Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGudrun Frank Redigeret for ca. et år siden
1
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen
2
Formål med seminardagene •at styrke og kvalificere arbejdet med realkompetencer i region Midtjylland •at uddanne og organisere en medarbejder- gruppe ved hvert VEU-center, der har særlig viden og kunnen inden for feltet •at organisere et samlet korps på tværs af de 3 VEU-centre •at skabe grundlag for erfaringsudveksling, koordinering og udvikling af den gælden praksis med realkompetencevurderinger
3
Temaer for de 5 dage 1.Introduktion til RKV - Hvad er og hvad kan den anden vej til kompetence- udvikling? 2.Planlægning af realkompetence- vurderinger - Hvordan kan planlægningen sikre kvalitet i vurderinger og processer? 3.Metoder og modeller - Hvad er hensigtsmæssige dokumentations- og vurderingsmetoder? 4.Institutionelle strukturer og organisering - Hvordan kan sikres kvalitet i sagsgange og klarhed i roller og ansvar? 5.Uddannelsessystemet og netværk - Hvad indeholder de forskellige uddannelser, og hvordan kan I samarbejde på tværs af institutionerne i VEU centrene og i regionen?
4
Hvad skete de sidste gange Loven og begreberne Gældende praksis via cases Interesser og motivation for IKV Identificere motivation og interesser i cases Modeller for den sammenhængende proces Hvad dur modellerne til i forhold til konkret planlægning
5
Formål med i dag Med afsæt i konkrete opgaver •at I bliver i stand til at identificere mål og vælge egnede metoder til afklaring •at I bliver i stand til at vælge hensigtsmæssige metoder til dokumentation, der giver pålidelige og troværdige vurderinger •at I bliver i stand til at planlægge processer, som skaber sammenhæng og transparens for deltagerne
6
Program for i dag •Præsentation •Introduktion til formiddagens workshops om afklaring i forberedelsesfasen •Workshops i grupper med afsluttende opsamling ---- •Oplæg om dokumentationsmetoder •Gruppearbejde om dokumentation og vurdering af realkompetencer og den sammenhængende proces inkl. information og vejledning •Opsamling, debat og afrunding
7
Individ afklaring/dok. Arbejdsplads afklaring/dok. Uddannelse på baggrund af anerkendte realkompetencer IKV/RKV processen Udvikling og uddannelse på baggrund anden vurdering og målestok Faser og processer Indledningsfasen m. bred afklaring & identificering IKV fasen med snæver dokumentation vurdering 3. sektor/ Fagforenings afklaring/dok Uddannelses-/ udviklingsfasen IKV
8
Model for individer (Ruud Duvekot) FaseTrin og spørgsmålHandling Forberedelse1. Bevidsthed/ opmærksomhed Hvorfor investere i sig selv? 2. At sætte mål Hvilke læringsmål er relevante? Åben for LLL, formulere mål, Vurdere sig selv i forhold til mål og finde læringsmål. Afklaring identifikation 3. Definere en personlig profil Hvilke kompetencer skal beskrives? 4. Retrospektion Hvordan man beskrive og dokumenterer? Skrive sin brede personlig profil i en portfolio /CV evt. med vejledningshjælp fx GVU-bog, www.minkompetencemappe.dk Vurdering og anerkendelse 5. Identificere standarder Hvilke standarder/mål er relevante? Hvor? 6. Uformel vurdering Hvordan er mulighederne? 7. Vurdering Hvordan bliver man vurderet og hvor? Finde standarder i uddannelser og mål Tilpasse personlig portfolio til uddan. mål. Selvvurdering og uformel vurdering/vejledning Endelig vurdering af bedømmer Udvikling8: Fremadrettethed PUP 9. Implementering af PUP Hvordan får man en plan og hvordan gennemføres den? Udarbejde en uddannelses- og udviklingsplan samt jobplan og gennemføre dem Implementering10. Implementering, personlig udvikling, myndiggørelse. Evaluering af processen Vedligeholde portfolioen m. dok.
9
Model for virksomheder (NVR) FaseTrin og spørgsmålHandling Forberedelse1. At sætte mål og lave strategi Hvilken udvikling og hvilke kompetencer? 2. Bevidsthed/ opmærksomhed Hvorfor investere i uddannelse? Formulere mål og strategi. Åben for kompetenceudvikling/ IKV Vurdere i forhold til mål og finde udviklings- og kompetencebehov. Afklaring3. Definere profiler Hvilke kompetencer skal beskrives og hvordan? 4 Retrospektion Hvordan man beskrive og dokumentere rk? Skrive job- og kompetenceprofiler. Medarbejderne beskriver sig i en portfolio /CV evt. også i forhold til kompetenceprofil Vurdering og anerkendelse 5. Finde standarder/mål Hvilke standarder/mål er relevante? 6. Uformel vurdering Hvordan er mulighederne? 7 Vurdering Hvordan bliver man vurderet? Hvem kan /må? Vælge mål i uddannelsesinstitution. Tilpasse personlig portfolio/CV. Selvvurdering og uformel vurdering samt vejledning. Endelig vurdering af fagpersoner Udvikling8: Fremadrettethed MUP 9. Implementering af MUP Hvordan får man en plan og hvordan gennemføres den? Hvem samarbejdes med? Udarbejde uddannelses- og udviklingsplaner inkl. jobplaner for medarbejderne. Gennemføre dem Implementering10. Implementering af medarbejderudvikling, dialog, MUS Evaluering af processen Vedligeholde portfolioen m. dok.
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.