Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forløb i samfundsfag.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forløb i samfundsfag."— Præsentationens transcript:

1 Forløb i samfundsfag

2 Kort oplæg omkring udviklingen i samfundet fra landbrugs-, industri-, og informationssamfundet.
Kort oplæg omkring institutioners udvikling i Danmark kontra norden og socialiseringsprocessen. Introduktion til forskellige begreber indenfor sociologien, fx primær-, sekundær- og dobbeltsocialisering samt negativ social arv m.m. Begreberne kropsliggøres igennem ”postkort”, hvor eleverne i små grupper skal vise et billede på fx primærsocialisering osv. Billeder findes på negativ social arv samt mønsterbryder og medbringes. Disse billeder bruges til at italesætte viden og dele forståelsen med andre i klasserummet. Opgaver omkring fattigdom, ulighed og sociale grupper, livsstile samt filmklip inddrages. Område: Sociologi

3 Opstart med spillekort, ord fra kreativitetslaboratoriet
Opstart med spillekort, ord fra kreativitetslaboratoriet. At kunne argumenterer og overbevise andre omkring vigtigheden af et ord, fx landsby osv. Alle mulige sjove ord italesættes. Formål: aktivering af den kreative dimension jf. entreprenørskab. Oplæsning og opstart med: ”Til de nysgerrige, en bog om politik”. En god historie, som giver en sjovt indblik i at skulle stemme på et parti eller en politiker. Gennemgang af kapitlet omkring politik, samt vigtige begreber i kapitlet. Ideologi-arbejde i grupper (individuel/fælles brainstorm på begrebet ideologi og hovedideologierne). Grupper arbejder dernæst i ekspertgrupper med én ideologi, hvor de opnår viden. Viden deles i andre grupper. Stikbold - når en spiller rammes, skal spillerne/gruppen svare på oplæste spørgsmål om ideologier. Vinderholdet fortæller om to ideologier og taberholdet om to ideologier og får italesat disse igen. Grupper inddeles og nogle arbejder med lovgivningsprocessen, nogle arbejder med de sidste nye politiske historier, nogle arbejder med rollespil på deltagelses- og konkurrencedemokrati. Vidensdeling på klassen, fx. en gruppe på hvert område fortæller – og der hentes både mere viden samt feedback fra en tilsvarende gruppe med emnet. Gruppearbejde på udvalgte partier i folketinget. Disse fremlægges på klassen, evt. som en pitch. Område: Politik

4 Vi shopper på viden omkring økonomi (elever skriver individuelt deres forforståelse på små gule sedler og klistres på tøjet og de går rundt og shopper). Gennemgang af kapitler om: økonomiske udvikling, det økonomiske kredsløb og de økonomiske mål samt fokus på nye begreber. Eleverne er på begrebsløb – hvor de diskuterer begreberne og hjælper hinanden med deres viden. Rollespil på de forskellige aktør i kredsløbet og sammenhængen. Filmen ”økonomi for dummies 1” inddrages, da den på en humoristisk måde beskriver udbud og efterspørgsel. Inddragelse af ”kort om samfundsfag” (Undervisningsspil Forlaget Columbus), opgaver og nyheder fx Område: Økonomi

5 Samtlige emner sættes i konteksten – Den Pædagogisk Assistents profession.
Fx: Hvorfor skal du vide noget om dette området? Hvordan vil du arbejde med fx demokrati i institutionen? Transfer til praksis


Download ppt "Forløb i samfundsfag."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google