Praktisk om opgave og oplæg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUMOR ER NYTTIG… Medier og kommunikation F09 / lektion 6 / /
Advertisements

Krav til informationsformidling
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Bachelor projekt Forår 2009.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Skriftlige opgave kom IT
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Almen sTudieforberedelse - AT
Vejledning i projektarbejde
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Udarbejdelse Af Fysikrapport
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
SRP 2014.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Generel introduktion til EC
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Formalia ved opgaveskrivning
Akademisk arbejde.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
EKSAMEN OG PRØVER.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
SRP SKRIV!.
Studieretningsprojektet!
Department of Marketing and Management
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
AT-eksamen 2018.
StudieRetningsOpgaven
SRO 2018 hHx.
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Praktisk om opgave og oplæg Seminaret 060508 Start: 8.30 – kaffe og brød Oplæg: 9.00 til 16 med to kaffepauser plus frokost 1 persons projekt: 18 minutter = 9 min. oplæg og 9 min. spørgsmål og diskussion 2 personers projekt: 22 minutter =11 min. oplæg og 11 min. spørgsmål og diskussion 3+4 personers projekt: 24 minutter = 12 min. oplæg og 12 min. spørgsmål og diskussion

Oplæggets form og indhold Kort og præcist, gerne illustrationer, figurer mm Problemområde (1 minut) Problemformulering, herunder formål (2 minutter) Metode (1-2 minutter) Teori (1-2 minutter) Væsentligste fund (2-3 minutter) Problemstillinger ift udarbejdelse af projekt (1-2 minutter) Opponetgruppens opgave: Stille spørgsmål til det, der ikke forekommer at være helt klart (især problemformulering og metode) Komme med umiddelbare bud på løsninger af problemstillinger – nye måder at se det på, eksempler mm Medier og kommunikation F08 / lektion 13 / 290408 /

Projektopgaven Genredefinition Formidling Opbygning Formalia Omfang Målgruppe Formidling af akademisk problemstilling Opbygning Formalia Omfang Medier og kommunikation F08 / lektion 13 / 290408 /

Formidling af (forsknings og udviklings)projekter Hvilken genre? Formidling Akademisk Konceptudvikling af multimedieproduktioner / E07 / lektion 10 / 091107

Formidling af (forsknings og udviklings)projekter Hvilken genre? Formidling Artikel Rapport Opgave Præsentation Eksamen Akademisk Foredrag Mange lighedstræk Konceptudvikling af multimedieproduktioner / E07 / lektion 10 / 091107

Formidling af (forsknings og udviklings)projekter Hvilken målgruppe? Formidling (Projektgruppe) Erhvervspartner Målgruppe Andre interessenter Pressen (baggrundsmateriale) Akademisk Institution → studiegruppe, forskergruppe Læsere af akademiske tidsskrifter og andre publikationer Deltagere i konferencer, seminarer med mere Institutionel bedømmelse (crossover på ITU ml projekt og akademisk analyse) Konceptudvikling af multimedieproduktioner / E07 / lektion 10 / 091107

Formidling af akademiske problemstillinger: opgaven (artiklen) Det væsentlige er at træde et skridt tilbage fra selve projektet og forholde de forskellige lag til teoretiske tilgange, mhp en refleksiv vurdering af specifikke og generelle betydninger. Og betragt teori som redskaber til at forstå verden. Problemområde/problemstilling (videnskabsteoretisk (epistemologisk) tilgang: hvordan kan man overhovedet undersøge den givne problemstilling) Akademisk refleksion over proces og projekt Teoretisk ramme (f.eks. om medier og samfund, kommunikationsteori, om digitale mediers betydning, evt. samfundsteori ift dette projekt) Analyse (præsentation og analyse af projekt ift ovenstående) Metodeovervejelser, evt. kritisk perspektiv på egne valg og proces Konklusion – væsentligste bidrag + perspektivering Litteratur (NB: listen er vilkårlig lige bortset fra indledning og konklusion) Konceptudvikling af multimedieproduktioner / E07 / lektion 10 / 091107

Formidling af akademiske problemstillinger: opgaven (artiklen) Ofte sete, men ikke voldsomt interessante typer akademiske artikler: The great idea / The ”other peoples ideas” paper / The ”software hacker” paper / The ”Theory Hacker” paper / The multiple point paper (Carsten Sørensen (2002): “This is Not an Article – Just some Food for Thoughts on How to Write One.”) Gode råd: Hold det enkelt (to the point) = én pointe per paper Centrale spørgsmål forfatteren skal stille sig selv: Hvad er problemområdet? Hvad er problemet? Hvad er forskningstilgangen? Hvad har andre gjort Hvad er resultaterne (hvad har vi bidraget med til større forståelse af et område? Erkendelsesinteresse)? Konceptudvikling af multimedieproduktioner / E07 / lektion 10 / 091107

Formidling af akademiske problemstillinger: opgaven (artiklen) Andre centrale aspekter: brug andres arbejder som inspiration til gode former review-proces – inddrag andre Layout / formidling: sproglig ”minimalisme”, overskuelighed, sprog/ stavning, illustrationer, litteraturliste (husk alle informationer – se kompendium) Opbygning: Kort abstract Kort indledning, indeholdende redegørelse for problemområde samt problemformulering Metodeovervejelser Introduktion til anvendt teori Analyse, evt underopdelt OG integration af teori og empiriske fund Konklusion, herunder perspektivering Litteraturliste Konceptudvikling af multimedieproduktioner / E07 / lektion 10 / 091107

Formidling af akademiske problemstillinger: opgaven (artiklen) Formalia: Eksamensblanketter for alle plus alle informationer Forside med titel, navne på deltagere/forfattere, kursus- og lærernavn, dato Abstract (ca. 10 linier) (Indholdsfortegnelse) Sidetal Litteraturliste Fod- eller endnotes er ok (men ikke for mange) Omfang: Mellem 10 og 20 sider Medier og kommunikation F08 / lektion 13 / 290408 /

Brug af opgave til eksamen Eksamen: mundtligt oplæg, hvor man stiller skarpt på sit projekt: problemområde, proces, væsentlige fund. Helst ikke slavisk gentagelse af, hvad man kan læse i opgave, men en refleksion over eks. proces, resultater, videre muligheder osv Selve eksamen: individuel. Diskussion ud fra projektet, så alle kommer omkring metode, empiri og teori Én dag for eksamensnervøse? Eller individuel snak? Bjarne L. Hansen Lene Iversen (2007) Eksamensangst - hvad kan jeg gøre? Medier og kommunikation F08 / lektion 13 / 290408 /

God fornøjelse og held og lykke  Medier og kommunikation F08 / lektion 13 / 290408 /