Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen"— Præsentationens transcript:

1 Minikursus: SSO – Større Skriftlig Opgave Skriftlig eksamensopgave på HF
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen Disponering og layout Dokumentation Selvstændighed Abstract Sproglige tips Vurderingskriterier

2 For-arbejdet I Din opgave lige nu: At finde brugbart materiale.
At læse og tage læsenotater. At vurdere anvendeligheden af det læste. At kommunikere med din vejleder.

3 For-arbejdet II Vejlederens opgave lige nu:
At høre, hvad du har læst, og hvordan du forestiller dig, stoffet kan bruges. At skrive opgaveformuleringen.

4 Opgaveformuleringen I
Skal angive, hvad du skal gøre – og samtidig give plads for dine selvstændige valg. Skal kræve, at din opgave rækker hen over flere ‘taksonomiske niveauer’.

5 Opgaveformuleringen II
Hvert fag har sine traditioner og faste opgaveudtryk – men de vigtigste taksonomiske niveauer er: - REDEGØRELSE - ANALYSE - VURDERING/DISKUSSION

6 Opgaveformuleringen III
Hele opgaveformuleringen – alle punkter – skal besvares. Din vejleder skal indlægge aspekter eller bilag, der ikke har været aftalt i vejledningen. Disponeringen af stoffet råder du selv over.

7 De naturvidenskabelige fag
Der gælder de samme regler for selve opgaveskrivningen i de naturvidenskabelige fag som i alle andre fag. Dog kan man vælge at lave eksperimentelt arbejde i forbindelse med opgaven, og her adskiller de naturvidenskabelige fag sig fra andre fag. Snak med din vejleder om, hvad der passer til din opgave.

8 Disponering og layout I
SSO 1. Forside 2. Abstract 3. Indhold 4 Indledning 5. Hovedafsnit 6. Konklusion 7. Litteraturliste 8. Bilag Forside - det udleverede opgaveark m. underskrift Abstract (summary) – kan evt. placeres efter konklusionen Indholdsfortegnelse m. overskrifter og sidetal Indledning / forord Opgavens hovedafsnit Konklusion Litteraturliste Evt. bilag

9 Disponering og layout II
SSO 1. Forside 2. Abstract 3. Indhold 4 Indledning 5. Hovedafsnit 6. Konklusion 7. Litteraturliste 8. Bilag Fokuser på indholdet i din opgave. Brug illustrationer, hvor det giver mening – ikke kun til pynt. Karakteren gives for indholdet – men et overskueligt og ensartet layout er altid godt for formidlingen. Brug klare overskrifter til dine afsnit og evt. underafsnit. Sørg for, at indledningen og konklusionen handler om det samme. Tænk over, hvor meget hvert hovedafsnit skal fylde i opgaven.

10 Dokumentation I Opgaven skal have en litteraturliste.
Litteraturliste & henvisninger Opgaven skal have en litteraturliste. Litteraturlisten skal omfatte alt det materiale, du faktisk har brugt. Materialet skal anføres så klart, at en læser vil kunne finde frem til det.

11 Dokumentation II Litteraturliste & henvisninger Bøger: Angiv forfatter, titel, forlag og udgivelsesår. Artikler: Angiv forfatter, titel, blad-/avisnavn og nr./dato/år. Websider: Angiv sidens titel, overskriften på det afsnit af websiden, du har brugt, datoen materialet er fra + hele webadressen. Film/TV-udsendelser: Angiv titel, instruktør/journalist, filmselskab/TV- kanal og år (og evt. udsendelsesdato).

12 Dokumentation III Citater skal forsynes med henvisning.
Litteraturliste & henvisninger Citater skal forsynes med henvisning. Citater skal markeres med ”gåseøjne” eller kursiv, og man skal citere fuldstændig ordret. Dine henvisninger skal vise, hvordan du bruger materialet: - Faktuelle oplysninger skal forsynes med henvisning. - Brug også som regel henvisninger ved ‘inspiration’.

13 Selvstændighed I Formuler dig i dit eget sprog, ikke i materialets.
Vis, at du har overblik over materialet og kan bruge flere stykker materiale på én gang. Brug den disposition/rækkefølge, der passer til opgaven – ikke den dine bøger har.

14 Selvstændighed II Vis at du kan bruge fagets metoder.
Vis forståelse gennem relevante kommentarer, argumenterede vurderinger og perspektiveringer. Vis overblik og sammenhængsforståelse i konklusionen (evt. også delkonklusioner og krydshenvisninger).

15 Abstract Abstract Write in english… Skriv om opgavens hovedproblemstilling: This study tests … / The study investigates … Inddrag opgavens metode: Three experiments are carried out … / A collection of poems is analysed… A comparative analysis of two explanations results… Markér resultaterne af arbejdet: The results show … / There is a significant relationship between … It is shown that the most important cause of war was …

16 Sproglige tips Undgå de personlige stedord ‘jeg’ eller ‘vi’.
Normalt skrives i nutid. Datid kan evt. bruges til at beskrive metoden. Variér dit sprog: gentag ikke blot sætninger fra opgaven – find en ny måde at skrive det på.

17 Vurderingskriterier ”Bedømmelsen er en faglig helhedsvurdering ud fra de faglige mål for de fag, der indgår i opgaven”. Der lægges derudover vægt på om: Opgaven er besvaret på det krævede faglige niveau. Omfanget er passende og opgaven tilstrækkelig dybdegående. Stoffet er formidlet klart og præcist samt sprogligt korrekt og ensartet. Opgaven er sammenhængende og overskuelig. Det anvendte materiale er relevant og inddraget i rimeligt omfang. Der er præcise henvisninger og en korrekt litteraturliste.

18 God arbejdslyst  Al information om SSO er samlet på skolens hjemmeside på:


Download ppt "Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google