Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SRP SKRIV!.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SRP SKRIV!."— Præsentationens transcript:

1 SRP SKRIV!

2 OVERORDNET STRUKTUR A B S T R C FORSIDE INDLEDNING REDEGØ-RELSE
OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE A B S T R C INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING REDEGØ-RELSE ANALYSE KONKLUSION LITTERA-TURLISTE EVT. BILAG D E F SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

3 OVERORDNET STRUKTUR, DEN POPULÆRVIDENSKABELIGE ARTIKEL
OPGAVENS 1.HOVED-DEL OPGAVENS 2.HOVEDDEL 3.HOVEDDEL FORS I DE A B S T R C IND-HOLDS- FOR-TEG- NELSE INDLED-NING REDE-GØRELSE ANALYSE KONKLU-SION POPULÆR-VIDENSKA-BELIG ARTIKEL DIN ANALYSE AF DEN POPULÆR-VIDEN-SKABELIGE ARTIKEL Samlet konklusion L E U R- LISTE EVT. G D F H SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

4 FASER I arbejdsprocessen 1 video om srpprocessen af sanne s. nørgaard
Læsning + noter Problemformuleringen. Hvad skal jeg? Disposition: mind-map/struktur Udkast til afsnit AT skrive SRP er en proces. Du skal hele tiden i arbejdsprocessen både arbejde fremadrettet og gå tilbage og revidere i noget du tidligere har skrevet. SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

5 FASER I arbejdsPROCESSEN 2 video om srpprocessen af sanne s. nørgaard
Redigere tekst i afsnit, skrive mere til Skrive indledning og konklusion Tjekke om du har svaret på opgaveformuleringen. Redigere. Tjekke noter og bilag Læse korrektur og aflevere  SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

6 opgaveformulering, hvad skal jeg svare på?
Se efter opgavens taksonomiske buzz-words: Fx: Redegøre, analysere, undersøge, inddrage, bevise, sammenligne, udrede, tage udgangspunkt i, diskutere, perspektivere. Se efter opgavens faglige mål. Husk at tjekke at du slutter opgaven på det højest mulige taksonomiske niveau. Spørg din SRP-vejleder, hvis du er i tvivl om de taksonomiske niveauer og de faglige mål i din opgaveformulering. SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

7 Srp er en akademisk opgave. Det betyder at du forventes at:
arbejde grundigt, redeligt og omhyggeligt med problemformuleringen. Så vidt muligt anvender de relevante metoder, der hører til de fag du skriver i. angive kilder korrekt og angive alle kilder, også hvis du anvender mundtlige kilder. er omhyggelig med at henvise og citere korrekt. forholder dig objektivt til din empiri og dine data. Du skal også sprogligt være objektiv i forhold til dine resultater. arbejder som en fagperson, der undersøger og behandler en faglig problemstilling. Efterprøver dine teorier og argumenterer fagligt for dine resultater. SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

8 Bedømmelseskriterier. du bliver bedømt på:
Om der er sammenhæng mellem opgaveformuleringen og besvarelsen?  Opfylder du de faglige krav for begge fag på det krævede niveau? (A eller evt. B) Lykkes det for dig at kombinere de to fag så de tilsammen belyser den faglige problemstilling? Kan du udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale?  Kan du formidle dit arbejde godt? Det vil sige, at du behersker sprog, lay-out og de formelle krav til en faglig opgave (fx citatteknik, litteraturliste osv.)? Kilde: Viby Gymnasiums skriveportal Du bliver bedømt på SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

9 HUSK du formidler. Brug Det retoriske pentagram.
Du skriver altid til en modtager. Når du skriver SRP skriver du en akademisk opgave til en modtager, der er på lige fod med dig. I den formidlende eller populærvidenskabelige artikel skriver du til en modtager der ikke er fagligt på højde med dig, men som skal få kendskab til de faglige pointer i din videnskabelige undersøgelse. Sprog, lay-out og illustrationer skal tilpasses din modtager. SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

10 uddybninger i fagene og generelt
SPØRG: Dine vejledere (se i Lectio, skriv til dem) KIG I: Skrivetoget MØD OP TIL: SRP-workshops og – café. SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

11 KOM til SRPworkshops og -café
Få hjælp til skriveprocessen: Work-shops Fredag 8/ lektion lok. 135 Mandag 9/ lektion lok. 135 SRPcafé Dine lærere vil komme forbi nogle af dagene. Du kan sparre med de andre elever. Caféen holder åbent alle hverdage fra 7/12 – 20/12 mellem kl. 8:10 og kl /12 dog kun til kl. 12. Caféen er placeret i studiehjørne 137 og lokale 135. Der er te, kaffe og pebernødder hver dag. SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

12 Opgaveformuleringer Eksempel 1, sa - en
OMRÅDE: Social mobilitet i USA OPGAVEFORMULERING: Der ønskes en redegørelse for centrale begreber hos Bourdieu. Analyser Sapphires roman Push (1996) med henblik på hovedpersonens udvikling og betydningen af hendes skolegang. Inddrag skildringen af miljøet i henholdsvis barndomshjemmet og i skolen. I analysen skal du inddrage Bourdieus begreber. Diskuter muligheder for social mobilitet i det amerikanske samfund. Du skal inddrage velfærdsmodeller i diskussionen samt forholde dig til ghettoisering af det amerikanske samfund og interviewet …..(bilag l). SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

13 Eksempel 2, ma - da OMRÅDE: Fibonaccital og systemdigtning OPGAVEFORMULERING: Gør rede for begrebet Fibonaccital og for centrale egenskaber ved disse tal. Bevis Binets formel og minimum en anden central sætning om Fibonaccifølgen. Med udgangspunkt i ovenstående matematiske arbejde skal du skrive en formidlende artikel med fokus på xx. Redegør for dine formidlingsmæssige overvejelser i forbindelse medartiklens indhold og udformning. Inddrag bilag yy i analysen. SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

14 Eksempel 3, fy - ma OPGAVEFORMULERING:
OMRÅDE: Einsteins relativitetsteori OPGAVEFORMULERING: Der ønskes en redegørelse for udviklingen i opfattelsen af bevægelse fra Galilei til Einstein, specielt med henblik anomalier imellem teori og eksperiment, herunder ønskes en gennemgang af princippet i …… (se bilag). Der ønskes med udgangspunkt i den specielle relativitetsteoris principper en udledning af Lorentztransformationen, herunder skal du gøre rede for de væsentligste matematiske egenskaber ved Lorentztransformationer. Diskuter på baggrund af Lorentztransformationen eksempler på paradoksale fænomener i den specielle relativitetsteori. Vurder hvilken betydning den specielle relativitetsteori har haft for eftertiden. SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016


Download ppt "SRP SKRIV!."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google