Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København."— Præsentationens transcript:

1 Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København www.cefu.dk

2 Fra forskning til forsøg Hvordan kan I bruge formiddagens oplæg i jeres respektive projekter? Hvad kan I genkende? Er der noget vi ikke får øje på? Hvilke overvejelser giver det ifht at arbejde videre i projekterne? Er der noget I kan forstærke, ændre eller….?

3 Tidsplan for forsknings- og netværksprojekt TidAktivitet 5. september 2013Startkonference 23. september 2013Frist for at indsende projektbeskrivelse + forandringskæder 30.9 - 11.10 2013Besvarelse af ‘startspørgsmål’ online (alle involverede elever) Januar 20141.Arbejdsseminar Tendenser i ‘startbilledet’. Hvad er udgangspunktet? Hvad skal ændres? Februar – maj 2014Skolebesøg, kvalitativ dataindsamling Observation og elevinterview Juni 20142. Arbejdsseminar Fokus: Delrapport fra skolebesøg Refleksionsinterview med projektansvarlige Sept – okt 2014Indsamling af data til slutbillede 31. Oktober 2014Skolerne indsender deres institutionsrapporter Januar 2015Slutkonference

4 Hvad skal slutrapporten indeholde? Forsøgets formål. Hvad vil I gerne forandre? Praktisk tilrettelæggelse, deltagende klasser/hold, elever Medvirkende lærere og deres hovedopgaver Gennemførte aktiviteter: møder, materialer, vejledninger Projektets hovedresultater ifht. styrkelse af elevernes udbytte af undervisningen. Dokumenter Evt. udviklede materialer – koncepter, som andre kan arbejde videre med Evaluering af projektet i forhold til formålet, forslag til opfølgninger.

5 Videre proces Dokumentation og evaluering – hvordan vil I samle op på erfaringerne fra projektet? – både ifht konklusioner (Hvad er de vigtigste resultater?) + koncepter (hvordan kan andre arbejde videre?). Hvordan indsamle ‘data’ om elevernes udbytte – og hvilken viden kan vi få med forskellige metoder?: spørgesskemaer, dialog med klassen, fokusinterview. Se metoder her http://www.cefu.dk/emner/forskning-publikationer/unge-og- uddannelse/klasserumskultur,-inklusion-og-fravaersbekaempelse/slides.aspxhttp://www.cefu.dk/emner/forskning-publikationer/unge-og- uddannelse/klasserumskultur,-inklusion-og-fravaersbekaempelse/slides.aspx Hvordan kan vi bruge evalueringen i vores videre udviklingsarbejde? Fokus på formativ evaluering – noget I selv og andre kan lære af

6 Rækkefølge for gruppefremlæggelse Runde 1: Gribskov Gymnasium ”Betydningsfuld læring” Aalborg Tekniske Gymnasium ”Aktionslæringsprojekt om klasserumsledelse” Frederiksværk Gymnasium & HF ”Klassen som team, i flow og selvstændiggjort” Runde 2: Kongsholm Gymnasium & HF ”På sporet” Nykøbing Katedralskole ”Lektieintegreret HF” Næstved Gymnasium & HF ”Klasserumsledelse og læring” Aarhus Statsgymnasium ” Gymnasielærer – er det bare noget man er?”

7 Spørgsmål - projektfremlæggelse Hvad er projektets formål. Hvad ville I gerne forandre? (jvfr forandringskæde) Hvad har I konkret gjort? Hvilke koncepter/ metoder er benyttet/anvendt? Hvad kom der ud af det? Hvad er de vigtigste forandringer? Hos eleverne? Hos jer selv? 5 – 7 min. pr fremlæggelse Under hver fremlæggelse skriver de øvrige deltagere på post it: Hvad kan andre skoler bruge denne viden til?


Download ppt "Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google