Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj 2015. Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Møde med science-kommuner I Region Hovedstaden vedr. evaluering
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Arbejdspladsudvikling
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Observation af din/andres undervisning –
Projektlederens rolle(r)
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
At udforske sin egen praksis
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
At arbejde med forandringsteorier
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Om indsatsteori.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Intro til Doku:SEN  Statistik  Evaluering og Narrativer  Intro til Indsatsteori  Indsatsteori.
Inklusion: Workshop 2 ”Mangfoldighed skaber værdi” - modeller for organisering af inklusionsarbejdet på efterskolerne HUI LI, (CAND. MAG I PÆDAGOGIK OG.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Fortællerum og tendenser  Tegn og succeskriterier  Indsamlingsmetode – intro  Spørgeskemaer.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Doku:SENtorium Onsdag d. 3. februar Program for dagen  Velkommen og Fortællerum  Genopfriskning – Formålet med Doku:SEN  Evalueringsspørgsmål.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Fortællerrum  Den narrative samtale  Samtalesalon Frokost  Spørgeskema  Interviews.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde.
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Opsamling  Sparringsrum 2 & 2  Tegn og succeskriterier Frokost  Klargøring.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
INDSATSTEORI I UNGNORD EKSEMPLER – UDFORDRINGER - FORDELE.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
LUVM Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. januar Program for dagen  LU rum  Fortællerrum  Bytte – Bytte  Samtalesalon  Indsatsteori som redskab i.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
DokuSENtorium Tirsdag d. 16. august Program  Velkommen  Opsamling fra sidst v/Louise  Sparringsrum – Antagelser og virkninger  Sparringsrum.
Indsatsteori for årshjulet (EN)
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Kort om mig: Oprindeligt udd cand.scient.pol
SUF - gevinstrealisering
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Indsatsteori for Statistik
Lærere og team arbejder videre
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Velkommen til.
Greater Copenhagen – Klar til Smart Vækst Smarte affaldsløsninger – seminar nr november 2017 Data drevne affaldsløsninger.
Vidensbaseret praksis i botilbud
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Evaluering af Billund Builds Nature Karin M. Villumsen, CoC Office
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj 2015

Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring mellem ungdomsskoler Indsatsteori – ekstra opgave? Vejen til succes? Opsamling

Siden sidst Hvad er lykkedes? Hvilke indsigter har I opnået? Hvad har overrasket jer mest? Har arbejdet med indsatsteori medført nye overvejelser? Hvad er udfordringen? Hvilke tiltag er blevet gjort ift. at arbejde ud fra en indsatsteoretisk tilgang?

Hvor langt i processen er I? Fase 1 Trin 1 Fase 1 Trin 2 Fase 2 Trin 1 Fase 2 Trin 2 Fase 1 Trin 1 Fase 1: Opstil en indsatsteori Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering Fase 2: Evaluering og erfaringsopsamling Trin 1: Foretage evaluering Trin 2: Erfaringsopsamling

Tendenser i indsatsteorierne Formål - Udfordring - Aktivitet –Præcis formuleret Antagelser –Mere skarphed og præcision –Udtryk hvorfor I gør som I gør Tegn –Der skal være tegn på essentielle punkter i jeres indsatsteori – inkl. kortsigtede virkninger –Kan en udefra observere jeres tegn?

Indsatsteori Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningerne? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Tegn Succeskriteriu m Dataindsamlin gs-metode Tegn Succeskriteriu m Dataindsamlin gs-metode

Introduktion til succeskriterier Succeskriterier hænger sammen med tegn Tegn = neutrale –Hvad skal I kunne observere, når I evaluerer? Succeskriterier = værdisættende –Hvor mange gange skal I observere det for at jeres indsats er en succes? At ungerne deltager i undervisning skaber grundlag for læring Tegn Ungerne møder op Succeskriterium 50 % af ungerne deltager i undervisningen

Introduktion til succeskriterier Kvantitative succeskriterier –Fokus på antal og omfang Kvalitative succeskriterier –Fokus på indholdsmæssige forandring og tilvækst At ungerne deltager i undervisning skaber grundlag for læring Tegn Ungerne møder op Succeskriterium 50 % af ungerne deltager i undervisningen

SMARTe succeskriterier S – specifik M – målbart A – Attraktiv R - Realistisk T – Tidsbestemt

Introduktion til indsamlingsmetode Formål er at indsamle viden om jeres indsats Hvilken viden har brug for? Kvantitative succeskriterier = kvantitative indsamlingsmetoder Kvalitative succeskriterier = kvalitative indsamlingsmetoder

Introduktion til indsamlingsmetode Billeder, film og tegninger Observationer og logbøger Interview –Individuel interview –Gruppeinterview –Fokusgrupper –Narrativ evalueringssamtale Spørgeskema –Tilfredshedsmålinger

Indsatsteori i praksis Christian N. Mikkelsen

Succeskriterier Hvornår er I tilfredse med –Aktiviteterne? –Antagelserne? Hvornår er antagelserne opfyldt tilfredsstillende? Indsamlingsmetod e Hvad ønsker I konkret at opnå af viden? Hvilken form for dokumentation har I brug for? Samt hvilken indsamlingsmetode er den bedste til at indhente denne dokumentation?

Frokost

Sparring mellem ungdomsskoler Formål: At få sin indsatsteoris sammenhæng udfordret af personer udefra 1. Ungdomsskole A forklarer sin indsatsteori 2. Ungdomsskole B stiller uddybende spørgsmål og giver feedback til Ungdomsskole A

Opsamling på sparring Hvordan gik det? Hvad overraskede jer? Er der noget nyt I blev opmærksom på?

Indsatsteori = ekstra opgave? Hvordan bliver arbejdet og opgaverne ifbm indsatsteori naturlig del af jeres hverdag?

Pause

Vejen til succes? Hvilke egenskaber skal der til for, at jeres indsatsteorier lykkedes? –Struktureret? Organiseret? –Forståelse? Fleksibilitet? –Ansvarlighed? –Forandringsvillig? Har I personer I jeres organisation med de egenskaber?

Alternativ løsning Muligheder Hele forløb Enkeltydelser Workshop Temaer PR Evaluering Spørgeteknik Skriftlighed og rapportskrivning

Opsamling Hvad lykkedes for jer i dag? Hvad bliver udfordringen fremadrettet? –Hvordan har I tænkt her at imødekomme udfordringen? Hvor har I brug for assistance fremadrettet?

”Årscyklus” for 2015/16 ArrangementDato for 2015/16Fase OpstartsworkshopTirsdag 17. martsFase 1 Doku:SENtoriumOnsdag 27. majFase 1 (Konference) Narrativ workshopTorsdag 13. augustFase 1 Doku:SENtoriumTorsdag 29. oktoberFase 2 Doku:SENtoriumOnsdag 3. februarFase 2 Doku:SENtoriumOnsdag 6. aprilFase 2 KonferenceOnsdag 8. juniFase 2

Tak for i dag