Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse."— Præsentationens transcript:

1 Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

2 Sådan bruger du værktøjskassen
Du kan plukke de modeller og slides fra værktøjskassen, som du finder relevante i din undervisning Sæt ind i PowerPoint-præsentationen, der hører til temaet – eller udlever som handouts Klip ud hvad du har brug for Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

3 Regulering af følelser
Fornuft Følelser Pointen er at følelserne ”trækkes ind i fornuften” Således at vi naturligvis stadig har følelser, men håndterer dem Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 3

4 Betydningen af positive og negative følelser
Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

5 Eksempler på følelser Negative Vrede / irritation Frustration
Angst / frygt Kedsomhed Foragt Væmmelse Pinlig Skyldfølelse Had Mistro Ensom og afvist Trist Stresset og overvældet Positive Morskab / skæg og ballade Forundring Inspiration Tilfreds Opstemt og ivrig Taknemmelig Glæde Interesse Kærlighed, nærhed Tillid Stolt og selvsikker Sympati og medfølelse Lettelse Eksemplerne er taget fra Modified Differential Emotions Scale Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

6 Hvorfor er det vanskeligere?
Mennesker med EUPF Har en vedholdende ustabil selvopfattelse eller selvfornemmelse, tvivler ofte på sig selv og kan have svært ved at beslutte noget Svinger mellem ekstremer af idealisering og nedvurdering af andre, hvilket igen præger det, der sendes tilbage fra de andre omkring mennesket med personlighedsforstyrrelsen Oplever og forestiller sig at blive forladt. Sætter sig i og fastholder let usunde relationer for at undgå at være alene Når livet smerter, reageres med destruktive løsninger og det opleves ikke som muligt at kunne påvirke og præge situationen. Man oplever at ”være” sine følelser og kan ikke umiddelbart andet en følge disse. Kan ikke i situationen ”huske” der findes andre følelser. Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

7 Opfattelsen af følelser Hvorfor er det vanskeligere?
Det hensigtsmæssige Mange med emotionelt ustabil personlighedsstruktur Registrerer følelsen og kan oftest forholde sig til den før beslutningen om hvilken reaktion Kan mærke, regulere og reagere ud fra egen følelse, andres følelser og den aktuelle sammenhæng Oplever situationer, der opstår ud fra de aktuelt oplevede realiteter (giver fælles reference når man efterfølgende taler om det skete) Følelsen bliver sandheden, og reaktionen svarer til graden og typen af følelsen Kan mærke, men følelsen er ikke altid i overensstemmelse med den aktuelle situation, og reaktionen kommer straks og ufiltreret, så udtrykket bliver ”ved siden af” den aktuelle sammenhæng Kan miste realitetssansen og blive psykotisk i svære situationer og dermed reagerer på basis af de psykotiske fantasier Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

8 Forsvarsmekanismer Bedst egnet til handout MODNE
(Men ikke nødvendigvis hensigtsmæssige) UMODNE (Kendetegner ofte mennesker med borderline) Sublimering – frustration bliver til præstation Fortrængning – man glemmer det, man ikke kan håndtere Intellektualisering – følelser behandles formelt Rationalisering – besværlige følelser bekæmpes med fornuft Isolering – forbindelsen mellem oplevelse og følelse brydes Reaktionsdannelse – man reagerer modsat det, man egentlig ønsker Splitting – personens følelser og forestillinger splittes i sort/hvid-tænkning om sig selv og sine omgivelser. Kan ikke integrere både negative og positive sider i sig selv og andre Idealisering – personen tillægger sig selv eller andre overdrevne positive egenskaber Devaluering – personen tillægger sig selv eller andre overdrevne negative egenskaber - værdiløse og betydningsløse Benægtelse Projektion – man tillægger andre sine egne ubehagelige følelser Projektiv identifikation – det andet menneske ”tager imod” følelsen Acting-out – personen handler impulsivt uden refleksion og uden omtanke for negative konsekvenser Autistisk fantaseren – personen trækker sig tilbage i stedet for menneskelig kontakt, direkte handling og problemløsning Bedst egnet til handout Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

9 Opmærksomhedsøvelse 5 følelser ligger hvor?
For megen □ Tilpas □         frygt        For lidt □ Tilpas □         begær Tilpas □         glæde       Tilpas □        sorg       Tilpas □         vrede   ►► Du kan teste flere gange dagligt og arbejde på at øge eller mindske følelsen bevidst Denne øvelse foreslås brugt gennem ugen, når en kraftig følelse opstår. Ved at ”træne” denne form for bevidsthed omkring følelsens niveau kan du regulere den ved at føle efter. Se også under Tema 6 om opmærksomhed. Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

10 Den kognitive model TANKER FØLELSER KROP ADFÆRD
Hvad der går gennem hovedet på dig. FØLELSER Hvilket humør du er i. Hvordan du "har det". KROP Hvordan du mærker følelsen. Din energi ADFÆRD Det du gør og siger Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

11 Regulering af følelser
Intensitet Patient med borderline Normalt stresset i en periode Tegn evt. denne figur på tavle eller whiteboard Bemærk at vi vil komme nærmere ind på denne model I Tema 6 Afslappet person Kedelig? Tid Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse Version oktober 2012 11

12 Ekstra forslag til hjemmeopgaver
Disse hjemmeopgaver involverer venner og/eller familie Tal med en ven eller familiemedlem om, hvordan de havde det i går eftermiddags: Spørg på en nysgerrig og ikke-vidende, ikke-fordømmende måde og forsøg at få fat i så meget som muligt af stemninger, tanker og følelser. Noter dine egne oplevelser i forbindelse med dette og hvordan det føles for andre. Vælg en situation, du har oplevet med en af dine nærmeste, hvor dine følelser blev sat i gang i negativ retning. Gå tilbage til vedkommende og spørg igen på en nysgerrig og ikke-vidende, ikke-fordømmende måde, og forsøg at få fat i, hvilke stemninger, tanker og følelser den anden fik i situationen. Hvilke har I begge haft? Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse


Download ppt "Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google