Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lidt om at flytte bjerge

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lidt om at flytte bjerge"— Præsentationens transcript:

1 Lidt om at flytte bjerge
Hans Jørn Hansen 24. Marts 2010

2 ”Bjerget” - at styrke interessen for og kvaliteten af uddannelse inden for teknik-naturvidenskab
Eksperimenterende og udfordrende pædagogik for den enkelte Styrket image for fagområderne Sammenhæng på langs og på tværs for eleven/studerende Fælles udvikling og kollegial videndeling – på langs og på tværs Involvere erhvervslivet og hverdagen Fysiske- og ressourcemæssige rammer

3 ”Hvis bjerget ikke vil komme til Muhammed, så må Muhammed komme til bjerget”
Vi kan ikke stå på alle bakketopper samtidig, men må respektere, at dem der står på en anden bakketop end os, selvfølgelig kan se andet end vi kan lige nu. Hvis vi vil se mere af hele verden – så må vi enten flytte os eller indlede et samarbejde med dem, der står på de andre bakketopper.

4 Man siger - ”at tro kan flytte bjerge”
Forandringskraftens størrelse, retning og angrebspunkt Friktion og sammenhængskraftens størrelse og type

5 Det organisatoriske isbjerg – organisationskulturen jf. Schein
Ikke al varm luft smelter isbjerge Det synlige (det formelle) Artefakter Værdier Det usynlige (det uformelle) Grundlæggende antagelser

6 Eksempler på kollision med ”isbjerget”
De fysiske rammer (skolen, klasselokalet, faglokalet, udstyr) Organisatoriske grænser (kommuner, privat/offentlig, uddannelsesniveau) Systemer og procedurer (skema, fagfordeling, time-fokus, tidshorisont) Handlekraft, reaktionstid, adfærd

7 Foråret er over os – og isen smelter: Et par citater
”Vidensdeling med kolleger på andre skoler. Udvikle ny tilgange til undervisningen i N/T.” ”Dels at vi nu har materialerne til vores rådighed; uden "sponsering" ville det ganske enkelt ikke være muligt. Men måske i endnu højere grad den tilgang til fag og emner, som jeg har fået genopfrisket gennem projektet - man kommer så nemt til at tage den nemme løsning med at fortælle fremfor at lade børnene erfare, så det var godt at blive sendt tilbage på sporet igen! Selve materialet har så også fået en kollega til at åbne for den mere åbne undervisning.”

8 ”Bjergbestigning” kræver udholdenhed, gensidigt kendskab, forståelse og tillid – vi er dybt afhængige af hinanden!


Download ppt "Lidt om at flytte bjerge"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google