Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?

2 God kommunikation er resultatet af klare mål, forventningsafstemning og en god proces

3 Det overordnede mål er ens for alle, motivationen for at være med er vidt forskellig
En skilsmisse i mellem form og indhold

4 - KOMMUNIKATIONS RÅDGIVER
- INSTRUKTØR - COACH Mette Rix Kommunikationsrådgiver og instruktør

5 Dagens program: Vi er forskellige typer
Vi har forskellige behov og ønsker Hvordan udnytter vi det?

6

7 Hvad vægter vi højest? De visionære Vil høre de virkelig store tanker og visioner bag dit budskab: Er der et højere mål, som dit budskab flugter med? tænker bredt (på landsplan, på verdensplan) tænker langt (om 20 år, eller for 100 år siden) tænker stort (fantaserer, bruger metaforer etc.) Vil ikke høre detaljer/praktik De følelsesorienterede Vil vide, hvilke følelser og menneskelige oplevelser der ligger bag dit budskab. Hvad gør din viden eller dit budskab ved os som modtagere og hvordan? De vil høre om hvordan tingene føles, opleves og påvirker vore relationer. De fakta-interesse Fakta, tal, statistikker Hvad siger videnskaben? Hvad ved man om emnet? Bruger ordet ”man” i stedet for ”jeg” Praktikerne Vil høre om processen Planerne Fordelingsnøglerne Hvem gør hvad, hvornår Hvordan planerne hænger sammen

8 Øvelse Hvad synes du er vigtigst at få med, hvis en skulle forklare dig om et nyt projekt? (vælg en type) 1. Vælg en tidsholder 2. Tænk et minuts tid over hvilken type du selv er. Og hvad du ikke er. Prøv at analysere en af dine med-soroptimister på samme vis. 3. Tag en runde ved bordet. Max 2 minutter pr person (tidsholders ansvar)

9 De 6 forskellige behov

10 1. Anerkendelse Behov for at få personlig opmærksomhed, ros. F.eks. at lægge eget navn til projekter 2. Samhørighed Behov for at føle at man hører til, f.eks. gode kollegaer, stærk familie, klub etc. 3. Tryghed Behov for at føle sig tryg og sikker, f.eks. finansielt, stabile rammer, lange kontrakter 4. Variation Behov for afvekslende og skiftende (ikke nødvendigvis nye) udfordringer i hverdagen. F.eks. afvekslende arbejdstider 5. Udvikling Behov for at lære, forbedre og udvikle sig. F.eks. kurser, forfremmelser, nye oplevelser 6. Bidrage Behov for at give eller gøre en forskel, dvs. at sætte andres/andets behov for sine egne. F.eks. frivillig i Røde Kors.

11 (vælg 3 i prioriteret rækkefølge)
Øvelse Hvis du skulle begynde et nyt job eller projekt i morgen, hvilket behov ville være vigtigst for dig? (vælg 3 i prioriteret rækkefølge) 1. Tænk over det et minuts tid. 2. Fortæl din sidemand om dit valg (5 minutter i alt for begge to) 3. Fremlæg din sidemands valg, som du har hørt det (en runde på ca. 2 minutter til hver) BORDETS TIDSHOLDER STYRER TIDEN (øvelsen varer 15 min. i alt)

12 Bidrage Netværke Inspiration

13 Bidrage Netværke inspiration

14 Fordi vi er forskellige typer, med forskellige behov, må vi lave en fleksibel konstruktion, der imødekommer alles behov og tidens tendens

15 Hvad er facilitering/mødeledelse?

16 Processer der passer Formøder /indhold Drejebog
Processer der passer til indholdet Styring på mødet

17 Forskellige typer mødeprocesser
Bidrage At generere idéer At planlægge At informere At inspirere/udfordre Netværke At erfaringsudveksle At hjælpe hinanden : Runden To gratis konsulenter Reflekterende team

18 Øvelse 1. Vælg en mødeleder 2. Diskutér: Hvad er et godt møde? Hvad er et dårligt møde? Mødeleder sørger for at alle kommer til orde (i 10 minutter)

19 Forskning viser, at mødedeltagere generelt ønsker følgende: At mødet starter og slutter til tiden At oplæg og input er relevante og forholdsvis korte At få mulighed for at ’oversætte’ ny viden til egen situation At få mulighed for at bidrage med egen erfaring og ekspertise At omgås andre At mødet faciliteres (processen styres) HVILKE PROCESSER HAR I SELV AFPRØVET I DAG?    

20 Mødeleder uddannelse

21 I skal udfordre jeres rammer, få dem til at arbejde med jer, ikke mod jer. Der skal være ægte plads til forskellige mål ved møderne


Download ppt "Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google