Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SUF - gevinstrealisering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SUF - gevinstrealisering"— Præsentationens transcript:

1 SUF - gevinstrealisering
At skabe reel værdi i organisationen, hos medarbejdere og borgere Tilgodese organisationens behov At løse de rette problemer / anvende muligheder Præsentationen er en introduktion til gevinstrealisering og en skitse til hvordan der arbejdes med identifikation og håndtering af gevinster i projektet Formålet med projektet er …>det aktuelle formål projektet skal arbejde ud fra< (Det skal beskrive den situation, som organisationen i fremtiden ønsker at stå i) Det første organisationen skal , er at identificere de problemstillinger/ udnytte nye muligheder, som projektet skal adressere. (Dermed tages der udgangspunkt i den situation, som organisationen står i på det tidspunkt, hvor projektet startes op. Der skabes enighed om hvad man ønsker at opnå).

2 2 pointer Gevinstrealisering handler om, at man som organisation har et mindset, der er værdiorienteret I en værdiorienteret organisation arbejdes der både med kvantitet og kvalitet. ”Hvorfor” er kernen i den historie organisationen, og dermed projektet, skal kunne fortælle i formålet med indsatsen Gevinstrealisering skal være med til at svare på: Hvordan skaber vi mest værdi for pengene? Er vi enige om hvilke værdier vi vægter? Hvordan arbejder vi smartere sammen for at opnå disse værdier? Hvordan gør vi værdierne styrende i hverdagen? Hvordan gør vi værdierne målbare? Gevinstrealisering hjælper med at operationalisere arbejdet med gevinster (Gevinster er mål for forandringens (IT-implementeringens) forretningsmæssige værdi. Metoden danner et rum for formulering af effekter på kort og lang sigt og altså efter projekter er overdraget til drift. Ledelsen holdes fast på at forfølge mål. Indsigt om impact og organisatoriske hensyn øges) Gevinstrealisering tilbyder en struktureret tilgang, der kan hjælpe jer med at skabe værdi i jeres forandringsinitiativer

3 Vores mantra Fokus på gevinstrealisering
betyder fokus på forandringsledelse, der igen betyder forankring af projekternes leverancer, hvilket er en forudsætning for at opnå værdi Gevinstrealisering ”Hvorfor” gør vi det, skal kunne kommunikeres klart og tydeligt. Og kommunikeres igen og igen. ”Hvorfor” skal tale til både hjernen og hjertet. (Der skal skabes et udgangspunkt, hvor organisationen har lyst til at være med på rejsen). Nye ting skaber ikke i sig selv forandringer. Organisationens (projektets) mål og strategier er initiativernes omdrejningspunkt. De forandringer dette kalder på, sætter forandringsledelse helt centralt i arbejdet med at få de ønskede gevinster realiseret. (Forankring sker når organisationen ser fordelene og efterspørger gevinsterne). Tidsperspektiv Gevinstrealisering skal integreres i projektet fra starten og samtidig have fokus på at gevinsterne først høstes efter projektet er lukket ned. Gevinsterne skal leve i organisationen fremover.

4 Det handler altså om mennesker og om at skabe værdi for og hos dem
Det handler om… Arbejdet med gevinstrealisering skal være dybt forankret i driften, der hvor gevinsterne ønskes og værdien skabes. Det er ledelsen og de enkelte medarbejdere der skal se formålet og have lyst til at arbejdet med værdiskabelsen. Det handler altså om mennesker og om at skabe værdi for og hos dem – og det er de mennesker, der skal realisere værdien, der er helt centrale

5 Hvilke typer af gevinster taler vi om?
Kvantitativ/Økonomiske Kvalitativ/ikke-økonomiske Det er væsentligt, at vide gevinster både kan være kvalitative og kvantitative. Begge parametre skal figurere i BC

6 Hvad er en positiv gevinst?
Gevinst er den målbare forbedring, som er resultatet af en forandring Gevinst opfattes som en fordel for en eller flere interessenter Gevinst bidrager til at opnå en eller flere af organisationens mål/strategier Måske er det muligt at identificere mange gevinster ifm. et projekt, men det anbefales kun at fokusere på 4- 6 gevinster. Det er bedre at lykkedes med få end ikke at lykkes med mange gevinster.

7 Hvad er en negativ gevinst?
En negativ gevinst er den målbare forringelse, som er resultatet af en forandring En negativ gevinst opfattes som en ulempe for en eller flere interessenter En negativ gevinst modvirker opnåelsen af en eller flere af organisationens mål/strategier Det er vigtigt at identificere de negative gevinster En negativ gevinst vil optræde og skal dermed håndteres (Planlæg hvordan I vil tage hånd om dem, og gør det synligt, så den minimeres mest muligt. ( det skaber tryghed og ro))

8 Livscyklus Identificer Vurdér Planlægning Realiser Evaluer Formål Problem Hvad er problemet? Hvilke drivere ses, og hvad er konteksten Hvad er formålet Hvorfor laver vi dette projekt, hvad er meningen? Positive og negative gevinster kan vi sige noget om hvad vi vil opnå, hvordan effekten kan ses? Vurdering Hvor meget griber det ind i nuværende praksis, hvem går det ud over? Planlæg realiseringen Hvornår tænker vi, at vi vil kunne måle effekten? Realisering Hvem skal måle effekten - og hvordan skal det ske? Evaluering Hvordan skal vi bruge viden fra andre gevinstrealiseringer Cyklussen arbejder med 7 elementer, som alle er lige vigtige. Det er en proces som man skal igennem flere gange, både under og efter forandringsprojektet.

9 Gevinstrealiseringsprocessen
Workshop 1 Gevinstkort Workshop 2 Gevinstbeskrivelse Udarbejdelse af Gevinstplan Opfølgning For at få identificeret og beskrevet de rigtige gevinster anbefales en proces med 3 workshops. Workshop 1 – dannelse af gevinstkort den ….. Formidling i organisationen …. Workshop 2 – beskrive gevinsterne den …… Formidling i organisationen …… Udarbejdelse af gevinstplan den …. Formidling i organisationen …..

10 Tak for opmærksomheden
Husk at det hele starter og slutter med at gevinsterne skal efterspørges.


Download ppt "SUF - gevinstrealisering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google