Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger"— Præsentationens transcript:

1 Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AKADEMISK SKRIVNING Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger

2 Skrivedag 7 har fokus på:
2 Formål Skrivedag 7 har fokus på: (10 min. til slides om formål, plan for dagen og opsummering af forløb): At gøre jer i stand til at skrive et resumé af en større skriftlig opgave At træne jer i at skrive en konklusion til en større skriftlig opgave At repetere, hvordan I laver citater, henvisninger og litteraturliste ud fra skolens formalia-pjece

3 2.1 Formål Hvorfor dette fokus? I din SRO og i din SRP skal du umiddelbart efter forsiden indsætte et resumé af hele din opgave på linjer. Resuméet formuleres på dansk Enhver større opgave skal indeholde en præcis konklusion på ens undersøgelse Der skal altid være styr på citater, henvisninger og litteraturliste i en opgave, ellers kan det give anledning til forvirring og usikkerhed, hvor forskellige oplysninger stammer fra

4 Skrivedag 7: Plan for dagen
4 Skrivedag 7: Plan for dagen Gennemgang af hele forløbet indtil nu Resumé Læreroplæg om krav til resume Eksempel på resumé Øvelse om resumé Opsamling Konklusion Læreroplæg om konklusion Øvelser Henvisninger og litteraturliste: Læreroplæg om formalia vedrørende citater, henvisninger og litteraturliste Opsamling Øvelse

5 Download først materialet…
5 Download først materialet… Gå ind på: Find Skrivedag 7 under 2.g Download Kompendiet, Formalia-pjecen og PowerPoint-præsentationen

6 Overblik over hele Akademisk Skrivning-forløbet (1/3)
6 Overblik over hele Akademisk Skrivning-forløbet (1/3) Skrivedag 1: Redegørelse og formalia (fx henvisninger og litteraturliste) Den gode redegørelse er bl.a. kendetegnet ved: at gengive informationer i struktureret rækkefølge at være objektivt informerende kun at inddrage de væsentligste informationer brug af relevante fagtermer Skrivedag 2: At skrive analyserende (PEEL) Point: Analytisk/fortolkningsmæssig pointe Example: Et eksempel/citat, der viser pointen Explanation: Analyse af/forklaringen på, hvordan ovenstående viser/beviser pointen Link: Forbindelse til næste afsnit og evt. tilbage til pointen i det samme afsnit

7 Overblik over hele Akademisk Skrivning-forløbet (2/3)
7 Overblik over hele Akademisk Skrivning-forløbet (2/3) Skrivedag 3: Fra skriftligt produkt til mundtligt oplæg (det gode oplæg) Hovedpointer fra opgaven skal medtages Der bør være en klar struktur Rød tråd Skrivedag 4: Den gode indledning og sammenhæng i indhold og sprog Hvordan struktureres en indledning: Teaser, hovedfokus og overblik (herunder metoder) Kohærens: Den indholdsmæssige sammenhæng Kohæsion: Den sproglige sammenhæng

8 Overblik over hele Akademisk Skrivning-forløbet (3/3)
8 Overblik over hele Akademisk Skrivning-forløbet (3/3) Skrivedag 5: Problemformuleringer Indledning til problemformuleringen Hovedspørgsmål Underspørgsmål: Taksonomi (Bloom og SOLO) Præsentation af materialer og metoder Skrivedag 6: Metode og videnskabsteori De tre fakulteters emner og metoder Den videnskabelige basismodel.

9 Resumé: Læreroplæg (1/3)
9 Resumé: Læreroplæg (1/3) (10 minutter) Opgavebesvarelsen i SRP (og i SRO) skal indeholde et resumé på linjer, som skrives i et afsnit I resuméet præsenteres opgavens problemstilling, de væsentligste resultater og konklusioner Resuméet skal placeres lige inden indholdsfortegnelsen og indeholder ikke citater eller kildehenvisninger (resuméet skal ikke fremgå af indholdsfortegnelsen) Resuméet tæller med i opgavens omfang på sider á 2400 anslag inklusiv mellemrum

10 10 Resumé Læreroplæg (2/3) Laves efter opgaven er skrevet færdig Skrives i nutid/førnutid Resuméet er læserens (censors) første indtryk af opgaven. Sørg for at give et godt og lovende førstehåndsindtryk. Det indgår i bedømmelsen af opgaven, at dit resumé er en veldisponeret og relevant sammenfatning af opgaven skrevet i et klart, præcist og korrekt sprog

11 Resumé: Hovedpunkter i et resumé
11 Resumé: Hovedpunkter i et resumé Læreroplæg (3/3) Resumeét skal indeholde følgende: Formål, dvs. hvilken problemstilling vil du undersøge? Her skal der være overensstemmelse mellem resumé og opgaveformuleringen Metode, dvs. en kort beskrivelse af din metode, hvordan har du undersøgt emnet? Resultat, dvs. en kort beskrivelse af resultatet af undersøgelsen Konklusion, en meget kort beskrivelse af det vigtigste resultat af opgavens undersøgelse

12 12 Øvelse 1: Resumé Pararbejde: (10 min.)
Læs eksemplet på et resumé i kompendiet under øvelse 1 Identificer formål, metode, resultat og konklusion i resuméet Opsamling i plenum på øvelse 1 (5 min.)

13 13 Øvelse 2.0: Resumé - Download din DHO
(20 min.) - Download din DHO - Udarbejd et resumé af din DHO på linjer, hvor du inddrager følgende hovedpunkter fra PowerPoint-præsentationen: x. Formål, dvs. hvilken problemstilling vil du undersøge? Her skal der være overensstemmelse mellem resumé og opgaveformuleringen x. Metode, dvs. en kort beskrivelse af din metode, dvs. hvordan har du undersøgt emnet? x. Resultat, dvs. en kort beskrivelse af resultatet af undersøgelsen x. Konklusion, dvs. en meget kort beskrivelse af det vigtigste resultat af opgavens undersøgelse

14 14 Øvelse 2.1: Resumé Pararbejde:
(15 min.) - Gå sammen i par, læs hinandens resuméer og giv efterfølgende feedback med følgende bedømmelseskriterier: x. Er resumeet udformet i et korrekt, klart og præcist sprog? x. Er resumeet logisk bygget op, og er indholdet sammenhængende? x. Vil læseren kunne orientere sig hurtigt i opgavens indhold ved at læse resuméet? Opsamling på øvelse 2 (10 min.) - Læreren udvælger 1-2 resuméer, som vises på projektor og drøftes i plenum.

15 Konklusion Læreroplæg (1/3)
15 Konklusion Læreroplæg (1/3) (10 min.) Konklusionen er en kort og overskuelig opsamling af opgavens hovedpunkter og resultater Svaret på din opgaveformulering skal formuleres præcist, men ofte er svaret ikke entydigt. Det afhænger naturligvis af, hvilke hovedpunkter og resultater du er nået frem til Læseren skal i konklusionen finde det præcise svar på opgaven - uden mellemregninger – og læseren skal af konklusionen kunne fornemme, at du har fastholdt dit fokus og løst den opgave, du har fået

16 16 Konklusion Læreroplæg (2/3) Hvis der ikke er sammenhæng mellem indledningen og konklusionen, er der noget galt med opgaven Din faglige vurdering må gerne fremgå af konklusionen Du må ikke komme med nye pointer i konklusionen; den skal lede tilbage til det, du har fundet ud af i opgaven Du kan vælge at skrive en perspektivering i form af nye problemstillinger og spørgsmål, der er dukket op undervejs, som du ikke besvarer, men som kunne være relevante at arbejde videre med

17 Konklusion Læreroplæg (3/3) 17 Det er en god idé at skrive delkonklusioner undervejs. En delkonklusion skrives efter hvert kapitel og er en sammenfatning af kapitlets hovedpunkter Delkonklusionerne giver dig nogle punkter at holde dig til, når du skal skrive konklusion Delkonklusionerne kan medvirke til en mere sammenhængende opgave, fordi du her kan påpege, hvordan du vil arbejde videre med problemstillingen i den følgende tekstdel Delkonklusioner kommer i forlængelse af de kapitler, de opsummerer, og skal ikke have deres egen overskrift

18 Øvelse 3: Konklusion 18 (30 min.) - Find og læs de to eksempler på opgaveformulering, indledning og konklusion i kompendiet under øvelse 3 - Undersøg i par, hvorvidt og i hvilket omfang konklusionerne fungerer som opsamling på opgavens hovedpunkter og resultater - Bruger eleven sprogmarkører, så det er tydeligt for læseren, at der er tale om en konkluderende tekst? - I skal endvidere vurdere, om der er tilstrækkelig sammenhæng mellem opgaveformuleringen, indledningen og konklusionen. Er det lykkedes for eleven at fastholde det fokus, som fremgår af opgaveformuleringen og indledningen ?

19 Øvelse 3: Konklusion 19 (5 min.) - Opsamling på øvelse 3 i plenum

20 Øvelse 4: Konklusion 20 (25 min.) Læs din konklusion fra DHO og svar på følgende spørgsmål: - Er konklusionen en kort og overskuelig opsamling af opgavens hovedpunkter og resultater? - Har du svaret præcist, men ikke nødvendigvis entydigt på opgaven? - Er konklusionen i overensstemmelse med krav og indhold i opgaveformulering og indledning? - Omskriv dernæst din DHO-konklusion, så den passer med kravene

21 Øvelse 4: Konklusion 21 (10 min.) - Opsamling på øvelse 4 i plenum

22 Læreroplæg om henvisninger, citater og litteraturliste
22 Læreroplæg om henvisninger, citater og litteraturliste (5 min.) En central del af skriftlig akademisk formidling er at dokumentere, hvor din viden og citater stammer fra Det er således helt afgørende, at du i skriftlige opgaver laver korrekte henvisninger, citater og litteraturliste Du skal altid lave henvisninger, når du inddrager citater, figurer eller tabeller Fodnotemetode, parentensmetoden og litteraturliste skal følge reglerne i Formalia-pjecen

23 Opgaver om henvisninger, citater og litteraturliste
23 Opgaver om henvisninger, citater og litteraturliste Lav øvelse 5 i kompendiet (10 min.) Læreropsamling på, hvordan det skal se ud (5 min.) Lav øvelse 6 i kompendiet (10 min.) OBS.: I disse opgaver skal du følge anvisningerne i Formalia-pjecen


Download ppt "Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google