Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrans Fischer Redigeret for ca. et år siden
1
Opsamling på gruppearbejde på SIP2
2
Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik på højt læringsudbytte og effektiv ressourceanvendelse.”
3
Strukturerer for omlagt elevtid Fælles planlægning – forbedre forløb og skaber Næste gang – dialogen skal være central Skoleoplæg – (klasserumsledelse) i relation tilbagedifferentiering, samspil mellem, niveaudeling, overgange – læringsidentitet Evnen til læring – multitaskning – ikke noget nyt. Lærere og elevroller, relationskompetence, klasse Klasserumskultur – klasserumsledelse konkrete anvisninger – Styre efter faglige mål – det dialogiske klasserum
4
Fælles skoleudfordring -> Differentieret elevgrundlag, der gør det vanskeligt at udfordre alle elever (Ulriksen) Overvejelse: Enkelt indsatser eller sammenhængende strategier (full-scale) rettet mod de samme udfordringer (Hammer) -> behovet for forandringsteori (Hjemov)
5
Mål, midler og tegn Mål – vi skal motivere den enkelte elev, så alle bliver så dygtige som muligt Middel – Klare mål for faglige forløb og tydelige anvisninger på elevens potentialer for faglig progression –> oplevelsen af mestring (Hutters/Ulriksen) Tegn – eleverne udvikler et fagligt sprog for at udtrykke egne styrker og udfordringer i arbejdet med faget og bliver i stand til at opstille egne mål for undervisningen
6
Tilrettelæggelse af undervisningen Faglighed Vejledning Undervisningsdifferentiering Arbejdsformer Udvikling af elev- og lærersamarbejde
7
Faglighed: operationelle mål i fagene progression for tilegnelsen af faglige mål Systematisk evaluering af elevernes faglige progression
8
Vejledning: Systematisk og fremadrettet feedback på elevens progression – formativ feedback Inddragelse af elevernes egne mål for undervisningen (Leth Andersen) -> konkretisering: omlægning af … elevtid
9
Undervisningsdifferentiering: Overvejelse: Elevdifferentiering – holddeling efter niveau Undervisningsdifferentiering – forskellige mål, men inden for klassefællesskabet (Ulriksen)
10
Arbejdsformer Systematisk variation i arbejdsformer - mellem klasseundervisning og arbejde i mindre grupper med forskellige mål Faget i anvendelse: Kreative og innovative arbejdsformer (Hutters/Lauta)
11
Inddragelsen af eleverne i tilrette- læggelsen (Hutters/Ulriksen) Egne mål for undervisningen – eleverne inddrages i planlægning og læringsstrategier Sætte fokus på individuelle udfordringer
12
Samarbejde mellem lærere Systematisk videndeling – fælles planlægning af forløb Samarbejde om fælles faglige mål
13
Kvalitetssikring og opfølgning: Systematisk opsamling på mål og effekten af de anvendte midler Ledelsens rolle: - hvor forankres ansvaret for opfølgning på indsatser, mål og midler - faglig og pædagogisk sparring - konsekvenser for den pædagogiske planlægning
14
Kompetenceudvikling: Klasseledelse – mål og rammer for undervisningen Udvikling af metoder til evaluering af elevens faglige udvikling
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.