Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Personaletræf Brogården 2018
Afdelingsleder Lykke Eggers Jørgensen Håndtering af følelser - Vrede
2
HVORFOR Baggrund Reflex KRAP Individuelle forløb Copyright
3
9 Lektioner/Reflex Klassisk forløb
Intro til R Genkendelse af kropssignaler Genkendelse af tanker At kontrollere sig selv Assertion At give udtryk for vrede Håndtering af kritik Håndtering af vrede fremover Afslutning/opfølgning
4
Kobling af de to metoder
Kognitiv sagsformulering Fokus på hele mennesket- grundtanken Individuel sagsformulering men specifik mål Kan kobles med Refleks Interview og vurdering Fokus på vrede Håndtering af denne Kan kobles med KRAP
7
Kontrakt Aftalekontrakt Kontrakt
8
2 lektion Genkendelse af kropssignaler Kontrol af vrede
1 lektion – Intro, kontrakter, formål, dagbog udleveres Fokus er følelsen af vrede og signaler kroppen sender Indre og ydre signaler Kroppens fysiske reaktioner Egen bevidsthed Udfordringen er at kende følelsen og kunne sætte ord på det der sker fysiologisk
12
Lektier
13
Lektion 3 Genkendelse af tanker
Repetition – Gentagelse Hjemmearbejde Dagens lektion Vi tænker hele tiden og tanker fører til handlinger. Alle tænker forskelligt om det samme Vi tænker også før og efter en handling
14
Lektier lektion 3
18
Lektier lektion 3 Hinandens årsag Arbejdsark 15
19
Lektion 4 At kontrollere sig
Rep Lektier Dagens lektion Ændre tanker før handling Det er forbundet med følelser at miste selvkontrollen Aktive tanker kan ændre kroppens reaktioner
20
Arbejdsark 16 At tænke impulsivt kontra kontrolleret
21
Arbejdsark 20 Identificere 3 områder
22
Afstresning før og under
Afstresning EFTER – Mindfulness, identificere hvad der får den enkelte i ro Formålet: Man kan ikke være anspændt og afslappet på samme tid. Hjemmearbejde bliver at øve sig i afslapning på egen hånd For og imod Færdighedstræning
25
Lektion 5 Assertion Håndtering af vrede
Passiv Aggressiv Assertiv adfærd Rollespil – Situationer fra hverdagen
28
Lektion 6 At give udtryk for vrede
Situationer der fremkalder negative følelser Følelser og tanker der fremkalder negativ adfærd BUSS-formlen Anden relevant huske-sætning
29
Sig det med Krapper Statements - Assertiv
30
BUSS Udgangspukt i dagbøger - Hvis ingen dagbog – Hverdagsnotater
B- Beskriv udfordringen på en IKKE-fornærmende måde U- Udtryk hvad du føler S- Sig hvad du ønsker den anden skal gøre S- Slutresultat. Hvilke positiv resultat vil det give hvis den anden person gør, som du vil – Giv den anden en positiv grund
31
Lektion 7 Håndtering af kritik
Kritik - Fornærmelse Metoder/hjælpesætninger til at håndtere disse
34
Lektion 8 Håndtering af vrede fremover
Opsummering af redskaber. Læg vægt på det som opleves mest udfordrende – Fokus på det der virker Brug KRAPPERNE til at nedskrive alle de redskaber den enkelte husker
35
Lektion 9 Afslutning Håndtering af autentiske kritiske situationer.
De centrale punkter i forløbet Hvad har du lært? Din evaluering af kurser – Udlever spørgeskema Jeg evaluere på ny – Sammenholder svar fra tidligere Kursusbevis/diplom
36
Tak for jeres tid Justeringer – Hvem er det der skal modtage undervisningen. Dokumentation så kolleger kan støtte/påminde etc Klare aftaler for forløbet Flexibilitet i forhold til tid Alle skemaer kan bruges, når det give mening Husk opfølgning Andre uhensigtsmæssige følelser kan sættes ind – Jalousi Springe ud i det – Turde gå ind i det – Udgangspunkt i den enkelte
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.