COACHING SD Supervision, Coaching, Mentorskab Elsebet Gjetting Cand.comm. 8. september 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Styr forandring med kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for opgaven at skulle drive et forandringsprojekt Har ansvaret for et forandringsarbejde.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Jespersen & Laursen1 Hvad er coaching? Hvad kan det bruges til? Hvad skal der til for at det virker? Relationen skal være i orden Respekt og tillid så.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Tomms spørgsmålstyper - Du får svar som du spørger!
Lærerens møde med eleven Af Jan Tønnesvang In Press , 16/12-09
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Ungdommens Folkemøde
Karrierelæring på egen krop
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Det gode liv og den etiske fordring
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
DUBU Superbrugerrollen
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Behov, motivation og mestring
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
NLP Master Coach Skab enestående forandringer
Ansvarlig.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Anerkendende pædagogik
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Fælles ledelsesgrundlag
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
PL møde med praksisfeltet
En forhandling – to vindere
Walt Disneys kreativitetsmodel
Temadag 2018.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
En god start på lægelivet
Personlighed og Kompetencer
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Tendenser i forældresamarbejdet
Strategieksekvering DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Kursus for personer med demens og pårørende
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Personaletræf Brogården 2018
Kulturproces step 1 Før måling Efter måling
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

COACHING SD Supervision, Coaching, Mentorskab Elsebet Gjetting Cand.comm. 8. september 2015

Dagens mål er at nå ……  Hvad er coaching?  Menneskesyn & Holdninger & Principper  Udvalgte metoder? o GROW-modellen, blokeringer o Stjernecoaching, forhindringer o Livshjul o Spørgsmål o Værdier o Referencer Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

Og så…. Teori Menneskesyn Principper Metoder Personlig udvikling  Grundindstilling  Værdier (bevidstgøre)  Fokusering  Empati Praksis Coaching og træning Refleksion over praksis Supervision Faglig udvikling Etik & professionalisme Grundindstilling til praksis Samtalestruktur Anvende teori i praksis Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

Hvad er Coaching - nogle definitioner Coaching er en kommunikationsform, der fremmer handling og læring på det personlige og faglige plan, gennem bevidstgørelse, udfordring og motivation. (Gjerde, 2006) Coaching handler om at hjælpe andre med at finde ud af, hvad de vil, hvad der forhindrer dem i at opnå det – og hjælpe dem med at opnå det på en ærlig, effektiv og sjov måde. (Manning, 2005) At opdage og udnytte sit fulde potentiale. (Manning, 2005) Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

Coaching har……  Et Optimistisk menneskesyn  En Løsningsorienteret tilgang  En Søgende tilgang med fokus på Muligheder & Alternativer  En Anerkendende, nysgerrig og empatisk måde at kommunikere på Kilde 1 Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

Mennesket vokser via coaching Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

GROW – modellen Whitmore, Landsberg & Fine (patent på GROW i 2000) Kilde 1 G oal R eality O ption W hen/Wh o/Will Fines 4 kritiske udviklings- niveauer & fejl: G: kommer ingen vegne R: kender ikke den præcise virkelighed O: for få muligheder ml. G & R W: kender ikke næste trin eller mangler forpligtelse til udførelsen Elsebet Gjetting 8. sept Whitmore & Landsberg  MÅL (og langtidsmål)  NU-SITUATION (udforsk, tjek antagelser)  VALG & ALTERNATIVER (brainstorm, forslag, vælg)  PLAN (tid, behov, motivation) & OPSUMMERING (forhindringer & skridt for skridt)

Blokeringer iflg. Landsbergs model kilde 1 1) Problem 2) Ideelt/Ønsket resultat 4) Brainstorm ideer til løsninger 3) Blokeringer: a. Klienten b. Andre c. Situationen Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

Øvelse: GROW G oal R eality O ption W hen/Who/Will MÅL  NU-SITUATION  VALG & ALTERNATIVER  PLAN/OPSUMMERING  Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

Stjernecoaching - 6 trin kilde 2 De 6 trin 1. Sæt mål og nå dem 2. Hvad forhindrer dig? 3. Skab motivation 4.. Bryd mønsteret 5.. Alternativer og Plan 6. Den gode afslutning Metoder Ad 1) Afklar specifikke mål, opnå ønsker evt. via livshjul Ad 2) De 4 undskyldninger: ikke tid, ikke penge, ikke kompetencer, ikke ressourcer Ad 3) Parat  Beslutning  Handling Ad 4) Afdæk hvad & hvorfor  indsigt  virksomt  aktiv ændring Ad 5) Hvad & Hvorfor & Hvordan Ad 6) Forpligtelse, gensidig feedback Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

Mål ift. den ønskede situation  Hvordan vil du gerne have det i stedet for?  Hvad skal være anderledes?  Hvordan ved du når det er opnået?  Hvad er vigtigt ved at få det du ønsker?  Hvad vil andre lægge mærke til?  Hvad er effekten af at opnå dine ønsker og mål?  Evt. hvilke ressourcer vil du så have adgang til? Egne oplevelser/Gjetting Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

Livshjul x x x x Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

Livshjulet ( Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

Forhindringer  Gamle mønstre  Frygt for andres meninger  Prioritering af værdier  Frygt for at mislykkes  Manglende handlekraft  Manglende selvværd  Frygt for ikke at gøre det rigtige  Egne regler (bør og ikke-bør se ud eller være)  Frygt for at miste kontrollen Kilde 2 Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

Eksempel: At tage ansvar Udsigten fra Penthouselejligheden er fantastisk Penthouselejlighed Giver slip på offerrollen, flow, gør mit bedste, kan & vil 1.Sal Tager ansvar for offerrollen (egne reaktioner, følelser, handlinger), motiveret for at gøre noget aktivt Stuen Erkendelse af offerrollen, vælger at gøre ngt. ved det Kælder Offer - frustreret, passiv, giver andre skylden Kilde 2 Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

Spørgsmål skal være……  Positive  Mulighedsorienterede  Tydelige og klare  Varierede  Engagerende  Afpasset situationen  Motiverende  Kortfattede og præcise  Metaforiske, kreative  Konfronterende hvis nødv.  Passende varme  Medfølende  Forstående  Ærlige Kilde 2 Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

Hvad er værdier?  Ledestjerner  Pejlemærker  Det vigtigste  Grundantagelser  Grundlæggende principper  Vejviser for vore handlinger, vurderinger, holdninger Kilde 1 Usynlige værdier Synlige værdier via begrundelser og handlinger Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

 Noget at styre efter  Lettere at prioritere  Giver ord på følelser, intuition, tanker…  Hurtigere nå til målet  Giver vejen mod målet mere nydelse Hvorfor er værdiafklaring vigtig? HVIS – vi arbejder på tværs af værdier kan ubalance opstå - såsom:  Irritation, vrede, ked af det, skyldfølelse, skam…. bevidst eller ubevidst  Indre konflikt (vil-kan-skal)  Manglende sammenhæng ml. det vi ved, føler, gør BALANCE mellem Værdier + Handlinger giver større selvværd, tilfredshed, lykke Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

Øvelse: Værdiafklaring 1) Hvad driver dig fremad og får dig til at stråle? 2) Hvad er vigtigst for dig? 3) Hvad er det værste for dig? (evt. det modsatte af 2) Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

2) Hvilke FÆRDIGHEDER brugte du? Hvad kan du gøre for at få flere positive øjeblikke? Elsebet Gjetting 8. sept. 2015

Referencer 1.Coaching – hvad, hvorfor, hvordan. Susann Gjerde, Forlaget Samfundslitteratur, Coaching. Sofia Manning, Aschehoug, 2005 (e-bog, 2008 & Ny udgave kommer marts 2016) 3.Coaching for viderekomne. Kim Gørtz, Frydenlund, 2008 Der findes et hav af bøger om coaching fx følgende titler: Coach dig selv, Coaching – fokus på samtalen, Systemisk coaching, Narrativ coaching, Psykodynamisk coaching, Coaching – læring og udvikling, Coaching og konflikthåndtering, Praktisk stresscoaching, Kognitiv coaching, Coaching i organisationer, Coaching på jobbet, Ledelsesbaseret coaching, Lederen som teamcoach,……. Elsebet Gjetting 8. sept. 2015