Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Studieretningsprojektet!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Studieretningsprojektet!"— Præsentationens transcript:

1 Studieretningsprojektet!
Temadag: Workshop Studieretningsprojektet! 25. oktober lektion

2 Dagens mål: ”Kom godt i gang!”
Dagens mål: ”Kom godt i gang!” Program for i dag: NB: Overhold træffetider til vejledning.

3 Stigende grad af selvstændighed…

4 Skriv mens du læser kilderne…
Læseskrivning : du skriver til dig selv Formidlingsskrivning = dit færdige produkt til læseren Brug læselog… fil ligger i SRP-mappen på Lectio Emneområde – delemne: Kildetekst: xxx Tanker Notér hvad du hæfter dig ved i teksten: Citater: Kapitel:x Side:x Linje:x Notér hvad du fx finder: Interessant Overraskende Væsentligt Forvirrende Forstyrrende xxxx Associationer du får: xxx Konklusioner, du drager: Spørgsmål du ville stille: (til dig selv til brug for videre materialesøgning el. analyse/vurdering eller til vejleder før næste samtale):

5 Øvelser på Lectio: (Dokumenter – SRP-mappen)
Øvelser på Lectio: (Dokumenter – SRP-mappen) Eksempel: Problemformuleringsøvelse Stil spørgsmål til dit emneområde. Hvad kunne undre dig, hvad vil du undersøge? fx hvad, hvem, hvorfor, hvordan, hvor mange? Vælg de problemstillinger, du ønsker at beskrive, analysere og vurdere = disposition Evt. grupper på 2-3 elever, Præsentér jeres udkast + feedback Studieretningsfag på A-niveau Fag på A- eller B-niveau Redegør Referér Karakteriser Beskriv Beregn Analyser Teorianvendelse Forklar Sammenlign Sammenhæng Vurdér Diskutér Perspektivér Øvelse 6 afleveres til vejlederne Faglig fordybelse Selvstændig anvendelse af viden, teori og metode Studieforberedende: Udvikle evne til at overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og skriftligt formidle en flerfaglig problemstilling Taksonomiske niveauer Se bilag 1 Taksonomiske niveauer og definition på ord i opgaveformuleringen og udarbejd en brainstorming i forhold til dit eget godkendte område med udgangspunkt i de tre niveauer. Fx hvad kunne være relevant i forhold til område, dit hovedfag og dit bifag på niveauerne: 2. Diskutér hvad du er nået frem til med 1-2 af dine klassekammerater som sparringspartner(e), og giv dem feedback om, hvordan de taksonomiske niveauer kan indarbejdes i deres studieretningsprojekter

6 Intro til www.stopplagiat.nu
Videoklip:ekspertene siger: studiechef Jakob Lange, KU

7 Bedømmelse af SRP Beherske fremstillingsformen i en faglig opgave
Bedømmelse af SRP Beherske fremstillingsformen i en faglig opgave Fx citatteknik, noter, kilde- og litteraturfortegnelse Noter, kildehenvisninger og litteraturliste = din dokumentation! NB: Afskrift eller manglende kilder = eksamenssnyd Opstart infosøgning og din foreløbige litteraturliste Skriveøvelser på Lectio: Dokumenter – SRP-mappen

8 Formalia… Rapportens struktur Generelle krav til layout
Forside/titelblad Indholdsfortegnelse Indledning Sprog Konklusion Aflevering Se mere om generelle krav til layout i SRP-hæftet Formalia og rammer for rapporter på Lectio/SRP-mappen

9 Formalia Forside Titelblad m. opgaveformulering Indholdsfortegnelse
Formalia Rapportens struktur: Fisken Indledning Afsnit 1 Delkonklusion 1 Konklusion Perspektivering Afsnit 2 Delkonklusion 2 Afsnit 3 Forside Titelblad m. opgaveformulering Indholdsfortegnelse 1. Indledning (m. problemstillinger) 2. Hovedafsnit 2.1 Beskrivelse/redegørelse 2.1.1 Evt. Delkonklusion 2.2 Undersøgelse/Analyse 2.2.1 Fx årsagssammenhænge 2.2.2 Evt. delkonklusion 2.3 Vurdering 2.3.1 Fx løsningsforslag 3. Konklusion (evt. med perspektivering) Noter Litteratur- og kildefortegnelse Evt. Bilag Delkonklusion 3 Figur 6.1 Fisken: Opgaven består af en indledning, et hovedafsnit (som typisk vil indeholde flere afsnit), en konklusion og i nogle tilfælde en perspektivering Der skal være sammenhæng mellem problemformuleringen og konklusionen på opgaven, således at man ved læsning af de to afsnit har hovedindholdet og hovedresultaterne af opgaven 6.6 Hovedafsnit Hovedafsnit indeholder selve behandlingen af problemformuleringen eller opgaveformuleringen. Den vil oftest falde i flere selvstændige afsnit svarende til, hvad der er fastlagt i indledningen, og som er naturligt for de delproblemer, der skal behandles. (jf. opgaveformulering og de tre niveauer vist i bilag 1), Typisk vil afsnittene blive sværere og sværere. Det er sværere at sammenligne og vurdere, end det er at gengive noget. Som hovedregel afsluttes hvert afsnit med en delkonklusion. Det er vigtigt at være opmærksom på, når man konkluderer og sammenfatter, og at man får det gjort, for afsnittene skal samles og sammenfattes til sidst i konklusionen. Find dækkende overskrifter til hoved- og underafsnit, og vær opmærksom på, at de skal følge efter hinanden i logisk rækkefølge.

10 Hvordan bruger du bedst tiden i dag:
Afgrænsningssamtale med vejleder(e) Problemafgrænsning Øvelser på Lectio - inkl. faglig sparring med kammerater Informationssøgning, (tips i skriveøvelser) – book en tid med biblioteket. Forbered (næste) møde med vejleder – noter, spørgsmål mm. App til informationssøgning Det Informationsvidenskabelige Akademi Afgrænsningssamtale med vejleder(e) Diskussion af vinkler, så emneområdet falder inden for begge fag. Sikre at din opgave kan gennemføres med mulighed for at vise faglig fordybelse Problemafgrænsning, inkl. faglig dialog og sparring med kammerater brug øvelser på Studynet –hh3-materialer Informationssøgning,(tips i øvelser) Forbered (næste) møde med vejleder: Gør skriftligt rede for dine interessefelter og ideer Giv forslag til centrale emner for projektet Giv forslag til brug af teori/metoder Præsenter forslag til mulig litteratur (= foreløbig Litteratur- og kildefortegnelse)

11 Afleveringsprocedure
I skal aflevere i netprøver Det vil sige digitalt


Download ppt "Studieretningsprojektet!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google