Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”"— Præsentationens transcript:

1 Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Konflikten bliver en magnet Man har selv ret Det oprindelige problem er glemt og man husker kun det negative, den anden lige har gjort mod én 7. Polarisering Der er ikke plads til begge i samme rum F.eks. at man undgår at komme til samme møder, eller muren ml. Israel og de besatte palæstinensiske områder 6. Åben fjendtlighed Vreden har overtaget F.eks. mobning og kamp om forældremyndighed Man vil skade modparten Moderate udskilles som forrædere 4. Samtale opgives Det nytter alligevel ikke Ørerne falder af Upræcis kommunikation, kommunikerer ved handling Undgår hinanden Taler om og ikke med hinanden Søger forbundsfæller Uoverensstemmelse – vi vil ikke det samme Man mærker et kropsligt ubehag 2. Personificering – det er den andens skyld Bevægelse fra ”det var mærkeligt” til ”du er mærkelig” Negative følelser for den anden som person Sårethed og forsvar, betvivle den andens motiver og karakter Mere fokus på relationen end på sagen 3. Problemfeltet udvides Gamle sager inddrages og huskes Brug af ord som aldrig og altid bør ringe alarmklokker Forskelle i værdier og normer danner baggrund for fordomme om modparten HUSK: Dér hvor man begynder at generalisere/hvor problemfeltet udvides er dér hvor fordommene kommer ind hvis der er forskellige værdier og normer på spil mellem de to parter i en situation. Her bliver forudopfattelser nemt til forDOMME om den anden. Efter gennemgang af trin: Konflikt kan bevæge sig op og ned, fra 1-4 konflikthåndtering, fra 5-7 konfliktmægling med upartisk part som begge har tillid til.

2 Dimensioner i konflikter
Instrumentelle konflikter - om konkrete mål, strukturer, procedurer Håndtering: Forhandling Ønsket resultat: Blive enige, komme videre Interessekonflikter – om fordeling af ressourcer opfattet som sparsomme Ønsket resultat: En aftale Værdikonflikter – om personlige/kulturelle værdier man vil slås for Håndtering: Åben kommunikation, dialog Ønsket resultat: Gensidig forståelse Personlige konflikter – om identitet, selvværd, tillid, loyalitet Ad 1: Rene konflikter ikke forurenede af negative følelser, personificering. Ofte forekommende og fåtal leder til fjendskab. Ad 2: Konkurrence om f.eks. penge, tid plads – arbejdsplads løn, arbejdstid, videreuddannelse – i større målestol om vand/naturressourcer Ad 3: Hvad er rigtig/forkert – hvad er tarveligt, uanstændigt, hvad kan man? Ofte tale om moralske og etiske modsætninger – traditioner, religion, politisk overbevisning, menneskerettigheder. Ad 4: En dimension, der ofte forpester hverdagen og skaber enorm forvirring. Dybe og ofte skjulte følelser spiller en rolle: regner de andre mig for noget, foragter de mig, kan jeg stole på dem? Anerkendelse, respekt, deltagelse, Christian Jungersens ”Undtagelsen” som smukt eksempel på denne dimension af konflikter. OFTE 3 og 4 hvor man går op af trappen og her der skal gribes ind: kræver DIALOG Ofte består en konflikt af flere dimensioner, men det er vigtigt at kunne skelne – har man i et tværkulturelt møde forskellige værdier og normer vil man ofte opfatte det som en interessekonflikt – som man burde kunne aftale sig ud af – men det er ofte HER at kommunikationen går galt, fordi den anden part vil opfatte det som en personlig konflikt om der overhovedet er plads til sådan én som mig her. Hvad kræves så?

3 Reaktioner på konflikt
Undvige Flygte, tage maske på, bøje af, aflede, glatte ud, ignorere, fortrænge, bruge ironi, undskylde. Angribe Give igen med samme mønt, angribe, true, fysisk og psykisk vold, sarkasme, true. Møde konflikten åbent Erkende uenighed, undersøge, turde spørge, være tydelig


Download ppt "Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google