ikke mellem moduler og elevtid.

9 Litterær minimalisme DANSK og ENGELSK  Hvad er minimalisme? – oprindelse, form og indhold, teori (fællesmoduler med begge lærere)  Minimalismens udtryk (særfagligt)  Træne tekstlæsningsværktøjer (dansk og engelsk – begge lærere)  Sammenhæng ml. litteratur og samfund (begge fag, men særfagligt)  Udenlandsk litteratur i oversættelse (dansk)  Elevtid(omlagt): oversættelsesopgave og overvejelser i forbindelse hermed (begge fag - øget sprogforståelse) + litterær analyse (begge fag).

10 Erfaringer  Meningsfuld og vedkommende undervisning  Fagene formulerer sig klarere og mere anvendelses- og problemorienteret.  Formålene med fagene bliver tydelige  Motivation  Øget kvalitet  2+2=5. Undervisningstid som investering  ”[…] almendannelse, viden og kompetencer gennem uddannelsens kombination af faglig bredde og dybde og gennem samspillet mellem fagene”  ”Studiekompetence[og]selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale”

11 Erfaringer  Eleverne glemmer at det er undervisning – men skal bruge alt hvad de har lært!  Styrket fællesskab – lærer-lærer og elev-lærer og elev-elev  Lærerne skal kunne styre deres egen arbejdstid  Man skal turde investere sig selv og sit fag  Tillid, lydhørhed og opbakning fra ledelsen er afgørende

12 Hvad siger eleverne  Vi bliver bedre i fagligt samarbejde  Og lærerne bliver bedre i fagligt samarbejde!  ”Lærerne arbejder godt sammen”  Vi oplever at komme dybere ned i fagene  Vi oplever undervisningen mindre forvirrende  ”Man bliver god til metoder”  ”Det er det bedste forløb vi nogensinde har haft!” (om samarbejdet i matematik, samfundsfag, mediefag, dansk)


Download ppt "Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google