Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Det gode liv og den etiske fordring
Anne-Marie S. Christensen, lektor, ph.d. Filosofi, IKV, Syddansk Universitet
2
Hvad skal vi tale om … Forholdet mellem det gode liv og etikken
Ikke om gud… Indkredsning af det gode liv? Det gode liv ifølge dydsetikken Martha Nussbaum og kapabiliteter
3
Fire dimensioner i det gode liv
‘Eudaimonia’: Det vellykkede liv, generel blomstring (Aristoteles og Nussbaum) Lykke: Psykisk blomstring Mening: Det meningsfulde liv Den etiske fordring, moral, værdier 5. Ydre goder…
4
Aristoteles f.kr. Det gode liv Dyderne / moralen
5
Aristoteles Hvad stræber vi efter? Hvad er målet for vores handlinger?
Et gode: Det for hvilket noget gøres, formål Nogle goder er midler, andre mål Det ultimative gode må være alle handlingers mål Eudaimonia [oversættes ofte med lykke, men egentlig det gode eller vellykkede liv]
6
Hvad kendetegner eudaimonia, det gode liv?
Ønskeligt Endeligt, selvtilstrækkeligt Involverer menneskets særlige evne: fornuften Skal vurderes i et helt liv Bør suppleres med ydre goder og held
7
Elementer i ‘et godt liv’ ?
Aristoteles: Retorikken (uddrag)
8
Aristoteles’ bestemmelse af det gode liv i Retorikken …
Lykken Sundhed og skønhed Rigdom Venner … men også: Anseelse Handlekraft Det sjældne, usædvanlige Det der ærgrer ens fjender og glæder ens venner etc., etc. Dyder (retfærdighed, mod, gavmildhed, ærlighed etc.) Retfærdighed (det gode for samfundet)
9
Aristoteles’ bestemmelse af det gode liv i Retorikken …
Er det et problem at listen er indholdsbestemt? Hvorfor blande moral ind i spørgsmålet om det gode liv?
10
Hvad kendetegner eudaimonia, det gode liv?
Aristoteles’ definition: Eudaimonia er ‘En sjælsaktivitet i overensstemmelse med dyden…’, dvs. dydig aktivitet
11
Dydsetikkens dobbelte tese
Dyden gør sin bærer til et moralsk godt menneske Dyden er en nødvendig del af et godt liv Dyder/værdier og det gode liv hænger sammen Men er tese 2) plausibel? Altid for alle mennesker? Bestemt ikke! Eksempler? Generelt for de fleste? Argumenter?
12
Argumenter for den dobbelte tese:
Vi finder det vigtigt at vores børn er dydige Dyderne er vores bedste bud på at opnå et godt liv (sundhedsanalogien) Selve ideen om et godt menneskeliv trækker på ideer om hvad der er værdifuldt/dyderne
13
Eksempler på dyder…
14
Aristoteles om dyderne
Karaktertræk Regulerer følelser/valg i middelvej ml. mangel & overdrivelse Relativ til den konkrete person Bestemt af et ‘rationelt princip’, altså fornuftsbestemte Et godt liv for mennesker – fordi det er i overensstemmelse med vores særlige funktion/natur, nemlig fornuften
15
Dyderne forudsætter ‘Learning by doing’…
At man har tilegnet sig korrekte vaner eller dispositioner At man udøver dyden – det er en aktivitet At man er motiveret af dyden At man har karakteristiske holdninger og følelser At man handler af de moralsk rigtige grunde Forudsætter phronesis, praktisk fornuft
16
Kapabilitets-tilgangen til det gode liv
17
Grundlæggere Amartya Sen (1933-). Økonomi, filosofi.
Martha Nussbaum (1947-) Filosofi, feminisme.
18
Kapabilitets-tilgangen adresserer to spørgsmål:
a) Økonomisk: Hvordan måle livskvalitet i samfund? BNP? Nytte-mål? Problemer? Fokus på gennemsnit, ikke på individer a) Filosofisk: Hvordan opnå retfærdighed for mennesker? Nødvendigt at forstå det gode liv for mennesker sådan at det tillader autonome livsvalg
19
Nussbaum: Hvad er kapabiliteter?
En kapabilitet er en evne/mulighed for at fungere Kapabiliteter er ikke udskiftbare, ikke sammenlignelige og kan ikke måles ud fra adgang til ressourcer Vi har brug for en objektiv liste over kapabiliteter Listen må være … Abstrakt og general Reviderbar Tillade pluralisme i livsvalg (modsat Aristoteles’ liste)
20
Nussbaums liste over grundlæggende kapabiliteter
Liv Kropslig sundhed Kropslig integritet Sanser, forestillingsevne & tænkning Emotioner Praktisk fornuft Tilknytning: a. At kunne leve med andre b. At have socialt grundlag for selvrespekt Andre arter og omverden Leg og fritid Kontrol over ens omverden: a. Politisk b. Materielt
21
Kapabilitets-tilgang: Fundamentale antagelser
A. Kapabiliteter er værdifulde mål! Fokus på reelle, indviduelle muligheder B. Kapabilitets-tilgangen tillader pluralisme i livsvalg C. Retfærdighed kræver at alle har kapabiliteter over en minimumsgrænse
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.