Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSven Hald Redigeret for ca. et år siden
1
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium
2
Undervisningseksperimentarium Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema Mere kvalitet i undervisningen
3
Om tid og skema på Nørre G Alle lærere kan aflyse, flytte og oprette moduler og aktiviteter i Lectio Der er tillid til og forventning om, at vi selv holder styr på modultid, elevtid og egen arbejdstid Man kan altid få hjælp af ledelsen
4
Planlægning af forløb Udgangspunkt: Ressourcer samt kernestof og faglige mål, IKKE skema. Overvejelse: Hvor er der fælles interesser og overlap mellem fagene?
5
Planlægning af forløb Fælles interesser/kernestof er fundet I hvilken rækkefølge skal stoffet præsenteres og af hvilke lærere? Hvilke (del)mål arbejdes der efter? Hvordan skal der arbejdes med stoffet? - Skal der bruges elevtid? - Er der moduler uden lærere? Evaluering - Herunder medvirkende fags faglige mål Indret skemaet så det passer
6
Eksempler på forløb Folketingsvalg: Samfundsfag, dansk, mediefag og matematik Jagten på den europæiske identitet: Historie, samfundsfag, dansk og mediefag Litterær minimalisme: Dansk og engelsk
7
Forløb i forbindelse med folketingsvalg - overlap mellem fagene Mediefag, matematik, dansk og samfundsfag Valgsystemer (samfundsfag og matematik) Nyhedsformater, nyhedskriterier, kilder og nyhedsformidling – både i teorien og i praktisk produktion (dansk, mediefag og samfundsfag) Valg, politisk system, dansk politik, demokrati (samfundsfag) Kvalitative interviews med politikere(mediefag og samfundsfag) Elevtid: Synopsis med krav fra alle fag udarbejdes på skolen
8
Studietur til Bruxelles ‘Jagten på den europæiske identitet’ INDHOLD: Jagten på den europæiske identitet (fokus i både samfundsfag og historie) Historisk baggrund for EU (langt tilbage i tid) – samfundsfag med fra 1950 Viden om EU’s politiske system, institutioner osv. (samfundsfag) Dokumentarfilm (mediefag og dansk) Medieværk i dansk: ’Præsidenten’ (bruger samme terminologi/teori som mediefag) OPGAVEN: Der skal produceres en dokumentarfilm om EU og europæisk identitet Der skal anvendes samfundsfaglig viden om emnet, og der skal indgå interviews med EU- parlamentarikere (elevernes ansvar at få aftaler). ELEVTID: Indgår som en del af den samlede tid, der bruges – der skelnes ikke mellem moduler og elevtid.
9
Litterær minimalisme DANSK og ENGELSK Hvad er minimalisme? – oprindelse, form og indhold, teori (fællesmoduler med begge lærere) Minimalismens udtryk (særfagligt) Træne tekstlæsningsværktøjer (dansk og engelsk – begge lærere) Sammenhæng ml. litteratur og samfund (begge fag, men særfagligt) Udenlandsk litteratur i oversættelse (dansk) Elevtid(omlagt): oversættelsesopgave og overvejelser i forbindelse hermed (begge fag - øget sprogforståelse) + litterær analyse (begge fag).
10
Erfaringer Meningsfuld og vedkommende undervisning Fagene formulerer sig klarere og mere anvendelses- og problemorienteret. Formålene med fagene bliver tydelige Motivation Øget kvalitet 2+2=5. Undervisningstid som investering ”[…] almendannelse, viden og kompetencer gennem uddannelsens kombination af faglig bredde og dybde og gennem samspillet mellem fagene” ”Studiekompetence[og]selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale”
11
Erfaringer Eleverne glemmer at det er undervisning – men skal bruge alt hvad de har lært! Styrket fællesskab – lærer-lærer og elev-lærer og elev-elev Lærerne skal kunne styre deres egen arbejdstid Man skal turde investere sig selv og sit fag Tillid, lydhørhed og opbakning fra ledelsen er afgørende
12
Hvad siger eleverne Vi bliver bedre i fagligt samarbejde Og lærerne bliver bedre i fagligt samarbejde! ”Lærerne arbejder godt sammen” Vi oplever at komme dybere ned i fagene Vi oplever undervisningen mindre forvirrende ”Man bliver god til metoder” ”Det er det bedste forløb vi nogensinde har haft!” (om samarbejdet i matematik, samfundsfag, mediefag, dansk)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.