Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBirgit Hansen Redigeret for ca. et år siden
1
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april 2016
2
Velkommen Program for dagen Opsamling Sparringsrum 2 & 2 Tegn og succeskriterier Frokost Klargøring af indsatsteori Dataindsamling & evalueringsspørgsmål Startskema
3
Indsatsteori Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningerne? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Tegn Succeskriteriu m Dataindsamlin gs-metode Tegn Succeskriteriu m Dataindsamlin gs-metode
4
Opsamling fra sidst Hvor er I henne I processen? Udfordringer? Løsninger? Spørgsmål? Fase 1 Trin 1 Fase 1 Trin 2 Fase 2 Trin 1 Fase 2 Trin 2 Fase 1 Trin 1 Fase 1: Opstil en indsatsteori Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering
5
Sparringsrum 2 & 2 Fremgangsmåde Find sammen 2 & 2 Hvem er A? Hvem er B? B starter med at forklare A’s indsatsteori (7 min) Dialog: Havde B fat i det rigtige? Fik A nogle indsigter om sin indsatsteori? 2 ting som A kan arbejde videre med (7min) Gentag hvor A forklarer B’s indsatsteori
6
Pause
7
Introduktion til tegn & succeskriterier Tegn og succeskriterier hænger sammen Tegn = neutrale eller objektive Hvad skal I kunne observere, når I evaluerer? Succeskriterier = værdisættende Hvor mange gange skal I observere X for at jeres indsats er en succes? Kvantitative succeskriterier Fokus på antal og omfang Kvalitative succeskriterier Fokus på indholdsmæssige forandring og tilvækst
8
Indsatsteori i praksis – tegn og succeskriterier Tekst
9
Tegn Afholdelse af juni-konference Hovedformål Finde ud af hvad de unges udbytte af at deltage i US- aktiviteter er Tilbyde og facilitere redskaber og metoder til medlems- skolerne til at frembringe viden om de unges udbytte At skabe mening og forståelse for dokumentations -behovet vil føre til motivation for at dokumentere Et attraktivt udstillingsrum for Doku:SEN- skolerne skaber motivation for at frembringe valid viden om de unges udbytte Alle medlemsskoler bruger Doku:SEN Indsam.metode Spørgeskema, digitalt, okt-nov Antagelser Kortsigtede virkninger FormålAktiviteter Udfordring Langsigtede virkninger Doku:SEN- skolerne får viden om de unges udbytte USF videreformidler viden om de unges udbytte Omverdenen efterspørg, hvad de unge får ud af at deltage i aktiviteter i US, og det kan statistikken ikke vise. Underformål Stille redskaber og metoder til rådighed for US, der kan indsamle viden om de unges udbytte af deltagelsen, som kan videre- formidles på lokalt såvel som landsplan At skabe rum til refleksion og sparring forståelse for og udvikling af brugen af redskaber og metoder Alle medlemsskoler kender til Doku:SEN Doku:SEN- skolerne har implementeret redskaber og metoder USF’s interessenter efterspørg viden, indsamlet via Doku:SEN Kendskab til Doku:SEN blandt medlemmerne Doku:SEN- skolernes regelmæssige og systematiske brug af redskaber og metoder sikrer valide resultater En regelmæssig opfølgning sikrer brug af redskaber og metoder samt fremdrift i processen Skolerne bruger redskaber og metoder mere end 1.sæson/årshjul Tegn Skolerne bruger redskaberne og metoderne Tegn USF følger op mundtlig og skriftlig Tegn Medlemmerne kan gengive hvad Doku:SEN er Indsam.metod e Spørgeskema, digitalt, okt-nov Tegn Medlemmerne kan gengive hvad Doku:SEN er Indsam.metod e Spørgeskema, digitalt, okt-nov USF modtager viden om de unges udbytte 1-5 år 6-8 år Succeskriteriu m Halvdelen af skolerne i årshjulet er med efter jul Indsam.metod e Opgørelse / sammentælling Indsatsteori for årshjulet (EN) Succeskriteriu m USF modtager viden fra 15% af skolerne Indsam.metod e Opgørelse / sammentælling
10
Optælling af kursuslister (år nul: 2013/14) At få ungdomsskoler til at indberette valide data inden deadline (1/10) At skabe en valid, kvantitativ opgørelse over ungdoms- skolernes aktivitetsniveau så hurtigt som muligt efter endt skoleår USF faciliterer processen omkring at indhente valide data Klar kommunikation fører til forståelse af og indblik i processen Regelmæssig kontakt til ungdomsskolerne og opfølgning sikrer indberetning af data inden for deadline Ungdomsskoler bruger aktivt statistik- vejledningen Ungdomsskoler indberetter valide data Afholdelse af statistik- workshop Ungdomsskoler bruger USF ved tvivlsspørgsmål USF bruger mindre tid på validering Efter 5 år har 60% af ungdomsskolern e været til statistik- workshop Alle ungdomsskoler har indberettet pr. 1/10 USF har kontaktet max 50% af medlemsskolerne i valideringsfasen Antagelser Kortsigtede virkninger Formål AktivitetUdfordring Langsigtede virkninger At skabe sparringsrum for medlemsskoler fører til forståelse af og indblik i statistikken Mulighed for hurtig og direkte kommunikation med ”eksperter” i statistik skaber valide data USF følger systematisk op på manglende indberetninger USF videreformidler data/resultater Medlemsskolern e indberetter valide data inden for deadline USF’s interessenter efterspørger viden som er indsamlet gennem statistikken Medlemsskoler klargøre data løbende USF kan hente opdateret statistikdata løbende Antagelser Valideringsar k 1-3 år 4-6 år Indsatsteori for Statistik
11
SMARTe succeskriterier S – specifik M – målbart A – Attraktiv R - Realistisk T – Tidsbestemt
12
Hjælpespørgsmål Tegn Hvad skal I kunne observere, når I evaluerer? Hvilke tegn kigger I efter? Hvor skal I kigge hen? Hvad skal I kunne iagttage for at vide, at aktiviteten, antagelserne og virkningerne finder sted? Succeskriterier Hvor mange gange skal I observere ”tegnet” for at jeres indsats er en succes? Kvantitative succeskriterier Fokus på antal og omfang Kvalitative succeskriterier Fokus på indholdsmæssige forandring og tilvækst Find tegn og succeskriterier
13
Frokost
14
Klargøring af indsatsteori til evaluering Er kæden sammenhængende? Hvad vil I gerne måle på? Hvad er vigtig viden at få? Hvad er knap så vigtig? Hvis du ikke kan forklare det simpelt, har du ikke forstået det – Albert Einstein Fase 1 Trin 1 Fase 1 Trin 2 Fase 2 Trin 1 Fase 2 Trin 2 Fase 1 Trin 1 Fase 1: Opstil en indsatsteori Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering
15
Klargøring af indsatsteori til evaluering Hvad er Riskus’ erfaringer?
16
Dataindsamlingsmetode og evalueringsspørgsmål Kvantitativ metodeKvalitativ metode IndsamlingsmetodeObservation - Optællinger Spørgeteknik - Spørgeskema Observation - Feltnoter Spørgeteknik -Interview -Narrativ tilgang DataNumerisk (tal)Non-numerisk (ord) DataanalyseStatistiske metoderKodning Kategorisering KvalitetskriterierReliabilitet Validitet Troværdighed Gennemsigtighed Sammenhæng UndersøgelsesfeltBreddenDybden
17
Evalueringsspørgsmål / Problemformulering Hvilken viden vil I gerne have fat i? Hvad har I brug for svar på? OBS! Begræns jer! Hvad er det vigtigste at vide? Hvilken form for viden vil I bruge fremadrettet? Jeres redskab = indsatsteorien Virkningerne Antagelser Hvorfor nulpunkt kan være vigtig
18
Evalueringsspørgsmål / Problemformulering Hvilken viden vil I gerne have fat i? Hvad har I brug for svar på? OBS! Begræns jer! Hvad er det vigtigste at vide? Hvilken form for viden vil I bruge fremadrettet? Jeres redskab = indsatsteorien Virkningerne Antagelser Hvorfor nulpunkt kan være vigtig Arbejd sammen Formulering af evalueringsspørgsmål -Hvilket post-it vil I evaluere? -Hvilken viden har I brug for?
20
EvalueringsspørgsmålOperationaliseringSpørgsmål Hvordan understøtter Doku:SEN ungdomsskolerne? GenereltKøn? Alder? DeltagelseHar du deltaget i hele forløbet? EvalueringserfaringSkala 1-4: Hvor meget evaluerede I inden din deltagelse i Doku:SEN? Den evaluerede aktivitet / hold Hvilken viden har du fået? Strukturen i Doku:SENSkala 1-4: Hvad synes du om længen? Redskaber i Doku:SEN1-4: Brugt indsatsteori? FremtidenOpstille indsatsteori? Eksempel
21
Pause
22
Startskema Hjælperedskab Indsatsens betegnelse: Hvilket fokusområde? Hvad er indsatsen? Formålet med indsatsen: Målgruppen: Samarbejdspartnere: Hvem er involverede i indsatsen? Indsatsens rammer: Fagligt indhold og sammenhæng i indsatsen: Forventede effekter (succeskriterier) af indsatsen: Krav og forventninger til underviseren: Hvilke metoder anvendes/er i spil? Eks: statistiske, pædagogiske, didaktiske. Hvorfor virker denne indsats? Hvilke mekanismer synes især at have indflydelse på udfaldet? Hvordan virker denne indsats? Hvilken forskel gør indsatsen for eleverne? Hvilke positive indvirkninger har indsatsen for de unge? Hvad siger de unge? Hvordan oplever de unge indsatsen? Hvad er godt? Hvorfor er denne indsats god? Evt. konkrete fortællinger, observationer, interview med de unge – Opfølgning på indsats og evaluering: Hvilken forskel gør denne indsats i forhold til faglig løft? Styrker ved netop denne indsats: Udviklingspotentiale: Mulige udviklingsområder? Hvad kan vi gøre bedre? Hvad kan der udvikles på?
23
Dataindsamlingsmetode og evalueringsspørgsmål Spørgsmål??
24
Opsamling på dagen Evaluering af i dag Godt – mindre godt – hvad kunne forbedres? Opgave til næste gang (onsdag d. 25. maj) Hvilken post-it vil I evaluere? Formulerer evalueringsspørgsmål KonferenSEN 8. juni 2016 Månedssamtaler fra juni Spørgsmål
25
Tak for i dag … og på gensyn d. 2. maj 2016
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.