Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: https://sites.google.com/site/danskfag/skriftlighed/dansk-stil-stx-1 Se også.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: https://sites.google.com/site/danskfag/skriftlighed/dansk-stil-stx-1 Se også."— Præsentationens transcript:

1 Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK

2 Genren kronik  Læs om genren her: https://sites.google.com/site/danskfag/skriftlighed/dansk-stil-stx-1 Se også filen: ”Opgavetyper i skriftlig dansk”

3 Opgaven Faste opgaveformuleringer i en kronik: Skriv en kronik om ….. (kronikkens emne) Kronikken skal indeholde en redegørelse for synspunkterne og en karakteristik af argumentationsformen i…. (tekstens titel) Diskuter synspunkterne. Omfang: 3 s. Elevtid: 300 min (incl. skrivemodul) Aflevering: Søndag 3.november kl. 21.30

4 Individuel opgave: Hvad mener tekstens forfatter om emnet? (medier og meningsdannelse/kedsomhed og rastløshed i den moderne verden) Beskriv kort forfatterens overordnede synspunkter – som du ser dem efter at have læst teksterne.

5 Grupper  1.  2.  3.  4.  5.  6.  7.

6 Gruppeopgave  Læs på skift jeres beskrivelser af forfattersynspunkterne højt for hinanden.  Er I enige om, hvad hovedsynspunkterne er? Tjek evt. i teksten igen – og redegør mundtligt for hovedsynspunkterne for hinanden. Tag noter!  Diskuter: Hvad synes I er interessant ved teksterne? hvor vil I foreløbig lægge fokus i jeres diskussion. I behøver ikke at vælge det samme!

7 Frem med analyseredskaberne 1. Lav en argumentationsanalyse af teksterne – brug Toulmins simple model – fx her: https:// sites.google.com/site/danskfag/sprog/argumentation Brug også filen ”Power point om argumentation” i materialer. Vigtigt: hvad er påstande og hvad er belæg for påstande. Tag noter 2. Vurder argumentationen – bruges fx særlige argumenttyper? 3. Hvordan bruges sproget til at overbevise læseren om forfatterens synspunkter ? Udvælg 3-4 gode eksempler som dokumentation. 4. Lav evt. en kommunikationsanalyse af teksterne – dvs. se på forholdet: Afsender- tekst (herunder medie) - modtager

8 Diskussion  Hvordan forholder I jer til teksternes synspunkter?  Hvad vil I tage op i jeres diskussion?  Kan I komme med nye synspunkter?  Kan I komme med nye begrundelser?  Kan I komme med gode eksempler?  Kan I evt. benytte jer af gendrivelse?  I hvilken retning skal jeres konklusion gå? (I behøver ikke være enige!)

9 Skriv en indledning I skulle nu være nået så langt, at I kan skrive en foreløbig indledning til kronikken. Indledningen skal:  Præsentere emnet for læseren - fx 3 – 4 linjer  Præsentere teksterne for læseren (der IKKE kender teksterne). Husk: Forfatter, titel, dato og medie.  Skrives i et fængende, men sagligt sprog.


Download ppt "Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: https://sites.google.com/site/danskfag/skriftlighed/dansk-stil-stx-1 Se også."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google