Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Medarbejderudviklingssamtalen
Progression i de større skriftlige opgaver:
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Struktur: ”Quiz og byt”
Når lærere samarbejder med forældre
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Arbejdspladsudvikling
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Skolereform august 2014………………
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
TJEK PÅ TEAMET.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Observation af din/andres undervisning –
Projektlederens rolle(r)
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
At udforske sin egen praksis
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Lærermiddelkultur(er)?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Lidt om at flytte bjerge
Alle børn er alles ansvar
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Gruppeudviklingssamtaler
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
1. April 2014.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor Studieprocessamtalen Vejledningsseminar 15. November 2007 Aarhus Universitet.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Præsentationens transcript:

Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen Kollegial supervision: Læreres samarbejde, refleksion og dialog om praksis i skolen Lene Tortzen Bager og Ditte Nørtoft Nielsen Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen Workshop 10 Hvorfor og hvordan kollegial supervision? Lærende lærere og motivation for praksisudvikling 2. Erfaringer fra Katedralskolen i Århus 3. Samtaleøvelse 4. What´s in it for me? Erfaringer og perspektiver på forankring Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Lærer på Katedralskolen, personligt refleksionspapir, e 2014. Når eleverne mærker, at vi lærere taler sammen og arbejder med vores praksis, skulle de jo også gerne kunne fornemme, at vi alle arbejder på samme projekt: Den gode skole – der, hvor man undervises godt og lærer og udvikler sig som menneske. Lærer på Katedralskolen, personligt refleksionspapir, e 2014. Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Ny Nordisk Skoles værdier og perspektiver Motivation (jf Deci & Ryan 2000: afhænger af mulighed for at kunne opleve sig kompetent, kunne påvirke og tilhøre et fællesskab ) Trivsel hos den enkelte - elev, lærere,ledelse - i fællesskab Fællesskab er udgangspunkt for individuel læring og udvikling af det professionelle samarbejde Pædagogiske og didaktike praksisformer udvikles ved at være velbegrundede og blive lagt frem elev, lærer og skole bliver et tydeligere lærings- og praksisfællesskab gennem samarbejde Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Kollegial supervision - læreren er ekspert Udgangspunktet er lærerens egen forståelse, viden og praksis Et aftalt fokus og de 3 funktioner i samtalen styrker refleksion Den enkeltes viden udvikles i samspil med kolleger Samspillet mellem kolleger om praksis forandrer skolens kultur Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Praksisudvikling fra lærerens perspektiv Undervisning er praksis og refleksion af praksis Observation og dialog mellem lærere er gensidigt udviklende Fælleskab er både ”fælles” og ”skab” – rammer og ledelse er afgørende Fokus Observation Refleksion og dialog Justeringer Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen Gunnar Handal: Praksistrekanten Handal & Lauvås, (2006): Vejledning og Praksisteori, Klim Individualitet samarbejde Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Den aftalte samtales spilleregler  Klart afgrænset tema klar (aftale af emne)  Fokuseret iagttagelse (fakta) Anerkendende tilgang Klar feedback Fortrolighed Time out  Gode råd er bandlyste  Small talk  Afbrydelser Kritik Overvågning Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Ex forløb med kollegial supervision 1. Inspirationsmøde: kort beskrivelse af hvad og hvordan herefter tilmelding og gruppedannelse 2. Workshop: metoden og samtaleøvelser i grupper 3. Supervisionsrunde i grupperne 4. Midtvejsmøde: metode-brush up og supervision af samtaler 5. Supervisionsrunde i grupperne 6. Erfaringsopsamling og anbefalinger fra grupperne Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Erfaringer med kollegial supervision på Aarhus Katedralskole Indsatsområde defineret i Pædagogisk Udvalg: Kollegial supervision som redskab til vidensdeling, kollegial sparring og didaktisk udvikling Overvejelser Frivilligt vs. obligatorisk Fælles indsatsområde vs. selvvalgt fokus Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

1. år: Supervision som metode Metoden i fokus! Frivilligt og selvvalgt fokus – didaktisk udfordring 18 kolleger fordelt på 6 triader Gruppedannelse med fokus på mangfoldighed i både alder og fag. Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Eksempel på fokuspunkt – 1. år Kære Inga og Lasse I morgen kunne jeg godt tænke mig at få supervision på nedenstående didaktiske udfordring: Supervisionsemne: De didaktiske udfordringer man møder, når man overtager en klasse fra en anden lærer og kommer lidt skævt fra start. Helt konkret drejer det sig om 2t EN, som i mine øjne har en dårlig arbejdsmoral både ifht daglig lektielæsning, koncentration i timerne og de skriftlige afleveringer. Jeg har forsøgt mig med forskellige tiltag men indtil nu uden den store succes, og jeg har tendens til at blive irriteret på dem. Jeg har dem i 2. lektion i morgen, hvor jeg forsøger mig med endnu et tiltag. Spørge hvem der ikke har læst, sende ikke forberedte elever ud for at læse samt lave en kort skriftlig quiz om dagens lektie og etablere faste grupper, de arbejder i. Desuden får de udleveret ny skriftlig opgave med helt klare regler for hvordan de skal afleveres, og hvad der sker, hvis ikke de følger reglerne. Mvh Ditte Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

2. år: Feedback og fortsætter-supervision Mini aktionsforskning Eksisterende praksisformer Paper om erfaringer og vidensdelingsworkshop på PR-møde forår 2015 Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Eksempel på fokuspunkt Kære Niels og René Mit overordnede fokuspunkt er at kvalificere feedbackprocessen i det daglige arbejde i timerne, således at eleverne har en oplevelse af at få feedback i hver eneste time. Til gengæld vil jeg så gerne udvide deres opfattelse af, hvad feedback er, så de ikke kun har fokus på feedback på tomandshånd mellem lærer-elev, men også får en oplevelse af, at de hver især spiller en vigtig rolle i forhold til at give feedback til hinanden med det formål at øge egen og hinandens læring. Mere specifikt vil jeg i den time, I skal overvære, have fokus på kvaliteten af sprogproduktionen, og forsøge at give eleverne nogle specifikke redskaber til at give hinanden feedback. Det ene redskab skal være i forhold til den grammatiske korrekthed (i denne time kongruens, hvor de med et såkaldt ”silent s” skal gøre deres kammerater opmærksom på, når der laves kongruensfejl i gruppe diskussionen). Det andet redskab skal være en opmærksomhed på udvikling af ordforråd, hvor de skal vælge et af kammeraternes ord (når de fremlægger deres valgte afsnit fra dagens lektie), som de skal give minimum ét alternativ ord, som kammeraten kan bruge som variation. Jeg vil gerne have, at I fokuserer på, om eleverne evner at give hinanden denne feedback på en konstruktiv facon og på om det rummer potentiale til at øge deres læring – her i forhold til kvaliteten af deres sprogproduktion. Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen Et eksempel på en erfaring med en central værdi eller tema i Ny Nordisk Skole, som du vil tage udgangspunkt i (fx forandring af måder vi arbejder på, at lægge frem, medindflydelse, trivsel…) Samtaleøvelse Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Hvad ved vi om effekter af kollegial supervision? What´s in it for me? Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Hvad siger den enkelte lærer om sit udbytte? Større didaktisk frihed Større fleksibilitet med kolleger, større glæde og mere selvtillid Mere motivation Fornyet interesse for at eksperimentere Ref: Hanne Leth Andersen og Lene Tortzen Bager, 2009 Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen Hvad siger lærerne..? Den enkelte lærer svarer ”i høj grad”: Jeg oplever, at kollegial supervision kan være med til at kvalificere og styrke lærersamarbejde fx i teams og projektforløb (69%) Jeg oplever, kollegial supervision kan give lærere et professionelt løft (77%) Jeg oplever, kollegial supervision kan styrke den pædagogiske refleksion og dialog på vores skole (100 %) Samarbejdet har givet gruppen en oplevelse af at klare rammer kan give mere konstruktive relationer mellem kolleger på skolen generelt (77%) Evaluerings e-survey Katedral skolen, Århus, marts 2014 Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Erfaringer og anbefalinger – set fra lærerperspektivet Berigende med rum til refleksion Faste roller giver ro og frihed men parkeringspladsen er vigtigt Nye kollegiale relationer Planlæg/skemalæg supervisionsrunder Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen Skoleudvikling Det involverede gymnasium har fået: Mere reflekterede undervisere Større åbenhed og mere pædagogisk videndeling mellem kolleger kollegial supervision i gymnasieskolen, 2009 Anders Ølsgaard, Uddannelsesleder, Katedralskolen, Århus (2014): Kollegial supervision har betydet dybe, nærende undersøgelser af det, der virkelig betyder noget for undervisere - det, som nye handlemuligheder udgår fra Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Forankring og synlighed Hvordan bliver lærernes nye viden synlig og meningsskabende i skolens øvrige praksis? Hvordan bliver metoden delt og indlejret i hverdagen? Fase 1: metode kendskab, øvelse og individuelt fokus Fase 2: strategisk, fælles fokus Fase 3: indlejret i skolens arbejdsformer i AT, SRP, MUS, elevudviklingssamtaler Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen Gunnar Handal Talking of our teaching is a part of our professional job Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen

Læs mere om kollegial supervision Hanne Leth Andersen og Lene Tortzen Bager (2009): Kollegial supervision i gymnasieskolen: http://tdm.au.dk/fileadmin/tdm/Publikationer/CVU/supervision.pdf Hanne Leth Andersen og Lene Tortzen Bager (2011): Kollegial supervision som udviklingsredskab i undervisningskulturer, Århus Universitetsforlag Lene Tortzen Bager (2013): Udvikling af undervisning og underviserkompetencer i praksis, Aarhus Universitet: http://tdm.au.dk/fileadmin/tdm/Publikationer/CUDiM_2_-_Udvikling_af_undervisning_og_underviserkompetencer_i_praksis_-_Lene_Tortzen_Bager_2013_-_webudgave.pdf Hjemmesiden: http://tortzen-bager.dk/ Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen