Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Personaletræf Brogården 2018

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Personaletræf Brogården 2018"— Præsentationens transcript:

1 Personaletræf Brogården 2018
Afdelingsleder Lykke Eggers Jørgensen Håndtering af følelser - Vrede

2 HVORFOR Baggrund Reflex KRAP Individuelle forløb Copyright

3 9 Lektioner/Reflex Klassisk forløb
Intro til R Genkendelse af kropssignaler Genkendelse af tanker At kontrollere sig selv Assertion At give udtryk for vrede Håndtering af kritik Håndtering af vrede fremover Afslutning/opfølgning

4 Kobling af de to metoder
Kognitiv sagsformulering Fokus på hele mennesket- grundtanken Individuel sagsformulering men specifik mål Kan kobles med Refleks Interview og vurdering Fokus på vrede Håndtering af denne Kan kobles med KRAP

5

6

7 Kontrakt Aftalekontrakt Kontrakt

8 2 lektion Genkendelse af kropssignaler Kontrol af vrede
1 lektion – Intro, kontrakter, formål, dagbog udleveres Fokus er følelsen af vrede og signaler kroppen sender Indre og ydre signaler Kroppens fysiske reaktioner Egen bevidsthed Udfordringen er at kende følelsen og kunne sætte ord på det der sker fysiologisk

9

10

11

12 Lektier

13 Lektion 3 Genkendelse af tanker
Repetition – Gentagelse Hjemmearbejde Dagens lektion Vi tænker hele tiden og tanker fører til handlinger. Alle tænker forskelligt om det samme Vi tænker også før og efter en handling

14 Lektier lektion 3

15

16

17

18 Lektier lektion 3 Hinandens årsag Arbejdsark 15

19 Lektion 4 At kontrollere sig
Rep Lektier Dagens lektion Ændre tanker før handling Det er forbundet med følelser at miste selvkontrollen Aktive tanker kan ændre kroppens reaktioner

20 Arbejdsark 16 At tænke impulsivt kontra kontrolleret

21 Arbejdsark 20 Identificere 3 områder

22 Afstresning før og under
Afstresning EFTER – Mindfulness, identificere hvad der får den enkelte i ro Formålet: Man kan ikke være anspændt og afslappet på samme tid. Hjemmearbejde bliver at øve sig i afslapning på egen hånd For og imod Færdighedstræning

23

24

25 Lektion 5 Assertion Håndtering af vrede
Passiv Aggressiv Assertiv adfærd Rollespil – Situationer fra hverdagen

26

27

28 Lektion 6 At give udtryk for vrede
Situationer der fremkalder negative følelser Følelser og tanker der fremkalder negativ adfærd BUSS-formlen Anden relevant huske-sætning

29 Sig det med Krapper Statements - Assertiv

30 BUSS Udgangspukt i dagbøger - Hvis ingen dagbog – Hverdagsnotater
B- Beskriv udfordringen på en IKKE-fornærmende måde U- Udtryk hvad du føler S- Sig hvad du ønsker den anden skal gøre S- Slutresultat. Hvilke positiv resultat vil det give hvis den anden person gør, som du vil – Giv den anden en positiv grund

31 Lektion 7 Håndtering af kritik
Kritik - Fornærmelse Metoder/hjælpesætninger til at håndtere disse

32

33

34 Lektion 8 Håndtering af vrede fremover
Opsummering af redskaber. Læg vægt på det som opleves mest udfordrende – Fokus på det der virker Brug KRAPPERNE til at nedskrive alle de redskaber den enkelte husker

35 Lektion 9 Afslutning Håndtering af autentiske kritiske situationer.
De centrale punkter i forløbet Hvad har du lært? Din evaluering af kurser – Udlever spørgeskema Jeg evaluere på ny – Sammenholder svar fra tidligere Kursusbevis/diplom

36 Tak for jeres tid Justeringer – Hvem er det der skal modtage undervisningen. Dokumentation så kolleger kan støtte/påminde etc Klare aftaler for forløbet Flexibilitet i forhold til tid  Alle skemaer kan bruges, når det give mening Husk opfølgning Andre uhensigtsmæssige følelser kan sættes ind – Jalousi Springe ud i det – Turde gå ind i det – Udgangspunkt i den enkelte


Download ppt "Personaletræf Brogården 2018"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google