Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan motiverer vi de unge?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan motiverer vi de unge?"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan motiverer vi de unge?
Rasmus Schiellerup - Hvordan motiverer vi de unge? STU-træf - Vingsted 4. April

2 Præsentation og rammesætning Relationer er guld
Dagens program Præsentation og rammesætning Relationer er guld Motivation – 3 fokuspunkter Opsamling og tak for i dag

3 Motivation …hvad er det?

4 Forståelse af motivation
Definition: Motivation handler om ”den energi eller anstrengelse, som man lægger for dagen(…) og hvordan denne energi kan stimuleres.” Christer Stensmo, Pædagogisk filosof, KvaN, nr 24, 2004 Ældre forståelse af motivation Motivation er en fast størrelse. Menneskers motivation styres af ydre – positive eller negative – påvirkninger. Nogle mennesker er generelt motiverede og andre er ikke. Når mennesker ikke engagerer sig, er det et tegn på manglende motivation. Nyere forståelse af motivation Motivation er ikke en fast størrelse. Den er dynamisk. Menneskers motivation er et resultat af deres samlede erfaringer, fordi de over tid former deres selvopfattelse og overbevisninger. Langt de fleste mennesker er som udgangspunkt motiverede for at lære.

5 Relationer er guld

6 UNGDOMSFORSKNING Unge efterspørger nysgerrige og fagligt dygtige voksne, der gider at tale med dem, og som tør at sætte rammer for dem. Unge er primært sammen med jævnaldrende Unge vil gerne tale med voksne, men det er jer, der skal tage initiativet. Kilde: Søren Østergaard, Center for ungdomsstudier

7 SØREN KIERKEGAARD Merevidende Ligeværdig Ydmyg
“Sandheden om al hjælpekunst”

8 Fortæl om en god relation du har, eller har haft, til et barn eller en ung.
Øvelse

9 Fysisk spejling Verbal spejling Fælles følelser Ægte nysgerrighed
Opskriften på dyb bølgelængde Fysisk spejling Verbal spejling Fælles følelser Ægte nysgerrighed

10 Motivationsforskning
”…motivationsforskere har siden slutningen af 1980’erne udført en omfattende empirisk forskning, som viser, at unge, der er indremotiverede, klarer sig bedst… Kilde: Ågård, Dorte, Motivation, Frydenlund, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg universitet

11 Hvad gør I for at motivere de unge?
Spørgsmål Hvad gør I for at motivere de unge?

12 Motivation – 3 fokuspunkter:
1.Det skal give mening 2.Fokus på processen 3.Mestringsoplevelser

13 Det skal give mening! ”Det er utroligt, hvad et menneske kan, blot det føler, at der er en mening med modgangen eller lidelsen.” Kilde: Søren Kierkegaard, filosof,

14 Det skal give mening!

15 Fokus på processen

16 Eksempler på personrettet ros
Hold da op, hvor er du sej… Du er simpelthen så klog… Du fanger tingene vildt hurtigt…

17 Eksempler på procesros
- Jeg er imponeret over, at du ikke giver op, selv om det er svært. Nu begynder det at give pote. - Jeg er vild med, at du er så grundig, når du skal… - Det var sør’me en kreativ løsning. Hvordan fandt du frem til den ide?

18 “Mestringsforventninger er et resultat af mestringsoplevelser”
Albert Bandura – self efficacy “Mestringsforventninger er et resultat af mestringsoplevelser”

19 Giv de unge medbestemmelse Giv de unge et passende ansvar
Mestringsoplevelser Giv de unge medbestemmelse Giv de unge et passende ansvar Husk at fejre succeserne

20 Jeg kan jo ikke… ”ENDNU”

21 Hvad er det vigtigste I tager med jer fra i dag?
Tal med en makker Hvad er det vigtigste I tager med jer fra i dag?

22 TAK FOR I DAG!

23 Dorte Ågård, Motivation, Frydenlund, 2014
Litteratur Dorte Ågård, Motivation, Frydenlund, 2014 Søren Østergaard, Ung i en præstationskultur – Jagten på kontrol, tryghed og frikvarter, Ungdomsanalyse.nu, 2016 Daniel Goleman, Social intelligens, Borgen 2006

24 Sandheden om al hjælpekunst
At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han — men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaaer. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke. Vil jeg alligevel gjøre min Mere-Forstaaen gjældende, saa er det, fordi jeg er forfængelig eller stolt, saa jeg i Grunden istedetfor at gavne ham egentligen vil beundres af ham. Men al sand Hjælpen begynder med en Ydmygelse; Hjælperen maa først ydmyge sig under Den, han vil hjælpe, og herved forstaae, at det at hjælpe er ikke det at herske, men det at tjene, at det at hjælpe ikke er at være den Herskesygeste men den Taalmodigste, at det at hjælpe er Villighed til indtil videre at finde sig i at have Uret, og i ikke at forstaae hvad den Anden forstaaer. Søren Kierkegaard, dansk teolog og filosof,


Download ppt "Hvordan motiverer vi de unge?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google