Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And"— Præsentationens transcript:

1 Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Workshop 4: Video club – med fokus på autonomi Proces OG Produkt på samme tid. Vi har rigtig gerne villet afprøve en række ideer om, hvorledes man kan udvikle læreres tænkning og praksis i forbindelse med elevers motivation i undervisningen. Det handler primært om, hvorledes teoretisk og praktisk viden kan kobles til ny og overskridende praksis. Samtidig har vi både et ønske og et krav om at stå med et bæredygtigt uddannelsesmodul, når vi er færdige. Ideelt set et produkt, som vil kunne udbydes til skolebaseret efteruddannelse i DK efterfølgende – og sekundært fordi vi har forpligtiget os til at levere en færdig efteruddannelsespakke til det europæiske S-TEAM-samarbejde. S-TEAM står for….., er et samarbejde mellem 25 Europæiske universiteter og forskningscentre. Mest relevant for Jer er det S-TEAM, som betaler Jeres frikøb med samt alle øvrige udgifter. Det dobbelte sigte betyder, at vi undervejs både vil samle empiri ind for at dokumentere processen, men også gerne vil kunne bruge det i produktet. Fx vil vi gerne kunne bruge illustrative (korte) video-clips som materiale i den endelige efteruddannelsespakke.

2 Program for workshop 4 Introduktion: Video Club – hvordan gør vi? (10 min) Video Club øve-runde i plenum: Volunteer? (40 min) Fokusering & fokuserende redskaber Refleksive grupper Pause (15 min, inkl. opbrud til Video Club grupper) Video Club grupper (4 runder a 25 min) Opsamling og evaluering af første Video-Club runde (10 min) Aftaler og opgaver til næste gang (5 min)

3 Video Club – praktiske procedurer
Ønskes: Støttende og lydhørt miljø Analytisk, reflekterende tilgang Udviklingsorienteret dialog Roller: Facilitator (styrer Video Club strukturen, især tid & fokus) Deltagende lærere: Fungerer på skift som Video Fokus Person (VFR) Fungerer på skift som Første Responsgivere (som har set videoen på forhånd & lægger ud i responsrunderne) Struktur: Video Fokus Personen introducerer (max 5 min): Hvorfor dette video-clip? hvilket motivationsaspekt tænkes video-klippet at belyse & hvad ønsker han/hun i særlig grad at få tilbagemelding på? Videoen vises (2-5 min pr. lærer, gerne et par kortere, sammenhørende klip) Umiddelbare spørgsmål og afklaringer? (hvad sker her? samt respons hvor VFP har ønsket det) Analytiske foci og perspektiver? (gense evt. videoen først) : Diagnose & analyse: (hvad handler det om? Ud fra et elevperspektiv hhv. et lærerperspektiv? – I termer af teori (fx via CARTAGO I+II)?) Handlemuligheder og alternativer for læreren? (erfaringsbaseret hhv teoretisk begrundede)

4 Video Club øve-runde med Refleksionsgrupper
Optakt: Video-Fokus personen sætter scene og motivationsmæssigt fokus. Video-clips ses. Dernæst: Diskussionsrunder i refleksionsgrupper. Spørgsmål som kan bidrage til afklaring ift. det ønskede fokus? (2 min, I får lov til at stille de 1-2 vigtigste i plenum) Erfaringer og praksisrelaterede overvejelser ift. fokus? (5 min, pas på med ”Gode Råd”) Teoretiske bud på forståelse og handlemuligheder? (5 min, Til plenum: 1 bud på teoretisk forståelse og 1forslag til alternativ handling)

5 Arbejdsopgaven til denne video-workshop (A 4.0)
FORARBEJDE: - Et video clip(s) på sammenlagt 2-5 minutter hvor der sker noget interessant mht. autonomi og styring Deklarere baggrunden for udvælgelsen af clip'et - Formulere 2  spørgsmål, som I gerne vil diskutere med os andre. Hvad er det I gerne vil have respons på – eller idéer og inspiration til? I VIDEOKLUBBEN: I præsenterer på skift jeres video clip ca. 25 minutter til hver præsentation Ïndledningsvist bruger fokus-personen 5 minutter på at præsentere sit motivations-mæssige fokus og sætte scenen i forhold til det valgte clip 5 min til visning af video clip 15 minutter til efterfølgende diskussion: Diskuter de to aktør-spørgsmål Første responsgiver Loyalt-kritisk & ikke dømmende respons, opklarende spørgsmål & egne erfaringer Hvad står der på arbejdsarket?

6 Opsamling af motivationspointer fra Video Club diskussionerne
Grupperunde: Hvad tager I med af ideer, overvejelser og problemstillinger ift. at skabe motivation gennem elev-autonomi? Det teoretiske blik på praksis: CARTAGO som fokus?

7 Motivations-fokus via CARTAGO
(Form II) (Form I) 2 min Hanne Med udgangspunkt i pragmatiske motivationsteori har vi

8 Evaluering af første video-runde
Hvordan vurderer I udbyttet af: At se egen undervisning “udefra”? At udvælge, reflektere, fremlægge og diskutere egne video-udklip? At se og diskutere video-klip fra andres undervisning?

9 Video Club opgave til Workshop 5
Motivationsfokus IBSE og den individuelle motivation (målorienteringer, årsagstilskrivning) Interaktion (lærer-elev, elev-elev) 2. Planlæg med dette fokus. Vær konkret: Hvor kommer Jeres fokus til udtryk? hvilke tiltag og konkrete handlinger prøves af? Gennemfør og video-film undervisning Udvælg video-sekvens (max 2 stk, ialt 2-5 min) med motivationsfokus) Medbring: plan, begrundelser, video til næste workshop


Download ppt "Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google