Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Evaluering af Billund Builds Nature Karin M. Villumsen, CoC Office

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Evaluering af Billund Builds Nature Karin M. Villumsen, CoC Office"— Præsentationens transcript:

1 Evaluering af Billund Builds Nature Karin M. Villumsen, CoC Office

2 Billund Builds Nature Vi ønsker at øge kendskabet til, forståelsen af og den praktiske anvendelse af læring gennem leg igennem hands-on aktiviteter i de formelle læringsmiljøer i Billund Kommune. Læringsmiljøet i Billund Builds skal understøtte Billund Kommunes politikker og strategier for dagtilbud og skoler, herunder skolepolitik, dagtilbudspolitik, program for læringsledelse, børnesyn, inklusion, pædagogisk grundlag og fremtidige politikker og strategier på området. (fra programbeskrivelsen af BBN)

3 Læringsmiljøet De fagprofessionelles opgave er både at rammesætte, organisere og tilrettelægge et eksperimenterende læringsmiljø af høj kvalitet, hvor alle er med. Deruover skal de træde nysgerrigt, spørgende og vejledende ind i læringsmiljøet og deltage på læringsmiljøets præmisser: Et læringsmiljø, hvor børnene / de unge er er aktører, ”forskere” og medskabere af eksperimenterende læreprocesser. Et læringsmiljø, der er kendetegnet ved en legende tilgang til læring, et læringsmiljø, hvor de fagprofessionelle er med-legende og med-eksperimenterende, og hvor de fralægger sig rollen som ”vidende” eller ”bedre vidende”. Et læringsmiljø, hvor de fagprofessionelle stiller krav og har positive forventninger til børn og unge samt støtter og forstærker uventede ideer. Et læringsmiljø, hvor man ser fejl som positive aspekter af en læreproces, og hvor fejl betragtes som potentiale for udvikling, forandring og innovation.

4 Evalueringens formål og design
Viden om hvordan de fagprofessionelle bedst kan facilitere og gennemføre læringsforløb, som er: åbne og samskabte med børn kreative og skabende legende og eksperimenterende Indikatorer og fortællinger om, hvad der virker i forskellige kontekster

5 Evalueringsdesign Virkningsevaluering:
sammenhænge mellem indsats og virkninger til organisatorisk læring Participatorisk evaluering: Deltagelse i evaluering – formativt og lærende proces

6 Evaluering: hvordan Før Data fra T2 Data fra Trivselsmåling
Reg af temaer, antal, kompetenceklip (spørgeskema) Boston: fotos, observationer, refleksionsnoter Under Planlægning uge 1-4: sammenhæng i tiltag, formal, mål, metoder, tegn, inddragelse af børn Uge 5: observation, samtaler, log, dok af process og produkter Film (børnejournalister) + prof. filmhold. Efter Fokusgruppeinterviews børn, personale, ledelse Forløbsbeskrivelser Film, cases, udbyggede indikatorer og tegn, metodeoversigt, rapport, oplæg og materialer til debat og videre udvikling

7 Evalueringsforløbet i BBN og hvem gør hvad?
CoC office i samarbejde med Ineva: materiale til personalets dokumentation; spørgeskema om klip; observationer, fokusgruppeinterviews, indikatorer mv. Rapport og anbefalinger – også til videre proces med fokus på kompetenceudvikling og implementeringsmodeller Personale og børn bidrager med dokumentation/data til evaluering: Aktivitetslog (proces); forløbsbeskrivelser; feedbackmetoder; inddragelse af børn; produkter; tegn på kreativitet, playful learning, samskabelse og faciliterende rolle Kommunale konsulenter bidrager til baseline (T2, Trivselsmåling) Børnejournalister + prof. Filmhold laver filmmateriale, der kan anvendes til oplæg og debat i videre udvikling, til brug for kompetenceudvikling og aktionslæring

8 Metoder og materialer Læringsdimensioner: indikatorer og tegn
Beskrivelse af læringsforløb i BBN, uge 5 Dokumentation, feedback, evaluering

9

10

11

12

13 SMTTE-model

14 Dokumentation Fotodagbog eller fotovæg: Fotos af proces og produkter (børn og voksne), fx dokumentationsvæg med billeder/fotos af proces og produkter Beskrivelse af forløb med mål, indhold og metoder Aktivitetslog til børn og voksne, fx GLK model: Gjort: hvad har vi gjort? Lært: Hvad har vi lært? Klogt: Hvad vil være klogt at gøre? Kan bruges dagligt sammen med børnene og som log i teamet/individuel daglig opsamling. Fysisk eller digitalt Portefølje: børnene udvælger materiale/dele og beskriver/fortæller hvorfor Brug evt. lydoptagelser, billeder, tegninger, ord, tal, ting osv. Tegn på legende tilgang, på kreativit og på samskabelse. Brug skemaerne.

15 Evaluering og feedback
Før- og eftervurderinger af læringsmål. Hurtig børnerefleksion/respons på fx forståelse: thumps up/down/sideways. 4 hjørner: børn kan gå til forskellige hjørner som 4 vurderingskriterier. Få børnene til at sætte lidt flere ord på deres valg af hjørne. Børnene kan give feedback til hinanden på deres arbejdsproces, fx ved at tage udgangspunkt i produktets design/status på proces, fotos/billeder af proces og produkt. Fokusér og tildel gerne roller: interviewer, interviewee, observatør (samler op). Voksen feedback på børnenes proces og produkter som spørgsmål der virker til at engagere, uddybe, oplyse, refokusere, undre og forstå nye tilgange/muligheder. Rundgang til hinanden som fx procespræsentationer/pitstop: tydelig tid og roller samt fokus for respons/feedback. Mini-interviews med fast interviewguide med 2-3 spørgsmål. Observationer af udvalgte processer, fx legene tilgang, kreativitet og samskabelse. Lav en væg eller et sted i rummet, hvor børnene kan gå hen for at hente råd, sparring osv.

16

17

18 Kilde: Lene Skovbo Heckmann: Den gode vurderingspraksis, Dafolo

19 Anvendelse Udsnit af selvevalueringsmateriale til fælles læring og inspiration Kompetenceudvikling og kapacitetsopbygning: mellem uge 5 og 5 Deltagelse i evaluering for at forbedre indsatser og metoder fremadrettet Videndeling og modeller til videre implementering: sammenhæng til øvrige indsatser og kerneopgaver


Download ppt "Evaluering af Billund Builds Nature Karin M. Villumsen, CoC Office"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google