Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kvalitative og kvantitative undersøgelser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kvalitative og kvantitative undersøgelser"— Præsentationens transcript:

1 Kvalitative og kvantitative undersøgelser

2 Anvendelse Kvalitativ
Anvendes til at opnå indsigt af dybdegående og eksplorativ karakter. Kvantitativ Anvendes til at kortlægge en gruppe af personer på en række ensartede kvantificerbare variable.

3 Indsigt Kvalitativ Besvarer ofte spørgsmål som ”hvad”, ”hvorfor” og ”hvordan”. Fx: Hvordan opfattes mærket X? Dvs. indsigt der går i dybden. Læs mere om kvalitative markedsanalyser. Undersøge de latente holdninger Kvantitativ Besvarer typisk spørgsmål som ”hvor mange” og ”hvor meget”. Fx: Hvor mange kender mærket xxx? Dvs. indsigt der går i bredden. Læs mere om kvantitative markedsanalyser. Undersøger de manifeste holdninger

4 Metode Kvalitativ Opnår indblik i personers indre følelser og motiver. Får viden om personerne på det latente niveau og finder frem til dybere behov og præferencer, hvilket er afgørende faktorer for købsbeslutning og præferencedannelse. Er kendetegnet ved åbenhed og en udforskende tilgang, hvor der tages udgangspunkt i målgruppens egne beskrivelser. Resultaterne kan ikke generaliseres. Kvantitativ Opnår viden på det manifeste niveau om en bred og repræsentativ skare af personer. Data kan således kvantificeres og resultaterne generaliseres. Kvantitative markedsanalyser anvendes endvidere ofte til at teste foruddefinerede hypoteser og er dermed ikke af eksplorativ karakter.

5 Indsamlingsformer Kvalitative Interviews Fokusgruppe-interviews
Observation Workshops M.fl Kvantitative Spørgeskema Wox-pop Statistik Telefoninterviews M.fl

6 Husk at være kritisk! Fejlkilder
Hvis du filmer et interview, kan kameraets tilstedeværelse påvirke interviewpersonen. Så er det ikke sandhed men en påvirket sandhed du får. I et fokusgruppeinterview kan de andre deltageres tilstedeværelse påvirke interviewets udfald – vær ALTID opmærksom på dette. Vær kildekritisk. Grav dybere – spørg ind og kom i dybden i kvalitative metoder

7 Huks at være selvkritisk
Fejlkilder Din tilstedeværelse påvirker også udfaldet og gør den indsamlede data mindre sandfærdig. Det er næsten umuligt at være helt objektiv – men gør et forsøg Og vær ærlig, hvis du ikke var objektiv – så skriv, hvordan det påvirkede resultatet.

8 Kvalitative metoder

9 Interview Vælg deltagere der repræsenterer målgruppen.
Vær altid klar til at stille uddybende spørgsmål – og følg aldrig din spørgeguide slavisk! Gør dig umage for at din deltager føler sig tryg. Stil hv-spørgsmål. Test dine spørgsmål på en, så du finder eventuelle mangler. Gør dig overvejelser om, om du vil filme, optage eller på andre måder dokumentere interviewet. Sørg for at have gode citater, du kan bruge til din opgave. Overvej i hvor høj grad du vil forberede og styre interviewet. Hvad vil du have ud af det? Hvem interviewer du?

10 Observation Deltagende eller ikke deltagende?
Overvej hvordan du vil dokumentere dine undersøgelser. Video? Noter? Andet? Overvej hvordan dette valg påvirker dine resultater. Overvej praktisk ting som: Hvor længe du vil observere. Hvad du vil være ekstra opmærksom på. Hvordan skal din observation planlægges og udføres?

11 Fokusgruppeinterview
Interview hvor du interviewer mere end én deltager ad gangen. Overvej hvordan du vil dokumentere det. Overvej hvem dine deltagere skal være. En blanding af målgruppen? Repræsentanter af et bestemt segment af målgruppen? Lead-users? Skal interviewet være struktureret eller ustruktureret?

12 Kvantitative metoder

13 Spørgeskema Hvem skal spørges? Hvor mange svar vil du mindst have?
Hvor mange skal du sende spørgeskemaet ud til? Test spørgeskemaet (gerne flere gange) inden det sendes ud. Overvej hvor lang tid dit spørgeskema skal tage at besvare. Overvej igennem hvilke kanaler dit spørgeskema skal formidles.

14 Statistik Vær kildekritisk.
Undersøg og overvej detaljerne omkring den fundne statistik: Alder Geografi Demografi Osv.

15 Hvornår vælges hvad? Jeg vil lære min målgruppe bedre at kende…
Jeg vil vide, om hvad de synes om mit produkt… Jeg vil vide, hvordan mine konkurrenter takler problemet… Hvordan bruger mine kunder mit produkt? Passer mit produkt til min målgruppe? Hvilket produkt laver jeg til denne målgruppe? Hvordan får jeg denne målgruppe til at blive kunder hos mig?


Download ppt "Kvalitative og kvantitative undersøgelser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google